• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vulcain-tråden

saferide

Omega
Hej!

Har sett lite trådar om vintage Vulcain:s som är rätt fina, men är det någon som har skaffat eller funderar på någon av deras nyare modeller? Vet väldigt lite om märket (och klockor överlag) men gillar flera av deras modeller. Var ligger de kvalitetsmässigt jämfört med andra i samma prisklass?

Om någon har fina bilder på någon av modellerna är det alltid uppskattat :)

/Jonas
 

Sputniq

Panerai
Efter att artikeln som länkades igår om USA's presidenters klockor blev jag också nyfiken på Vulcain. Kan absolut noll om märket i sig, men här kommer en riktigt snygg modell från dom i alla fall:

image.jpg


:)
 

erlpes

Omega
Blev också intresserad efter att ha läst tråden om presidentklockorna. På deras hemsida hittar man faktiskt en och annan snygg klocka, Presidents special för att ta en, även GMT:en var rätt sjysst. Men frågan är vad det är för kvalité och vad det är för verk de använder. Kul att höra om någon har erfarenheter av deras nya klockor.

http://www.vulcain-watches.ch/en
 

erlpes

Omega
Tack för Hodinkee länken Aquaracer2, riktigt cool. Och bra info om urverket. De bygger alltså egna, och till det priset. Känns helt klart värt att rota vidare i. Undrar just om det finns en återförsäljare i Svedala?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Efter att artikeln som länkades igår om USA's presidenters klockor blev jag också nyfiken på Vulcain. Kan absolut noll om märket i sig, men här kommer en riktigt snygg modell från dom i alla fall:

image.jpg


:)


Vad heter den modellen och var kan man få tag i den?
EDIT: sorry, hittade.
http://www.hodinkee.com/blog/2012/3...he-50s-presidents-chronograph-heritage-a.html

Look for the 50s Presidents' Chronograph Heritage to be available later this year, priced from $7550 in steel, and $21,950 in gold.

:bored:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag la hela dagen i går, och några andra dagar före det på Vulcain. Det finns flera saker som får igång mig. The President watch är väldigt snygg. Deras 70-tals dykarklocka Nautice i orange, grönt och blått är väldigt mycket retro. Alla modeller har deras egna in-houseverk, det finns både automatiska och manuella verk. För min del bör man komma upp över och förbi Classic, för den egentliga presidentklockan hade Vulcains patent mekaniskt alarm. Fredmans Ur på nytorgsgatan i Stockholm och Magnussons Ur i Göteborg är de enda ÅF vad jag kan se. Jag lägger upp några bilder på de modeller jag dreglar mest över nu.
110151a95.bal118_square.jpg
1822958gross.jpg
1985028gross.jpg
2549302gross.jpg
2341159gross.jpg
3017959gross.jpg
rvb-nautical_seventies_100159-081_l_blanc_square.jpg
V4_02.jpg
vulcain-50s-presidents-watch-edition-france-42mm-blue-steel-160151.326-face-view.jpg
6279.jpg
Vulcain-Nautical-Seventies-Orange-Blue-Green.jpg
vulcain50ss-8.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag låg vaken inatt och läste om vulcain. Har haft liite koll på deras vintage, de dyker ju upp på forumet då och då men jag har helt missat deras moderna modeller. Jag har också missat att de kör helt in-house urverk och detta till en rätt överkomlig peng.

Kolla in denna remaken på deras dykklocka. Alarm och dyktabell på tavlan så man har koll på botten tiden.

Blir det vulcain 2015?? Vem vet.
image.jpg
 

vonhall

Rolex
Även jag har missat nyare Vulcain totalt. Måste säga att de har ett gäng snygga modeller. Dessutom så är loggan snygg. Fast som vanligt så fegar man tills någon annan köpt först och lämnat omdöme :D
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Visst 17 är den cool, men man kan väl knappast hålla på och skruva kronan sådär under vattnet så frågan är hur användbar funktionen är under vattnet. Är tanken att man ska använda den som lathund innan dyker däremot så är det ju rätt smart.

Man skall använda tabellen innan man dyker för att ha koll på vilken max botten tid man kan ha. Allts inte skruva på den under vatten.

Är mkt sugen.
 

maclerche

Breitling
Jeg har str respekt for Vulcain ure nye som gamle med "Cricket " kaliber i.
Det urværk har en ganske fin historie siden det blev lanceret første gang i 1947.
Det har dog skiftet navn nogle gange og hedder i dag V-10 og er pt. Vulcain's eneste in-house værk!
1947-1963 (Vulcain 120), 1963-1973 (MSR S2), 1973-2001 (Revue RT80) 2002-???? (V-10)

Deres Nautical Cricket er meget fine ….
 
Bumpar den här tråden efter att ha läst i "ledares klockor"-tråden och blivit lite nyfiken på cricket-modellen. Är det någon som har skaffat sig någon erfarenhet sedan senaste posten 2015?
 
Topp