• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Nya" rön i winder vs inte winder-frågan

Sitter dina klockor i winder eller låter du dem stanna?

• Alltid winder

Röster: 17 12.8%
  • Låter dem stanna

Röster: 109 82.0%
  • Jag är OWG med min .005

Röster: 6 4.5%
  • Quartz!

Röster: 1 0.8%

• Totala väljare
    133

NRE

Guld
2-Faktor
Snubblade över denna artikel på Fratello alldeles nyss. Diskussionen på KS om det är bäst att ha sina klockor i winder när de inte används eller om det är bäst att låta dem stanna är ju typ evighetsgammal. Jag tyckte att informationen i artikeln var intressant och väl värd att diskutera.

https://www.fratellowatches.com/you-asked-us-should-i-keep-my-watches-running/

För er som inte orkar läsa så kan man kanske sammanfatta det så här.
- Om oljor och allt är toppen så slits inte klockan av att sitta i windern. Men om något skulle vara fel så slits verket onödigt fort. Uppdragsmekaniken slits också i onödan.

Och biljämförelsen - Man lämnar ju inte bilen på tomgång när den inte används.

Äger man en klocka i fem år och den sitter i winder har ju klockan tickat i fem år. Roterar man fem klockor men låter klockan stanna mellan varven har den bara tickat ~hälften.

Diskutera i smågrupper.

(Ja, jag sökte gammal tråd. Nej, jag hittade den inte. Ja, jag letar förmodligen dåligt)

Jag låter dom stanna men drar upp dom emellanåt endå. Jag blir oftast owg efter nyköp och uppdragningarna kan variera från två veckor till två månader. Jag tycker dock vissa winders är fina som pryl och kommer säkert köra med det också

Mina klockor sitter alltid i Winder när jag inte använder dem. De flesta av dem har datum och jag vill ofta kunna byta klocka fort och lätt, så då är det väldigt bekvämt att de alltid är igång. Inte särskilt orolig för att de skulle slitas fortare, men samtidigt är de flesta av dem ganska nya.

Det är såklart helt sant. Men en av poängerna som framkom var att man inte vet när oljan blir dålig. Och de flesta som har winder tänker ju inte - "nu är klockan fem år gammal, bäst jag tar bort den från windern"
Sant men jag tänker också att om klockintresset är så stort att man har winder lär man väl vara någorlunda mån om serviceperioder också? Eller?

Jag har en bra winder men använder den aldrig. Klockorna får stanna och när jag vill använda dem får jag helt enkelt ge dem lite kärlek så att de går igång. :rolleyes:

Sant men jag tänker också att om klockintresset är så stort att man har winder lär man väl vara någorlunda mån om serviceperioder också? Eller?
Kanske. Men samtidigt tror jag att många hellre köper en rolig sommarbeater än att skicka sin datejust på service - så länge den går bra servar de flesta antagligen inte.

Det sliter ju även på klockan att regelbundet skruva in och ut kronan, särskilt om man är lite oförsiktig! Frågan är vad som är värst? :)

För mig handlar användandet av winder inte om slitage utan om bekvämlighet. Skönt att ha ett antal klockor som är redo att brukas utan att behöva ställa. Detta gäller särskilt för klockor med t.ex. månfaskomplikation eller klockor som saknar quick-set för datum.

Har ingen winder men förstår anledningarna till varför man har dem. Har dock inte kunnat skaka av mig känslan av att man tappar poängen en del. Som att lägga solcellsdrivna saker framför en eldriven lampa och ladda istället för att låta solen göra sitt jobb ;)

Det där visste vi ju redan. :)
Slitna verk slits av att användas, nyservade slits ej. :D
Det är klart nyservade slits vid gång de med, givetvis mindre än oservad med smuts och gamla torra oljor.
Det sliter ju även på klockan att regelbundet skruva in och ut kronan, särskilt om man är lite oförsiktig! Frågan är vad som är värst? :)
Det som slits är väl främst gängor i krona/kronhals om gängad krona. Tror inte slitaget vid ställande av tiden eller uppdrag är så stort.

Jag hade tänkt köpa en Winder för trodde det var bra för klockorna om man nu byter lite då och då.
Men nu fick jag reda på att det är lika bra låta dem stanna, så tack för trådstarten. Sparade jag in några kronor :D

Har alltid haft en magkänsla som sagt att klockorna nog mår bra att vara stilla lite då och då. Tycker (även fast det fömodligen inte är det) att det känns brutalt mot klockan att låta den spinna 365 dagar om året. Klockorna mår nog bra av lite vila :)

Så hur blir ett verk slitet?
Som när du drar en kniv över slipstenen och egg lossnar tillsammans med stenen och binds i vattnet (eller olja om du har såna stenar) och blir ett fint slipmedel. Så länge oljan ligger som en skyddande friktionshinna mellan delarna är slitaget minimalt, men när den börjar tappa sin egenskap slits metall mot metall och små partiklar binds i oljan som då blir ett slipmedel. Ju längre det pågår desto mer mättad och effektiv blir den nya ”slipoljan”. En grov förenkling som vi knivdårar kanske kan förstå ;)

Det finns så vitt jag vet ingen rekommendation från någon tillverkare överhuvudtaget att serviceintervallen skulle förändras om man har klockan i winder eller inte. Om gemene klockägare var lika intresserad av regelbunden service och underhåll som av värdeökning skulle slitaget vara försumbart oavsett om klockan sitter i winder eller inte.

Värt att beakta ju vara att vissa automatiska verk inte mår så bra av att dras upp för hand. Tex eta 2824.

http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&u=http://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?f=6&t=44277&sl=de&tl=en

Men ett 2824 tickar ju igång samma sekund som du sätter det på armen om det mår bra, så det är inget måste att dra upp för hand om man inte använder winder.

Har alltid haft en magkänsla som sagt att klockorna nog mår bra att vara stilla lite då och då. Tycker (även fast det fömodligen inte är det) att det känns brutalt mot klockan att låta den spinna 365 dagar om året. Klockorna mår nog bra av lite vila :)
Klockor är konstruerade för daglig användning så det lär inte vara något problem. Sen har väl alla moderna winders program som låter klockorna vila mellan rotationscyklerna.

Som när du drar en kniv över slipstenen och egg lossnar tillsammans med stenen och binds i vattnet (eller olja om du har såna stenar) och blir ett fint slipmedel. Så länge oljan ligger som en skyddande friktionshinna mellan delarna är slitaget minimalt, men när den börjar tappa sin egenskap slits metall mot metall och små partiklar binds i oljan som då blir ett slipmedel. Ju längre det pågår desto mer mättad och effektiv blir den nya ”slipoljan”. En grov förenkling som vi knivdårar kanske kan förstå ;)

Jo - är hyffsat med! :)

...var mer en retorisk fråga: alla verk slits alltså, förr eller senare.

Precis som i bilmotorer. Gammal tjock/torr olja blir kornig och blandas med partiklar i verket. Det gör att delar som kolliderar eller interagerar får högre friktion och slits mekaniskt.

Det du säger är alltså: serva heeeela tiden så slipper du slitage.

:D

Personligen så är uppvridning och inställning av tid/datum en daglig ritual som ger mig en kort kärleksstund med klockan. Ska jag offra det till förmån för en brummande robots mekaniska vanvårdnad för att vinna 30 sekunder om dagen? Nope.

Tillbaka
Topp