• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya SD med eller utan minutmarkeringar?

oystercase

Cartier
Det finns två sätt att använda ringen.

Det första går ut på att man ställer noll vid slutet på den planerade bottentiden. Den markerade kvarten visar då hur många minuter man gått över. Den mest kritiska tiden, alltså hur många minuter man har kvar, är då förstås den moturs från noll.

Det andra sättet är att ställa noll vid dykets början, och sedan hålla reda på hur många minuter dyket är planerat till. I det här fallet är en markerad kvart bara av intresse om bottentiden förväntas understiga 15 minuter.

Det är klart det går att krångla till det så att man får den markerade kvarten att sammanfalla med det planerade dykets sista femton minuter, men det känner jag inte till någon som gör.

Rent funktionsmässigt är det alltså klart vettigare med.

Jag har alltid kört med att nolla den vid dykets början. Att de första 15min är graderade per min inser man enkelt om man är uppfostrad med us-navy tabeller av sin far istället för fjolliga dykdatorer (eller börjar jag bli gammal...)

Djupa dyk kräver noggrannare koll på tiden helt enkelt och dessa är oftast under 15 min. Vid längre dyk spelar någon minut hit eller dit mindre roll.
Vidare och ännu mer trolig tanke är mätning av dekompressionsstop. Då nollar man igen och vill ha minutupplösning.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Föredrar såklart utan minutmarkeringar.
Tycker den nya SDn ser lite konstig ut nu när den har markeringar hela vägen runt men vi får se vad jag tycker när jag håller den i handen ;)
 

SJ Smythe

Cartier
Det bör kanske tilläggas att det uppenbarligen är på det här sättet ringen är tänkt att användas, annars hade den räknat ner till noll, inte räknat upp från noll.

Jag har lärt mig, som en variant på det du nämnde innan, att man innan dyket räknar fram efter hur lång tid man måste lämna botten, tar 60-tiden och vrider ringen till den siffran när du går ned. T.ex. du måste lämna botten efter 40 min. 60-40=20 som blir markeringen på vridringen där du sätter minutvisaren vid dykets början.

De sista markerade 15 min använder du när du lämnar botten på utsatt tid och räknar dekompressionsstopp som behöver större noggrannhet. Vore ringen graderad åt motsatt håll skulle det kunna skapa förvirring kring hur lång tid som gått av dekompressionsstoppen som är bland de mer vitala delarna av dyket.

Sett på det här sättet är det inte givet att man ska använda vridringen på det "vanliga" viset, som en räknare 0-60. Den är logiskt uppbyggd även för metoden beskriven ovan.
 
Topp