• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Alpina GMT

denjohan

Rolex
Pledge Member
Alpina är ju oftast ett märke som flyger rejält under radarn. Men jag måste säga att jag gillar deras nya GMT-modell rejält. Klassiskt sportig men ändå egen, lite modern ,lite retro. Me likey!

AlpinaAlpiner-BusinessTimer-5.jpg


http://wornandwound.com/introducing-alpina-alpiner-4-business-timer-gmt-new-automatic-line/
 

vonhall

Rolex
Har aldrig fått klämma på någon Alpina i verkliga livet! Men jag tycker att de fått fram många fräscha modeller. Den nya GMT:n är inget undantag :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja kanske kan vara något?! Men frågan är ju om det inte hade varit varit bättre med grader på bezel i stället för 1-36. Blir lite för lika med först en gmt, 1-24, och sen en vridring, 1-36. Tror att jag hade uppskattar grader i stället, 30-360.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag budade hem en med svart/grå tavla och svart croco igår på bukten, UK. Tre månader gammal med extra läderrem och lädernato. Har även beställt ett Phoenix nato som sett bra ut på klockan. Bilder kommer om någon vecka.

http://www.ablogtowatch.com/alpina-alpiner-gmt-4-watch-hands/ med slusatsen att...
The Alpina Alpiner GMT 4 is a solid execution of a true travellers GMT watch, all for $2,495 USD. I like the modern styling, with its tough but luxurious vibe and everyday wearability. Whether on the leather strap, the bracelet, or - let's face it, a nato - the GMT 4 is one of those multi-role watches that can do the office all week and the trail all weekend
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Alpina har många snygga modeller. Ses tyvärr sällan här på forumet. Storleksmässigt är det ju upp till brukarens storlek på handled och tycke.
 

Ola G

Cartier
De ser fina ut men är i verkligheten oftast lite för stora i onödan på ngt sätt
Denna hade varit bättre utan en "slogan" på urtavlan
Med vänlig hälsning
Ola G
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Sjukt prisvärd pjäs som är snygg men inte riktigt fått mig att gå igång hittills. Ser fram emot en recension när den anlänt @1965ek !
Ska se till att posta bilder och mina synpunkter när den dyker upp. La en beställning på ett Hirsch Ranger i brunt läder som jag tror kommer passa bra. Gillar inte original crocot, iaf inte på bild. Tycker att en äventyrsklocka ska vara lite större, robustare, och att det kräver en likadan rem.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Då har klockan kommit. Fullt set i toppskick inköpt i juni i år av förste ägaren.
-Känns att Alpina velat göra en klocka i bra kvalitet. Jumping hour är ett tecken på att man velat göra rätt från början. (PÅ bilden när jag ställer klockan så har jag precis #jumpat" fram timvisaren en timme för att testa)Känslan hög. Kronan skruvar in mjukt, vrid-ringen är distinkt och tavlan mycket fin. Snyggt hantverk, med en tyngd och närvaro på handleden.
-44mm och är stor men bärs mindre (Jag har handleder på 18cm) vilket jag tycker beror på att det är vrid-ring (tänk dykare) och att den sitter ner bra på handleden.
-Innan någon kommenterar så är vrid-ringen markerad till 36(0) vilket tillsammans med GMT-visaren gör att den fungerar som en kompass om man ser solen.
-Uppenbart negativt var original läderrem styv och obekväm är bara förnamnet. Kanske mjuknar med tiden men jag bytte direkt bort det mot ett brunt Hirsch Ranger.
-Känns just nu toppen... Blir nog kvar en bra stund.
-Kanske dags att starta en Alpinatråd?
P1060892.JPG
P1060897.JPG
P1060899.JPG
P1060906.JPG
P1060909.JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Då har klockan kommit. Fullt set i toppskick inköpt i juni i år av förste ägaren.
-Känns att Alpina velat göra en klocka i bra kvalitet. Jumping hour är ett tecken på att man velat göra rätt från början. (PÅ bilden när jag ställer klockan så har jag precis #jumpat" fram timvisaren en timme för att testa)Känslan hög. Kronan skruvar in mjukt, vrid-ringen är distinkt och tavlan mycket fin. Snyggt hantverk, med en tyngd och närvaro på handleden.
-44mm och är stor men bärs mindre (Jag har handleder på 18cm) vilket jag tycker beror på att det är vrid-ring (tänk dykare) och att den sitter ner bra på handleden.
-Innan någon kommenterar så är vrid-ringen markerad till 36(0) vilket tillsammans med GMT-visaren gör att den fungerar som en kompass om man ser solen.
-Uppenbart negativt var original läderrem styv och obekväm är bara förnamnet. Kanske mjuknar med tiden men jag bytte direkt bort det mot ett brunt Hirsch Ranger.
-Känns just nu toppen... Blir nog kvar en bra stund.
-Kanske dags att starta en Alpinatråd?
P1060892.JPG
P1060897.JPG
P1060899.JPG
P1060906.JPG
P1060909.JPG
Ser bra ut! Jag gillar den, men kanske kanske lite stor. Men jag har ju å andra sidan inte provat en på armen.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Då har klockan kommit. Fullt set i toppskick inköpt i juni i år av förste ägaren.
-Känns att Alpina velat göra en klocka i bra kvalitet. Jumping hour är ett tecken på att man velat göra rätt från början. (PÅ bilden när jag ställer klockan så har jag precis #jumpat" fram timvisaren en timme för att testa)Känslan hög. Kronan skruvar in mjukt, vrid-ringen är distinkt och tavlan mycket fin. Snyggt hantverk, med en tyngd och närvaro på handleden.
-44mm och är stor men bärs mindre (Jag har handleder på 18cm) vilket jag tycker beror på att det är vrid-ring (tänk dykare) och att den sitter ner bra på handleden.
-Innan någon kommenterar så är vrid-ringen markerad till 36(0) vilket tillsammans med GMT-visaren gör att den fungerar som en kompass om man ser solen.
-Uppenbart negativt var original läderrem styv och obekväm är bara förnamnet. Kanske mjuknar med tiden men jag bytte direkt bort det mot ett brunt Hirsch Ranger.
-Känns just nu toppen... Blir nog kvar en bra stund.
-Kanske dags att starta en Alpinatråd?
P1060892.JPG
P1060897.JPG
P1060899.JPG
P1060906.JPG
P1060909.JPG
Grattis till Alpinan! Ser fantastiskt fin ut. Får nog peta in en på min lista också.
 

Pluto

Cartier
Någon borde verkligen starta en alpina tråd! :)
Har intresserat mig för Alpina sedan jag såg deras GMT för första gången i somras. Befinner mig just nu i München och var idag inne hos en Alpina AD!
Hade brottom då hela familjen väntade så testade desvärre de aldrig. :oops:
Grabbade åtminstone tag i en mycket fin Alpina bok med hela 2016/17 kollektionen samt lite läsning om historia osv.
Så blir till att läsa den ikväll! :D
Mina intryck var mycket goda, klockorna såg verkligen gedigna ut! Blir kanske ett köp om något år! :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Efter ett dygn på armen så är jag fortsatt nöjd. Boetten är just nu favorit. Att se blandningen mellan det borstade och polerade och den fina vridringen på armen. Ni vet säkert känslan när man bara inte kan låta bli att titta ideligen. Efter ett dygn har den dragit sig.... Ingenting. Men då mäter jag enkelt mot klockan på min Ipad.
Kan tillägga att den på jobbet gled in snyggt under skjortan
Det enda jag kan tycka är lite mysko är att datumet sitter lite djupt men det är en randanmärkning
 
Senast ändrad:

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Efter ett dygn på armen så är jag fortsatt nöjd. Boetten är just nu favorit. Att se blandningen mellan det borstade och polerade och den fina vridringen på armen. Ni vet säkert känslan när man bara inte kan låta bli att titta ideligen. Efter ett dygn har den dragit sig.... Ingenting. Men då mäter jag enkelt mot klockan på min Ipad.
Kan tillägga att den på jobbet gled in snyggt under skjortan
Det enda jag kan tycka är lite mysko är att datumet sitter lite djupt men det är en randanmärkning

Vet du vilken gradering av verk Alpina använder? Är det elabore eller top?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Vet du vilken gradering av verk Alpina använder? Är det elabore eller top?
Ny på den mer avancerade klockfronten måste jag erkänna att jag inte ens förstår frågan. Men den verkar gå i stort sett perfekt. Ska uppdatera avvikelsen efter en vecka. Någon annan som kan svara på frågan? Vad jag tror mig förstått är att det är ett Sellita SW200 verk med egenutvecklad GMT med jump funktion. Fast jag antar att jag svarar goddag yxskaft på frågan.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Ny på den mer avancerade klockfronten måste jag erkänna att jag inte ens förstår frågan. Men den verkar gå i stort sett perfekt. Ska uppdatera avvikelsen efter en vecka. Någon annan som kan svara på frågan? Vad jag tror mig förstått är att det är ett Sellita SW200 verk med egenutvecklad GMT med jump funktion. Fast jag antar att jag svarar goddag yxskaft på frågan.

Nä det är ett bra svar. Finns delade meningar ang selitta verken. Selitta tillverkade Eta uren på licens ett tag så det är bra urverk. Läste någonstanns att Selitta verken spottas ut från modernare maskiner än ETA urverken och har därav bättre kvalitet (men detta är från ett christopher ward forum eller något). Tror att selitta också har olika grader, sw200-1 ska troligen motsvara era 2824-2 top men ej helt säker.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Nä det är ett bra svar. Finns delade meningar ang selitta verken. Selitta tillverkade Eta uren på licens ett tag så det är bra urverk. Läste någonstanns att Selitta verken spottas ut från modernare maskiner än ETA urverken och har därav bättre kvalitet (men detta är från ett christopher ward forum eller något). Tror att selitta också har olika grader, sw200-1 ska troligen motsvara era 2824-2 top men ej helt säker.

Edit: var väldigt nära att köpa alpina startimer 40mm limited edition med svart tavla. Men den hade så lång lug till lug :( Fick du med något flygplan?

Hoppsan blev citat istället för edit
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Då har klockan kommit. Fullt set i toppskick inköpt i juni i år av förste ägaren.
-Känns att Alpina velat göra en klocka i bra kvalitet. Jumping hour är ett tecken på att man velat göra rätt från början. (PÅ bilden när jag ställer klockan så har jag precis #jumpat" fram timvisaren en timme för att testa)Känslan hög. Kronan skruvar in mjukt, vrid-ringen är distinkt och tavlan mycket fin. Snyggt hantverk, med en tyngd och närvaro på handleden.
-44mm och är stor men bärs mindre (Jag har handleder på 18cm) vilket jag tycker beror på att det är vrid-ring (tänk dykare) och att den sitter ner bra på handleden.
-Innan någon kommenterar så är vrid-ringen markerad till 36(0) vilket tillsammans med GMT-visaren gör att den fungerar som en kompass om man ser solen.
-Uppenbart negativt var original läderrem styv och obekväm är bara förnamnet. Kanske mjuknar med tiden men jag bytte direkt bort det mot ett brunt Hirsch Ranger.
-Känns just nu toppen... Blir nog kvar en bra stund.
-Kanske dags att starta en Alpinatråd?
P1060892.JPG
P1060897.JPG
P1060899.JPG
P1060906.JPG
P1060909.JPG
Först lite gnöl, din modell är ingen jumping hour klocka.
image.jpeg

Detta är en jumping hour klocka (ovan)
Slutgnällt...

Grattis till Alpinan, jag har läääänge gillat Alpina och speciellt då den silvertavlade systermodellen till den du har !
image.jpeg
Ta nu och starta en Alpina tråd vetja, kvickt som katten !!!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Edit: var väldigt nära att köpa alpina startimer 40mm limited edition med svart tavla. Men den hade så lång lug till lug :( Fick du med något flygplan?

Hoppsan blev citat istället för edit
Flygplanet följer bara startimer tror jag. Om jag fattar det rätt får man med en dykartub till Seastrong extreme dykare. Således inget extra till mig...
 
Senast ändrad:
Topp