• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny teknik för smartklockor

Lowe92

Cartier
Tycker intrycket man får är att klockan enbart kommer mäta aktiviteter etc och skicka till mobilen och inte ha en skärm alls? Det finns ju redan flera sorters fitness-armband med den funktionen så ser inte poängen riktigt.
Rätta mig gärna om jag har förstått fel.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tycker intrycket man får är att klockan enbart kommer mäta aktiviteter etc och skicka till mobilen och inte ha en skärm alls? Det finns ju redan flera sorters fitness-armband med den funktionen så ser inte poängen riktigt.
Rätta mig gärna om jag har förstått fel.
Jo, men samtidigt så kan ju användaren byta bort sitt aktivitetsband och sin parfymklocka mot en hyfsad snygg klocka som har båda funktionerna i en. När sedan samma aktivitetsfunktionalitet sätts in i ett klockband så kan man uppgradera den hyfsat snygga klockan mot en trevlig mekanisk historia och fortfarande kunna mäta sin aktivitet. Win-win :)
 

Lowe92

Cartier
Jo, men samtidigt så kan ju användaren byta bort sitt aktivitetsband och sin parfymklocka mot en hyfsad snygg klocka som har båda funktionerna i en. När sedan samma aktivitetsfunktionalitet sätts in i ett klockband så kan man uppgradera den hyfsat snygga klockan mot en trevlig mekanisk historia och fortfarande kunna mäta sin aktivitet. Win-win :)
Håller med dig om det du skriver men menade väl mer att funktionsarmband inte är riktigt samma sak som en SmartWatch. Känns som att en SmartWatch utan skärm inte är en smartwatch, iallafall tycker jag så.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Håller med dig om det du skriver men menade väl mer att funktionsarmband inte är riktigt samma sak som en SmartWatch. Känns som att en SmartWatch utan skärm inte är en smartwatch, iallafall tycker jag så.
Jo, jag förstår din argumentation. Frågan är ju vad är det som gör en "smart klocka" smart. Är det bara en skärm vi pratar om så skulle ju en LCD-klocka kunna klassificeras som "smart klocka", speciellt de med miniräknare. Eller den där G-Shock med BPM-räknare:


Det känns som en filosofisk diskussion som passar in i tråden https://klocksnack.se/threads/vad-är-en-klocka.28913/
 
Topp