• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Nya" rön i winder vs inte winder-frågan

Sitter dina klockor i winder eller låter du dem stanna?

• Alltid winder

Röster: 17 12.8%
  • Låter dem stanna

Röster: 109 82.0%
  • Jag är OWG med min .005

Röster: 6 4.5%
  • Quartz!

Röster: 1 0.8%

• Totala väljare
    133
Personligen så är uppvridning och inställning av tid/datum en daglig ritual som ger mig en kort kärleksstund med klockan. Ska jag offra det till förmån för en brummande robots mekaniska vanvårdnad för att vinna 30 sekunder om dagen? Nope.
Kan ta en halv evighet att ställa en GMT eller evighetskalender så för vissa klockor finns det ju en vits med winder.

Det finns så vitt jag vet ingen rekommendation från någon tillverkare överhuvudtaget att serviceintervallen skulle förändras om man har klockan i winder eller inte. Om gemene klockägare var lika intresserad av regelbunden service och underhåll som av värdeökning skulle slitaget vara försumbart oavsett om klockan sitter i winder eller inte.

Men ett 2824 tickar ju igång samma sekund som du sätter det på armen om det mår bra, så det är inget måste att dra upp för hand om man inte använder winder.

OM man vrider upp den (som vissa gör) för att vara säker på att den har ett par timmars power reserve från början kan man kanske överväga att sätta den i windern istället.

Jag har en winder som jag brukar sätta klockan i 10-20 min på morgonen innan jag ger mig iväg. Då vet man att den inte stannar.

Personligen så är uppvridning och inställning av tid/datum en daglig ritual som ger mig en kort kärleksstund med klockan. Ska jag offra det till förmån för en brummande robots mekaniska vanvårdnad för att vinna 30 sekunder om dagen? Nope.
+1
Jag byter bara mellan två så de brukar klara sig emellan bytena, men skulle jag ha fler håller jag helt med @PNM
Kan ta en halv evighet att ställa en GMT eller evighetskalender så för vissa klockor finns det ju en vits med winder.
Du har en poäng @yonsson men så länge man inte har en GMT eller evighetskalender är det inget problem ;)

GMT behöver man väl generellt inte ställa in om man inte reser och då har man väl inte med sig sin klockkollektion (och winder)? Evighetskalender håller jag med om - men en sådan har jag inte och ej heller något begär efter. Idén med en evighetskalender på en winder känns lite förfallet på något sätt.

GMT behöver man väl generellt inte ställa in om man inte reser och då har man väl inte med sig sin klockkollektion (och winder)? Evighetskalender håller jag med om - men en sådan har jag inte och ej heller något begär efter. Idén med en evighetskalender på en winder känns lite förfallet på något sätt.
På en modern mekanisk GMT ställer man ju datumet genom att hoppa timvisaren. Kan ta ett jäkla tag.

Skaffade winder då jag hade en GMT som gick som badbar beater, ville ha den igång för det var omständligt med GMT och datum (hoppa timvisare). GMT'n är nu utbytt mot en med quickset datum så inte riktigt samma behov längre. Alla mina (4) klockor används någon gång varje vecka och jag låter dom stanna mellan varven. Det innebär att verken i klockorna står still en tid varje vecka, tror ändå att det är bra för dom. Men jag brukar förbereda nästa dags klocka på kvällen och då måste den ju bli tillräckligt uppdragen för att klara natten. Då känns det bättre att skaka igång dom och sätta dom i windern än att vrida upp dom manuellt. Kan väl leva utan winder men tycker det är rätt bra att ha en. Har en med två snurror, mer behövs inte. Nu när GMT'n är borta hade det väl räckt med en snurra.

Åh, härligt med ännu en diskussion kring detta :)
Jag ser det som ett
Värt att beakta ju vara att vissa automatiska verk inte mår så bra av att dras upp för hand. Tex eta 2824.

http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&u=http://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?f=6&t=44277&sl=de&tl=en
Så kan det vara. Men man måste inte vrida för hand, nån minut på handleden så är ju verket igång :)

Mitt inlägg om att vissa automatiska verk inte mår bra av att vridas upp (även om det går) var skrivet som ett svar på din beskrivning: "Jag vrider upp uren själv,".
Roger. Var lite otydlig, uppskattar din info och min replik var mer allmänt syftad mot att man inte ens då behöver en Winder. :)
Men såklart, har man många komplikationer i klockan som @yonsson skrev så är det nog värt ändå.

Värt att beakta ju vara att vissa automatiska verk inte mår så bra av att dras upp för hand. Tex eta 2824.

http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&u=http://forum.watchtime.ch/viewtopic.php?f=6&t=44277&sl=de&tl=en
Som med så mycket annat så även med detta, med måtta och förnuft... Om man vrider upp klockan,bär den hela dagarna (16h) och låter den vila på nätterna (8h) så behöver man ju i princip inte dra upp den alls. Om du har klockan i rotation med andra och bara bär den var tredje dag så är det inga bekymmer så länge det finns gångreserv. Tror knappt det är något att oroa sig över om även man drar upp den ett par gånger i månaden heller. Det är väl snarare när bäraren blivit besatt av att vrida upp den varje morgon, vare sig den bärs eller inte, som problem och extremt slitage uppstår? Tillverkare som väljer att göra ett drev i billigare material eftersom klockan primärt ska dras upp av rotorn har inte köpare med OCD i åtanke tror jag ;) Bra länk btw :)

I länken beskriver författaren några fakta som jag dock inte tycker man behöver dra slutsatsen av att det är skadligt att dra upp ett 2824 ifrån. Sidan är översatt ifrån Tyska så jag vet inte om något blivit fel i översättningen.

"Hello, I would like to show you something from my wealth of experience. It's about a "weekend clock" with ETA 2824. The brand does not matter in this case. I do not know any manufacturer who changes something on this component. The clock is about 10 years old and was just worn on the ground. Of course she had to be reared 52 times a year. Now the crown wheel is mounted on a lenticular slug. As a result, it can spring back through the rotor during the elevator and the rotor does not have to rotate the crown wheel (and thus also the clutch wheel and clutch drive). Here with removed Kronradschraube."

Klockan bärs alltså bara på helger och har dragits upp en gång i veckan i tio års tid (52x10=520ggr). Det framgår inte om den någonsin varit servad eller inspekterad under dessa tio år. Han avslutar också med dessa råd ...

"Here is no raised finger on my part, I would not like to reopen a debate on the meaning and nonsense of watch winder. I just wanted to show it. The colleagues among you probably know this and have seen it more often.
What can the wearer do about it? With such weekend watches do not wind up too much, a maximum of 10 turns of the crown should be enough for the beginning. Check regularly and have this checked. If necessary, make it clean and let it re-grease."

Så med andra ord, använder man klockan som den är tänkt är det inga problem. Vill man ändå mata sin OCD får man vara beredd på att inspektera/serva klockan med jämna mellanrum. Vad säger man, kvarts FTW :D

• Like
Reactions: NRE
I länken beskriver författaren några fakta som jag dock inte tycker man behöver dra slutsatsen av att det är skadligt att dra upp ett 2824 ifrån. Sidan är översatt ifrån Tyska så jag vet inte om något blivit fel i översättningen.

"Hello, I would like to show you something from my wealth of experience. It's about a "weekend clock" with ETA 2824. The brand does not matter in this case. I do not know any manufacturer who changes something on this component. The clock is about 10 years old and was just worn on the ground. Of course she had to be reared 52 times a year. Now the crown wheel is mounted on a lenticular slug. As a result, it can spring back through the rotor during the elevator and the rotor does not have to rotate the crown wheel (and thus also the clutch wheel and clutch drive). Here with removed Kronradschraube."

Klockan bärs alltså bara på helger och har dragits upp en gång i veckan i tio års tid (52x10=520ggr). Det framgår inte om den någonsin varit servad eller inspekterad under dessa tio år. Han avslutar också med dessa råd ...

"Here is no raised finger on my part, I would not like to reopen a debate on the meaning and nonsense of watch winder. I just wanted to show it. The colleagues among you probably know this and have seen it more often.
What can the wearer do about it? With such weekend watches do not wind up too much, a maximum of 10 turns of the crown should be enough for the beginning. Check regularly and have this checked. If necessary, make it clean and let it re-grease."

Så med andra ord, använder man klockan som den är tänkt är det inga problem. Vill man ändå mata sin OCD får man vara beredd på att inspektera/serva klockan med jämna mellanrum. Vad säger man, kvarts FTW :D

Det finns rätt många diskussioner om problem/skador etc på nätet på främst 2824 men även 2892 och 7750. Är inte själv urmakare så jag kan inte uppskatta hur mkt som krävs, så jag vill inte uttala mig, men det är väl rimligt att anta att inte hela klockan går sönder för att man vridet ett par varv, men om man vrider upp den fullt ett par dagar i veckan i flera år, så kan det vara värt att fundera på alternativ.

Ville mest informera den som regelbundet vrider upp sina klockor att det kan kanske kan vara skadligt.

Intressanta frågor och synpunkter, vi vill ju alla att våra klockor ska må bra o att man inte gör något som skadar på lite längre sikt, själv har jag inget svar bara massa funderingar. Det hade varit bra att få höra något expert utlåtande kanske om @Echo Delta har tid.

Tillbaka
Topp