• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya prishöjjningar i sikte?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Var o fingrade på lite dinkor nyligen och handlaren (ej AD) som fokuserade på att kränga varnade mig för att det med stor sannrolighet skulle komma en prishöjning från Rolex inom några månader, så det var givetvis viktigt att slå till direkt. Har sökt lite här och kan inte hitta någon prishöjjningstråd sedan prishöjningen i januari 2015 så kanske är det ok att starta en ny. Ni seniora KSare kanske kan berätta lite om hur prisökningshistoriken på Rlex sett ut. Förstår att det skedde en justering uppåt i januari 2015 och är väl medveten om CHF kursutvecklingen som ligger bakom denna höjjning. Min fråga till forumet är således, är det troligt (skrivet troligt för jag fattar att ingen vet vad som kommer ske) att det kommer ske ytterligare en prishöjjning så kort tid sedan den senaste eller var detta bara tomt prat från säljarens sida? Givet att CHF inte drar iväg pga "safe heaven valuta" status som senast, är det rimligt att det kommer ytterligare prishöjning inom de närmsta månaderna? Brukar Rlex justera sina priser årligen eller ad hoc utefter valutakursrörelserna? Hur funkar prissättningen?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Bra fråga, jag har inget svar men följer tråden med stort intresse.
En annan fundering på samma tema... Om man sparar lite varje månad till en ny klocka, skulle man öppna ett valutakonto i CHF för att minimera valutarisken? Verkar gå fint att göra hos min bank (SEB). Overkill? Javisst! Men det känns å andra sidan väldigt dedikerat att ha ett klock-konto i "rätt" valuta :D
 

Norra

Panerai
Bra fråga, jag har inget svar men följer tråden med stort intresse.
En annan fundering på samma tema... Om man sparar lite varje månad till en ny klocka, skulle man öppna ett valutakonto i CHF för att minimera valutarisken? Verkar gå fint att göra hos min bank (SEB). Overkill? Javisst! Men det känns å andra sidan väldigt dedikerat att ha ett klock-konto i "rätt" valuta :D
Hmm... :D
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Var o fingrade på lite dinkor nyligen och handlaren (ej AD) som fokuserade på att kränga varnade mig för att det med stor sannrolighet skulle komma en prishöjning från Rolex inom några månader, så det var givetvis viktigt att slå till direkt.

Äldsta säljtricket i boken. Ingen utöver Rolex själv har en aning om och när en prishöjning kommer.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
En sak är säker....de höjer priserna ca 1 ggr/år.....jag skrev ca......så lite rätt har nasaren.....det blir inte billigare......
 

par

Patek
2-Faktor
De höjde i mars-april och inte i Januari. Det normala är annars att Rolex höjer på sensommaren
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Handlaren vet lika mycket om prishöjningar som nya modeller. Bara Rolex vet vad som händer.
Jag förstår att ingen annan än Rolex vet när nästa prishöjning kommer. Skrev också det i mitt inlägg, kommentarer som denna tillför därför fruktansvärt lite. Min fråga är hur priserna har justerats historiskt, av de relevata kommentarerna ovan drar jag slutsatsen att man faktiskt genomför prisjusteringar årligen och att dessa justeringar tenderar att ske på våren. Kollade snabbt på priserna i USA och tyckte mig se att de låg väldigt mkt lägre än de svenska ca 60 papp för en ny stålsub jmf. 73 hos svensk AD. Kanske skall man åka till USA o köpa en ist, för man lär ju knappast ta den genom tullen och få 25% moms om man har den på handleden... Kanske ska man passa på nu innan FED kommer igång med sina räntehöjningar för då kan nog USD sticka mer norrut även om USD/SEK redan idag är på en rätt oatrattktiv nvå..
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Jag har också för mig att senaste prishöjningen förutom årets (vid månadsskiftet januari/februari), skedde 2012 om inte mitt minne sviker mig, så du kommer nog ihåg rätt.
Inflationen i EUR zonen har ju varit mycket låg länge så enda anledningen till en prishöjjning i Sverige var rimligtvis pga valutakursrörelserna då marknaden försökte specca sönder CHF peggen.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inflationen i EUR zonen har ju varit mycket låg länge så enda anledningen till en prishöjjning i Sverige var rimligtvis pga valutakursrörelserna då marknaden försökte specca sönder CHF peggen.....
De brukar höja WW, stor arbetslöshet och dålig utveckling i USA var säkert en stor anledning. Nu har ekonomin dock vänt vilket de kompenserat med dubbla höjningar.
 

CLT

Rolex
Jag förstår att ingen annan än Rolex vet när nästa prishöjning kommer. Skrev också det i mitt inlägg, kommentarer som denna tillför därför fruktansvärt lite. Min fråga är hur priserna har justerats historiskt, av de relevata kommentarerna ovan drar jag slutsatsen att man faktiskt genomför prisjusteringar årligen och att dessa justeringar tenderar att ske på våren. Kollade snabbt på priserna i USA och tyckte mig se att de låg väldigt mkt lägre än de svenska ca 60 papp för en ny stålsub jmf. 73 hos svensk AD. Kanske skall man åka till USA o köpa en ist, för man lär ju knappast ta den genom tullen och få 25% moms om man har den på handleden... Kanske ska man passa på nu innan FED kommer igång med sina räntehöjningar för då kan nog USD sticka mer norrut även om USD/SEK redan idag är på en rätt oatrattktiv nvå..
Lägg till tull och moms så är det nog ungefär samma pris.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Lägg till tull och moms så är det nog ungefär samma pris.
Tull och moms? Jag sätter den på handleden innan jag flyger hem. Skatten får jag givetvis betala men 60k verkar va priset inklusive sales tax. Låter som ett arbitrage om du frågar mig.. Garantin är ju WW så verkar ju riktigt bra att köpa over there...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Fan, ser nu att 60papp var 2013års tariff, efter prishöjjningen verkar det vara more or less samma pris....
Det finns inga gratisiuncher...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Någon som vet något annat land där priserna är lägre än i Sverige? NOK/SEK ligger ju under paritet nu för första gången på länge och med sjunkande oljepriser lär den bara gå lägre så om nått år kanske man kan åka till Oslo o fynda...
 

N.Bathes

Cartier
Någon som vet något annat land där priserna är lägre än i Sverige? NOK/SEK ligger ju under paritet nu för första gången på länge och med sjunkande oljepriser lär den bara gå lägre så om nått år kanske man kan åka till Oslo o fynda...
Du kan åka redan nu....
Norge har lägre priser samt kronans typ samma
Tex butik urmakar Jørgnsen
 

LS

Panerai
2-Faktor
Är det inte fortfarande billigt att köpa en stålsub på Schipol? Där går ju faktiskt att köpa tax free trots att det är inom EU.

Maila och fråga lite snällt och återkom gärna i tråden vad dom sa. Jag är också lite smått på sub-jakt, lite lite lite bara... :)
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
 
Är det inte fortfarande billigt att köpa en stålsub på Schipol? Där går ju faktiskt att köpa tax free trots att det är inom EU.
Maila och fråga lite snällt och återkom gärna i tråden vad dom sa. Jag är också lite smått på sub-jakt, lite lite lite bara... :)
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62

Då är det något som är galet, för är du inom EU så kommer du inte få tillbaka skatten från Global Blue. (Norge inräknat i detta då de är inom Schengen.)

Butikscheferna gissar, hur mycket du än vill tro annat.

Jaså?
Vad baserar du detta på, är högst nyfiken på din källa i så fall!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
De höjde i mars-april och inte i Januari. Det normala är annars att Rolex höjer på sensommaren

Höjdes 23 januari. Jag fick köpa min gamla 116200 dagen innan prishöjningen.

image.jpeg
 

LS

Panerai
2-Faktor
Då är det något som är galet, för är du inom EU så kommer du inte få tillbaka skatten från Global Blue. (Norge inräknat i detta då de är inom Schengen.)

Jag har personligen ingen aning men tittar jag i tråden här på KS står det att det är ett undantag för nederländerna.
https://klocksnack.se/threads/köpguide-olika-flygplatser.1333/page-2#post-783543
@Matts, tolkar jag dig helt fel eller är det så att man kan handla Tax Free på Schipol även om man reser inom EU (t.ex. Stockholm - Amsterdam ToR)?
 
Jag har personligen ingen aning men tittar jag i tråden här på KS står det att det är ett undantag för nederländerna.
https://klocksnack.se/threads/köpguide-olika-flygplatser.1333/page-2#post-783543
@Matts, tolkar jag dig helt fel eller är det så att man kan handla Tax Free på Schipol även om man reser inom EU (t.ex. Stockholm - Amsterdam ToR)?

Alltså, Global Blue tummar inte på regler. Är du bosatt inom EU får du ingen Tax Free. Bor du i samtliga land inom Europa UTOM Sverige, Danmark, Norge eller Finland så kan du få taxfree i Norge. (Avtal mellan Skandinaviska länder ang. detta.)

Taxfree sköter heller inte butiken, någonstans i världen, utan man betalar beloppet i butiken och får sedan tillbaka motsvarande belopp för avdrag för momsen (Minus det GB tar för transaktionen.) så visst GÅR det att "köpa" på taxfree, men du får inga pengar tillbaka om du bor i Sverige och handlar på Schipol tyvärr.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så fick jag det iaf förklarat på flygplatsen och på Gassan klockor inne i Amsterdam. Kan ju dock vara så att det är momsfritt på annat sätt? Tror listpriset var 16 eller 17 procent billigare på Schipol än inne i Amsterdam... vilket tog butiken i Amsterdam ungefär 30 sekunder att pruta ned till samma nivå. Gällde ju inte bara klockor, köpte ett par Persol solbrillor långt under priset i Sverige och på andra europeiska flygplatser jag besökt
 
Så fick jag det iaf förklarat på flygplatsen och på Gassan klockor inne i Amsterdam. Kan ju dock vara så att det är momsfritt på annat sätt? Tror listpriset var 16 eller 17 procent billigare på Schipol än inne i Amsterdam... vilket tog butiken i Amsterdam ungefär 30 sekunder att pruta ned till samma nivå. Gällde ju inte bara klockor, köpte ett par Persol solbrillor långt under priset i Sverige och på andra europeiska flygplatser jag besökt

Alla har samma ungefärliga listpris, då de utgår från samma inköpspris så det enda som skiljer är valutaomväxlingen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp