• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya eller begagnad klocka

Jesperaxelsson

Breitling
Tjena kan börja med säga att jag inte är så insatt i ämnet klockor och ber därför om hjälp.
Jag ska köpa en ny klocka och letar efter en klocka mellan 7000-20000 och har därför två frågor.
Borde man köpa en nya klocka i ett lite billigare märke eller en begagnade i en liten dyrare prisklass?
Min andra fråga är vilka märken är just nu hetast? (är i 20 års åldern)
Har kollat lite på Certina och Tissot när de gäller ny klocka och omega när det gäller begagnad.

Tack på förhand hälsningar Jesper
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har du någon som helst aning om vilken typ av klocka du är sugen på?
Om vi bortser från vilken klocka du ska ha, så hade jag om jag vore du börjat lurka runt och läsa så många trådar som du orkar här på KS. Det kan lätt utkristallisera sig till att du kommer närmare ett tänk om vad du faktiskt vill ha. Sen när du är inne på rätt planhalva och kanske tom hittat en modell du gillar och som passar din budget skulle jag försöka hitta en sådan begagnad här. Om du sen trivs med den så är ju allt toppen. Om du inte gillar den när allt väl kommer omkring så kan du sannolikt sälja den utan att förlora en massa tusenlappar på kuppen.
För egen del - om jag letade klocka i din prisklass skulle jag kolla på Tudor Black Bay. Gillar du lite mer dressade med ändå sportiga ur skulle jag kollat BB36 (det är en helt grym klocka). Hittas begagnad för ett par lappar under 20k. Black Bay 79220 är en lite större dykare som inte heller är dum. Den finns i olika färger och själv är jag svag för den röda. Hittas för runt 20k.
Men som sagt - börja surfa runt här på KS och läs så mycket du orkar. Det finns en skitbra guide för förstagångsköpare också som är kanon. Sök och du ska finna!

Och förresten - välkommen till KS!
 

Omega87

Rolex
Välkommen!
Allt beror på och båda har fördelar och nackdelar. Bra svar va? ;) Om du preciserar vilken typ av klocka du är ute efter är det nog lättare för oss att bistå med hjälp. Vad som är hetast är inte så viktigt, köp det du verkligen vill ha och gillar! Av Certina och Tissot upplever jag Certina som ett mer kvalitativt märke.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tjena kan börja med säga att jag inte är så insatt i ämnet klockor och ber därför om hjälp.
Jag ska köpa en ny klocka och letar efter en klocka mellan 7000-20000 och har därför två frågor.
Borde man köpa en nya klocka i ett lite billigare märke eller en begagnade i en liten dyrare prisklass?
Min andra fråga är vilka märken är just nu hetast? (är i 20 års åldern)
Har kollat lite på Certina och Tissot när de gäller ny klocka och omega när det gäller begagnad.

Tack på förhand hälsningar Jesper
Vem vill ha en "billigare" klocka? Du kan få väldigt mycket mer klocka, om du kollar begagnat och har lite koll/tur. Tycka vad man vill, men vintage Rolex är hett och kommer framförallt fortsätta vara hett ett bra tag framöver, även om man kan tycka att priserna skenat galet mycket senaste åren, IMHO.
 

DrDre

Patek
Tjena kan börja med säga att jag inte är så insatt i ämnet klockor och ber därför om hjälp.
Jag ska köpa en ny klocka och letar efter en klocka mellan 7000-20000 och har därför två frågor.
Borde man köpa en nya klocka i ett lite billigare märke eller en begagnade i en liten dyrare prisklass?
Min andra fråga är vilka märken är just nu hetast? (är i 20 års åldern)
Har kollat lite på Certina och Tissot när de gäller ny klocka och omega när det gäller begagnad.

Tack på förhand hälsningar Jesper

Detta är de två mest prisvärda nya klockor jag kan komma på.
Certina har en ny retrodykare på ingående. Snygg och med ett trevligt urverk.
DCEB4D8B-72A6-40E2-8FA9-BDD8C1C50675.jpeg


Cartier Tank är bland världens mest klassiska klockor. En Cartier Tank solo som finns i olika storlekar.

0D88D0F7-1A94-4C84-B238-158F63458C61.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tjena kan börja med säga att jag inte är så insatt i ämnet klockor och ber därför om hjälp.
Jag ska köpa en ny klocka och letar efter en klocka mellan 7000-20000 och har därför två frågor.
Borde man köpa en nya klocka i ett lite billigare märke eller en begagnade i en liten dyrare prisklass?
Min andra fråga är vilka märken är just nu hetast? (är i 20 års åldern)
Har kollat lite på Certina och Tissot när de gäller ny klocka och omega när det gäller begagnad.

Tack på förhand hälsningar Jesper
Av de klockor som intresserar dig bör du alltid köpa den dyraste du har råd med (räknat i andrahandsvärde). Men, regel nummer ett är att gå på känsla. För dyrt för plånboken? Spara mer! Ingen behöver en dyr klocka, så att snåla är det sämsta man kan göra.
 

Jesperaxelsson

Breitling
Hej igen, kul med alla kommentarer och folk som vill hjälpa till.
Är väldigt intresserad av mode men har aldrig varit så intresserad av klockor.
En polare som är lite mer insatt sa att om jag köper en ny klocka för tex 8000 så kommer det vara svårt att kunna sälja den för ett bra pris sen
jämfört med om jag köper en beg för 15000 som jag sedan kan sälja för tex 11000. Har han rätt?
Detta är en Certina klocka som jag tycker är riktigt snygg, vill ha en klocka som inte är för stor och tydlig utan bara riktigt stilren.
ds-8grchrqsteelsilver-dial_c0334501103100.png
 

Makkanxd

Rolex
Har fått intrycket att yngre ofta är väldigt förtjusta i dress watches. Ofta, men inte alltid, vintage. Finns väl inte en enda ung man som köper skäggolja som inte bär en vintage dress watch?
Du har säkert rätt, själv är jag både gammal och tycker att det är svincoolt om man som ung skippar dykarklockan och går på en tidlös klassiker. Det är också coolt om man inte är ung.
Det finns väl säkert båda sorterna :) men generellt tror jag att andra modeller är mer poppis :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
För upp till 20K tveklöst beg, du får en betydligt roligare klocka och sen gör du inga större förluster (om några, rätt köp kan också stiga i värde) om ditt klockintresse ökar och du vill flippa för att köpa annat.
Killen sa att han var i 20års åldern. Inte att han gick i pension för 20 år sedan ;)
LOL, nu har du gjort halva KS upprörda :D
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hej igen, kul med alla kommentarer och folk som vill hjälpa till.
Är väldigt intresserad av mode men har aldrig varit så intresserad av klockor.
En polare som är lite mer insatt sa att om jag köper en ny klocka för tex 8000 så kommer det vara svårt att kunna sälja den för ett bra pris sen
jämfört med om jag köper en beg för 15000 som jag sedan kan sälja för tex 11000. Har han rätt?
Detta är en Certina klocka som jag tycker är riktigt snygg, vill ha en klocka som inte är för stor och tydlig utan bara riktigt stilren.
ds-8grchrqsteelsilver-dial_c0334501103100.png

Tycker även denna är riktigt snygg
ds-8grchrqsteelleabrown_c0334501603100(2).png

Jag tycker inte de där (som för övrigt är samma grundmodell) är stilrena.
Kolla istället på Tissot visodate:

large.jpg

Gällande andrahandsvärde finns inga regler. Vissa Omegor kostar över 50k nya men du får kämpa för att få hälften tillbaka om du säljer. Sen finns det seiko för 3K där du får tillbaka mer än 2k och Rolex submariner som närmast är dyrare beg.
Köp begagnat, en Visodate som ovan kan du köpa här får några tusenlappar när de dyker upp.
 

Espresso

Cartier
Vem vill ha en "billigare" klocka? Du kan få väldigt mycket mer klocka, om du kollar begagnat och har lite koll/tur. Tycka vad man vill, men vintage Rolex är hett och kommer framförallt fortsätta vara hett ett bra tag framöver, även om man kan tycka att priserna skenat galet mycket senaste åren, IMHO.
Kan det inte vara att man vill ha säkerhet i garanti på klockan, enklare försäkringshantienrg och en eliminering av oron kring att man inte har kunskapen kring att veta om man köper en korrekt vintage eller en som är mer av frankenkaraktär eller i värsta fall falsk?

Sedan förstår jag fullt ut argumentation med att det finns mycket inbyggt värde i en vintage som gör att man kan vandra upp till andra modeller/märken som både har andrahandsvärde och en generellt bättre finish.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kan det inte vara att man vill ha säkerhet i garanti på klockan, enklare försäkringshantienrg och en eliminering av oron kring att man inte har kunskapen kring att veta om man köper en korrekt vintage eller en som är mer av frankenkaraktär eller i värsta fall falsk?

Sedan förstår jag fullt ut argumentation med att det finns mycket inbyggt värde i en vintage som gör att man kan vandra upp till andra modeller/märken som både har andrahandsvärde och en generellt bättre finish.
Visst är det så, därför skrev jag att man bör ha lite "koll/tur", eller rådfråga kunniga personer innan köp. Försökte svara på TS båda frågor med ett svar.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Har fått intrycket att yngre ofta är väldigt förtjusta i dress watches. Ofta, men inte alltid, vintage. Finns väl inte en enda ung man som köper skäggolja som inte bär en vintage dress watch?

Du har säkert rätt, själv är jag både gammal och tycker att det är svincoolt om man som ung skippar dykarklockan och går på en tidlös klassiker. Det är också coolt om man inte är ung.
Är 20 år och bär mest min Omega Seamaster ifrån 1963 och en av mina dröm klockor är en Jaeger Lecoultre reverso så tycker det är väldigt blandat vad yngre gillar! Det är väl som med allt, smaken är som baken!!
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
En Cartier Tank Solo är en tidlös klassiker som passar alla åldrar. Det sagt, vad än du köper bör du även ha eventuell driftkostnad i åtanke.

Kvarts är ju simpelt. Så länge inget drastiskt händer så är batteribyte det enda du behöver tänka på. Men ett mekaniskt för t ex 20k kr beggat lär ju behöva service nån gång å då kan det bli dyrt beroende på vad det är för urverk. Det är inte ovanligt att man läser - jag lämnade in min megaflux klocka på service. Kostade 3000 pix osv.
 
Jag är relativt ny i klockvärlden, köpte min drömklocka i somras (en explorer II).
Men jag undrar hur det kommer sig att en helt ny Daytona 116500LN säljs för 115.800kr (hos nymansur) när dom säljs begagnande här och på chrono24 för runt 170.000kr - 200.000kr?
Kanske är fel tråd att skriva i men visste inte vilken annan jag skulle välja att skriva detta i men kan det vara för att man slipper någon eventuell kötid?
 
Topp