• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya klockor att åldras med...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Denna har säkert diskuterats flera gånger tidigare, men ändå;
Min pappa har en SUB från typ 1973 eller liknande. Han har den jämt, och jag minns att jag uppfattade den som groteskt stor när jag typ i lågstadiet prövade den på armen. Han har den dock fortfarande, tvingade honom att lämna den på service förra året vilket han gjorde. Jag gillar verkligen konceptet att ha samma klocka år efter år, den åldras med värdighet och blir liksom en del av personen. Allt detta är som sagt skåpmat och har konstaterats en hel massa gånger. Min fråga är;
Vilka klockor anser ni har potentialen att bli som klockan ovan, dvs. hänga med år efter år och ändå se bra ut? Jag inser att man säkert kan hävda att en Pulsar kanske skulle hålla i 30 år, men inte riktigt min poäng. Jag tror ni förstår frågan...
När jag går igenom min egen klocklåda så gör jag följande bedömningar;
Rolex SD4K - Jo, här finns potentialen som jag ser det. En relativt rak sportmodell av klassiskt snitt. Jag stör mig dock på att den om obestämbar tid kommer få ett bättre verk men det som sitter i nu kommer ju att hålla ändå givetvis...
Grand Seiko Springdrive - Lite oklar... Väldigt gedigen och välbyggd, men huruvida Springdriveverket kommer att snurra i några decennier inte lika självklart som Rolexverket som jag ser det. Men en kandidat ändå.
IWC Pilot Chrono (3777) - En möjlig spelare. Robust verk som likt en 740 alltid går att fixa. Lite osäker även på denna även om det egentligen inte finns något som talar emot.
SoS UTC Skydiver - Min jobbklocka. Flygarklockan får flyga helt enkelt. Oslagbar där, men jag ser det inte som en generationsklocka utan snarare en arbetshäst. Men - kanske just det som gör att jag kommer att blicka tillbaka om 30 år och säga att jag använt den 70% av tiden...
Så, för att sammanfatta, i min klocklåda är väl SD'n starkaste kortet. Märkligt att det är den som jag använder absolut minst...
Vilka kandidater ser ni?
 

Limpas

Cartier
Kul tråd! Jag har för dålig koll på urverk för att avgöra vilka som kommer hålla länge. Jag tror dock att många billiga urverk kommer hålla längre än vad många tror, och det skulle inte förvåna mig om man likväl kan ha en klocka med Seiko 7S26 eller ETA 2824 som något rolexverk hela livet utan problem. Det är nog snarare så att rollarna är tidlösa till designen och tillräckligt dyra för att göra de roliga att ha hela livet, medan en Certina, Tissot eller Longines är något man tröttnar på låååångt innan verket gjort sitt.

Med det sagt så tycker jag verkligen om idén att ha en klocka som följer med överallt och blir en del av ens liv och identitet. Jag kan tycka att det faktiskt är det enda rätta, man ska inte behöva ta av sig klockan eller tänka på vilken klocka som kommer klara av dagen när man väljer på morgonen. Jag har länge tänkt att en Speedy skulle vara en perfekt för-livet-klocka för mig, mycket för att den relaterar till det jag gör om dagarna med sin historia (nåja, en aning iallafall, om man tar i lite). Det blir ju liksom roligare om det till och med går att få till det så. Det är ju ubercoolt om en dykare har haft en Sub (eller kanske ännu hellre en Aqualand Enzo) hela livet och haft den på jobbet, eller om någon som jobbar inom polisen/insatsstyrkan har en EZM3 (eller för den delen om en pilot har en UTC Skydiver ;) ). Speedyn har en tidlös design och passar till allt, MEN den är inte vidare vattentät vilket gör att jag inte kan ha den vad jag än gör eftersom jag seglar mycket på somrarna. Så där sprack den idén för mig, och jag får väl acceptera att jag får ha en vardagsklocka och en seglarbeater, eller helt enkelt välja en annan klocka som enda följeslagare :(
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Av dina kandidater så röstar jag på IWC:n eller SoS. Måste väl vara perfekta identitetsklockor! :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Intressanta funderingar, har själv tänkt i liknande banor och återkommer alltid till Explorer. Tycker sd:n känns som en given kandidat, frågan är väl bara hur en keramisk ring ser ut på en i övrigt patinerad klocka?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har redan bestämt mig för att aldrig sälja min SubC, den ska åldras värdigt, tillsammans med mig, och om mitt framtida barn sköter sig, så kanske den får ärva klockan efter mig :)
 

Kairo

Panerai
Jag tror att en modern Rolex kan hålla i evigheter, givet att man tar hand om den på rätt sätt. Frågan handlar nog mer om psykologi än klockans begränsningar (om man inte har en med ett oerhört delikat urverk...) - dvs vilken klocka man trivs med och kan tänka sig bära dag ut och dag in. Man kan liksom inte dra sig för att använda klockan, vare sig om man ska till kontoret eller fjällvandra... Samtidigt får man nog sluta kolla så mycket på andra klockor, för då ökar ju frestelsen att flippa... Det bästa är nog att skaffa en klocka med robust urverk, och bara sluta tänka på andra klockor... så går ett par år innan du inser att du haft klockan så länge, och då är den redan en del av dig... :)
Många som berättar om sin far eller farfar som haft samma klocka på armen sedan 50 år tillbaka kanske inte tänker på att man inte flippade klockor då som nu. Då köpte man en klocka för att man behövde en, och sedan använde man den för sitt enda syfte. Det var som ett verktyg, helt enkelt. Och så länge det fungerade så hade man inget behov av att byta ut det... Bla bla bla, min poäng är att vi har ett annat förhållningssätt till klockor idag. Hoppas ni förstår vart jag försöker komma med resonemanget. Steg precis upp. :angel:
 

sir alex

Panerai
En förutsättning för att behålla klockan hela livet är ett stabilt urverk oavsett om det är inhouse eller ETA. En arbetshäst som tuggar på och är enkel att serva. Design är minst lika viktigt och där är Rolex mästare eftersom modellerna ser likadana ut år efter år. Kanske inte snyggast klockor men de har kontinuitet i sin design. Av dina andra klockor som du listar så ligger IWC:n bra till med sin spännande historia och (relativt) oförändrade design.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bild på pappas Sub tack! Dra gärna en bildkavalkad på resten av gänget.
Tåget att bli en owg som farsan har väl gått;) men att som pensionär stolt blicka ner på jobbklockan lär väl vara en minst lika härlig känsla. Bunkra delar till den och framtidssäkra för kommande generationer!!!
 
Kul tråd! Jag personligen håller på Omega 2254.50.00 och Explorer 216570. Skulle kunna tänka mig att ha någon av dessa som en riktig brukis, tyvärr så såldes Omegan jag hade alldeles för tidigt och Explorern har jag inte hittar ännu :(. Men jag har ju min trogna dörrvakter klocka kvar iaf.:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror att min sambos (blivande frus) förlovningsklocka, en Sjöö Sandström Royal Capital, har potential att bli en fin familjeklenod. Maffigt urverk och riktigt bra kvalitetskänsla.

image.jpg


En kandidatklocka i min samling som min äldste son redan tingat är min Glycine Airman SST06, komplett med battle scars.
image.jpg
 

CarlV

Cartier
Se klockan som en pusselbit ur det verkliga livet! Som ung har man många men korta förhållanden! Gräset är alltid grönare på andra sidan stängslet!Men åren
mognar man och vet vad man vill ha! Man gifter sig eller flyttar man ihop! Den man väljer har både starka och svag sidor! Men förhoppningsvis överväger de starka sidorna! Samma med en klocka! acceptera det! Båda är vackra i dina ögon! Lev med en!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror de flesta klockor kommer klara sig längre än oss, men vi kan ju dela upp det i två kategorier.
1: En klocka där urverket kan servas även om 50 år.
2: En klocka som kan återställas även om 50 år.

Är det kategori 2 man är ute efter så är det självklara valet Rolex. Feta boetter som är lätta att polera och en tillverkare som man kan lita på när det gäller reservdelar.

Med det sagt tror jag knappast du behöver vara orolig för springdriveurverket. Däremot blir det nog svårt att köpa nya länkdelar eller en ny glasring om 50 år. Då får man göra som med vintage-SEIKOs idag; Köpa en begagnad del eller donatorklocka. Har precis köpt en donatorklocka till min gamla kvartsdykare från 80-talet för att få en länkbit extra. Kronpackning finns dock inte att tillgå.

Det säkra, men tråkiga valet för hållbart ägande är alltså Rolex. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men allvarligt, hur kul är det att äga en dyr klocka resten av livet? Man vill ju testa alla!
Hade jag haft råd så hade jag däremot självklart aldrig sålt utan bara köpt. Äger man flera klockor så slits de däremot inte, så att din klocka skulle se lika sliten ut som din pappas om 30 år är inte sannolikt.
 

joh.jonsson

Panerai
Hur står sig en t.ex S&S skydiver håller sig om 30ish år? Har hört rykten om att quartz helt enkelt måste få urverkstransplantation efter ett gäng år?
p.ga ärgning och mekanisk utmattning kan jag tro, eller !?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur står sig en t.ex S&S skydiver håller sig om 30ish år? Har hört rykten om att quartz helt enkelt måste få urverkstransplantation efter ett gäng år?
p.ga ärgning och mekanisk utmattning kan jag tro, eller !?

Om inte annat så bör nog batteriet bytas. :)

Jag har haft ett gäng batteridinkor från 70-talet. Mig veterligen så har de inte behövt nya urverk by default. Bara de får lite tlc med jämna mellanrum så ska det inte vara några problem.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Intressanta funderingar, har själv tänkt i liknande banor och återkommer alltid till Explorer. Tycker sd:n känns som en given kandidat, frågan är väl bara hur en keramisk ring ser ut på en i övrigt patinerad klocka?
Trevlig tråd! Jag har också undrat hur en ny Rolex kommer att se ut om 30 år. Inga blekta vridringar i alla fall. Men den får ju inte vara hur shiny som helst, det kommer ju att se märkligt ut på en i övrigt nött och kantstött gammal klocka.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Intressanta funderingar, har själv tänkt i liknande banor och återkommer alltid till Explorer. Tycker sd:n känns som en given kandidat, frågan är väl bara hur en keramisk ring ser ut på en i övrigt patinerad klocka?

Trevlig tråd! Jag har också undrat hur en ny Rolex kommer att se ut om 30 år. Inga blekta vridringar i alla fall. Men den får ju inte vara hur shiny som helst, det kommer ju att se märkligt ut på en i övrigt nött och kantstött gammal klocka.

Era funderingar är säkert till viss del befogade men jag tror inte att man ska överskatta de nya vridringsinläggen förmåga att motstå åldrande. Det är få material som kan utsättas för ljus, fysisk nötning mm och inte förändras utseendemässigt. Hur det lirar med klockan i övrigt får väl tiden utvisa! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur står sig en t.ex S&S skydiver håller sig om 30ish år? Har hört rykten om att quartz helt enkelt måste få urverkstransplantation efter ett gäng år?
p.ga ärgning och mekanisk utmattning kan jag tro, eller !?
Alla kvartsurverk tillverkas ju inte så de kan plockas isär och servas, men alla kvartsurverk behöver service förr eller senare, oftast senare. :)
Hur ofta och vad det kostar/om det är möjligt, beror på urverk.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Tror att min sambos (blivande frus) förlovningsklocka, en Sjöö Sandström Royal Capital, har potential att bli en fin familjeklenod. Maffigt urverk och riktigt bra kvalitetskänsla.

image.jpg


En kandidatklocka i min samling som min äldste son redan tingat är min Glycine Airman SST06, komplett med battle scars.
image.jpg
Kul med Svenskt!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd, men ser gärna fler bilder på dem klockorna som ni håller på!:)

Min SubC kommer vara kvar resten av livet. Den ska vårdas som den ska men den ska även användas som den ska. Hoppas verkligen att den komma klara sig och fortsätta ticka på om 60 år.
Trots att alla vet hur en SubC ser ut slänger jag upp en bild ändå.
image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mycket intressant det här, har haft samma tankar, och därför funderat en del på om min första "premiumklocka" ska bli en bättre beater? Ungarna kommer ju att till 90% komma igåg min Seiko Monster snarare än mina andra ur, och den har spår av många projekt (en lite svetsloppa sedan jag byggde nytt värmesystem i vårt nya hus osv) som påminner mig och gör mig glad.
Samtidigt, eftersom jag använder denna klocka lite mer som en äkta beater än rätt många här så ser jag ändå möjligheten att den kommer att oåterkalleligt totalhaverera någon gång. Svårt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mycket intressant det här, har haft samma tankar, och därför funderat en del på om min första "premiumklocka" ska bli en bättre beater? Ungarna kommer ju att till 90% komma igåg min Seiko Monster snarare än mina andra ur, och den har spår av många projekt (en lite svetsloppa sedan jag byggde nytt värmesystem i vårt nya hus osv) som påminner mig och gör mig glad.
Samtidigt, eftersom jag använder denna klocka lite mer som en äkta beater än rätt många här så ser jag ändå möjligheten att den kommer att oåterkalleligt totalhaverera någon gång. Svårt.
En SEIKO som havererar? Måste bli den första i så fall. Det lär ju inte direkt vara svårt att laga den om 50 år.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
En Rolex med massprocerad 3135 verk! Som funnits sedan i slutet av 80 talet, borde vara den perfekta klockan att åldras med. Det lär inte vara något problem att reperera & serva 3135:an om 50-60 år... Kanske längre än så..
SD är nog ett mycket bra alternativ, fast så är jag en Rolexnörd också :)
 
Topp