• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Ny" vintage Tudor! (Hjälp, tips, beslut!?)

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Köpte denna Tudor osedd via hemsidan får några månader sedan!

Klockan är en Tudor, Prince Oysterdate, Rotor Self-Winding, Cal ETA 2462 med Ref nr. 7966. Klockan är från 1965 och kom i en originalbox. Jag köpte den som defekt med spricka i glaset. Självklart när man gör dessa köp så är det en ren chansning. Det visade sig att verket är har gjort sitt och är utom räddning.

Min fråga till er är:

Jag blev mycket besviken när verket var utom räddning. Länken är vad jag vet (enligt kaplans) original!
Denna klocka vill jag få igång på något sätt. Frågan är vilket sätt! Hur mycket modd tycker ni jag skall göra!?
Är det ett nytt ETA som gäller då det nästa är omöjligt med en gammal original donator! Skall jag vända på alla sidor på nätet för att fixa ett originalverk! Glas vet jag finns i "original" att köpa.

Vore tacksam för all info om hur ni tycker jag skall fortsätta med klockan. Är länken enligt er original!

Första bilden är från Kaplans.

Tack på förhand!


vmP7ieh.jpg














BnMg8RK.jpg


z1oLUGR.jpg


hh8UJQO.jpg


aoA3x21.jpg



/Fixoflex
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Har riktig beslutsångest över denna. Vad skiljer ett nytt ETA från detta originalverk (2462)?
Hur mycket kan man spara utan att fördärva känslan för mycket.

DTX9Ng3.jpg


NYXzjrq.jpg
 

McGyver

Rolex
Varför är den utom räddning?

Det verkar nämligen fortfarande gå att få tag på reservdelar!

Snabb Googling ger att ETA 2462 skall innehålla samma delar som i ETA 2452,55,57,60,62 eller 63! ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för all input!

Jo den har varit hos en urmakare som ansåg att den var utom räddning. Vi pratade om att eventuellt byta hela verket då vissa
delar var något rostiga. Kanske det räcker med att byta ut delar - men jag fick inte den uppfattningen! Ok kanske jag skall höra
en andra och kanske en tredje gång!
 

Sond

Patek
Jag skulle nog se om man kan sätta in ett "vanligt" ETA-verk för att få den att fungera. Sedan skulle jag ge mig ut på jakt efter rätt verk.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
OK Sond!

Det finns många varianter och bra synpunkter!

Det jag vet med säkerhet är att den lille gynnaren någon gång skall rulla igen!:)
 
Topp