• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare behöver hjälp med DJ 1600

Raymon R

Breitling
Hej,

Behöver hjälp med värdering på en DJ 1600 jag hittat hos http://www.bulangandsons.com/portfolio_page/curated-vintage-lv-rolex-love/.
Priset är 2950 Euro

Finns det någon som har handlat av honom eller har någon annan referens på honom?
Andra DJ1600 med andra Dials and WG Bezels kan man ju hitta för rätt mycket mindre pengar.
Och behöver någon som kan dela med sig av sina tankar angående prissättningen.
Vore mycket tacksam för hjälp rätt omgående.

Med vänlig hälsning
Raymon
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bernhard är väldigt känd.

Problemet med honom är att han har skapat en drömvärld där allting är "killer" och "wow".
"these killer nice watches are soooo hard to get these days" har han nog skrivit 10 gånger i 10 mail till mig.

Räkna med 20k för en 1600 på oysterlänk med silvertavla.

Denna har ovanligare tavla, men jubilee, som är billigare än oyster.
 

Raymon R

Breitling
Tack för snabba svar!
Efter mailkonversation med honom så har jag förstått att han verkar vara insatt men känner igen mig i killerwatches.

Ja helst skulle jag vilja ha med den tavlan och oyster, men bör väl gå att ordna separat oyster?

Om jag frågar såhär: Hur ovanlig ör tavlan? Är den värd. 8K mer än en silvertavla?
 

Raymon R

Breitling
Undrar om inte det här är samma tavla, men att ljuset faller olika.

http://www.chrono24.se/rolex/datejust-stahl--herrenuhr--id2586007.htm

Oysterlänk dessutom. Vill betona att jag inte har handlat av säljaren, men känner till namnet. Inte mer dock.

Bernhard Bulang är känd från såväl VRF som R-L-X som Holländska forum. Googla och bilda dig en uppfattning.

Mvh A

Hej, tack vad alla är schysst här inne!
Hur tar jag reda på om det är samma tavla? Finns det några ref. Nummer så jag kan säkerställa tavlorna? På Bernhards bilder ser den brun ut och på chronosbilder grå.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej, tack vad alla är schysst här inne!
Hur tar jag reda på om det är samma tavla? Finns det några ref. Nummer så jag kan säkerställa tavlorna? På Bernhards bilder ser den brun ut och på chronosbilder grå.
Jättesvårt att avgöra när det är olika ljus. Bernhards tavla är för övrigt lite äldre än den jag länkade till. Tavlorna åldras och ser också olika ut beroende på hur ljuset faller. Jag har silvertavlor som drar mot champagne beroende på just ljuset.

Skicka Bernhard ett mail och fråga om tavlan är brun eller grå från början. Jag tippar åldrat grå, men jag är inte känd för mitt goda färgsinne...

Priset är för övrigt högt... Som redan nämnts.

A
 
Jättesvårt att avgöra när det är olika ljus. Bernhards tavla är för övrigt lite äldre än den jag länkade till. Tavlorna åldras och ser också olika ut beroende på hur ljuset faller. Jag har silvertavlor som drar mot champagne beroende på just ljuset.

Skicka Bernhard ett mail och fråga om tavlan är brun eller grå från början. Jag tippar åldrat grå, men jag är inte känd för mitt goda färgsinne...

Priset är för övrigt högt... Som redan nämnts.

A


Lägger också mina pengar på slate gray gone tropical
 

Whedda

Rolex
Bernhard är så pass seriös man kan anses vara i vintage rolex träsket och handlar oftast med betydligt dyrare ur med gott rykte så det är nog inga problem.

Angående just den här klockan är det väl dyrt då 1600 inte är så vansinnigt ovanliga ändå. Är man inte purist och kan tänka sig att byta tavlan känns det som många nämner mängder med korrekta tavlor för rimliga pengar.

Jag gillar just 1600 med oyster då det funkar klockrent med den sportiga släta ringen. Tycker motsatsen om 1601 som gör sig grymt på jubilee.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Raymon R

Breitling
Jättesvårt att avgöra när det är olika ljus. Bernhards tavla är för övrigt lite äldre än den jag länkade till. Tavlorna åldras och ser också olika ut beroende på hur ljuset faller. Jag har silvertavlor som drar mot champagne beroende på just ljuset.

Skicka Bernhard ett mail och fråga om tavlan är brun eller grå från början. Jag tippar åldrat grå, men jag är inte känd för mitt goda färgsinne...

Priset är för övrigt högt... Som redan nämnts.

A
Jag har ställt frågan till Bernhard.
Åter igen tack!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kanonfin klocka från en välkänd handlare. Något dyr kanske men uppsidan är bra garanti och service. Skulle inte tveka om jag var ute efter något liknande. Spara en tusenlapp eller två kan man göra på annat. Kvalitet kostar. :)
 

Sond

Patek
Jag har fått uppfattningen att det är en seriös säljare men upplever denna klocka som dyr. Vad sägs om service på den?
 
Kanonfin klocka från en välkänd handlare. Något dyr kanske men uppsidan är bra garanti och service. Skulle inte tveka om jag var ute efter något liknande. Spara en tusenlapp eller två kan man göra på annat. Kvalitet kostar. :)


Fast nu pratar vi väl snarare en tusenlapp eller tio...
Men håller delvis med dig. Dumsnålhet är dumt.
Särskilt som nybörjare kan det vara värt att betala extra för den säkerheten... men samtidigt kanske man än mer som nybörjare blir lika nöjd med en för tio mindre. Som dessutom blir lättare att flippa...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast nu pratar vi väl snarare en tusenlapp eller tio...
Men håller delvis med dig. Dumsnålhet är dumt.
Särskilt som nybörjare kan det vara värt att betala extra för den säkerheten... men samtidigt kanske man än mer som nybörjare blir lika nöjd med en för tio mindre. Som dessutom blir lättare att flippa...
En fin 1600 kostar över 20. Den där har en kalasfin tavla med perfekt lum, bra länk och tydligen ett ganska schysst lädernato. Tycker inte det är vansinnigt med 26 från en handlare. Klart det går att hitta billigare men fort är det en klart sämre klocka. Skulle hellre råda newbies att köpa bra första gången snarare än att gå efter kap. Är det något jag ångrar av mina första klockköp så är det att jag försökte få så mycket klocka för pengarna att jag utan att veta bättre fick precis tvärtom. Detta är en tokgrym klocka och vill trådskaparen ha en fin 1600 så är detta ett bra val. Klart 24 varit ett roligare pris men ingen skrattar åt honom om han väljer kvalitet från en no-nonsense dealer.
 
En fin 1600 kostar över 20. Den där har en kalasfin tavla med perfekt lum, bra länk och tydligen ett ganska schysst lädernato. Tycker inte det är vansinnigt med 26 från en handlare. Klart det går att hitta billigare men fort är det en klart sämre klocka. Skulle hellre råda newbies att köpa bra första gången snarare än att gå efter kap. Är det något jag ångrar av mina första klockköp så är det att jag försökte få så mycket klocka för pengarna att jag utan att veta bättre fick precis tvärtom. Detta är en tokgrym klocka och vill trådskaparen ha en fin 1600 så är detta ett bra val. Klart 24 varit ett roligare pris men ingen skrattar åt honom om han väljer kvalitet från en no-nonsense dealer. Inte jag iaf. ;)


Jag är fortfarande med dig på det mesta... Men man behöver ju inte jämföra dunderkalasfinochtokdyr mot superrisigtskräp-"kap".
Varför inte köpa en... LAGOM :D
Enda gången folk kommer skratta åt honom är när han försöker sälja den för samma peng...
Den här är dyr för det är Bernhard som säljer den. Det är lätt att bli charmad av hans snygga förpackning. Att köpa en bra från en vanlig handlare kan bli mycket billigare.
De flesta jag känner ångrar att de köpte för dyra förstaklockor av handlare, vilket de surt fick äta upp när det skulle flippas...
Sen är väl det största problemet att ts vill ha Oyster, lägg till det så blir den DYYYR.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, alla är vi olika. Varför ska han vilja sälja den sen? Och vore det hela världen att ev förlora en krona på ett klockköp?

Klockor i fint skick är fortsatt dyra och 1600 är trots allt relativt sällsynt referens till skillnad från de andra. Självklart lever handlare på sin profit men det är bra jävla bekvämt att gå till dem istället för att leta själv. Speciellt om man är grön och inte vet vad man ska titta efter.

På en Datejust så skulle jag verkligen köpa det jag gillar framför något som är "lagom". Så många kronor skiljer det inte och jag ser det inte som omöjligt att det finns en viss prutmån från 2950 heller.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja, alla är vi olika. Varför ska han vilja sälja den sen? Och vore det hela världen att ev förlora en krona på ett klockköp?

Klockor i fint skick är fortsatt dyra och 1600 är trots allt relativt sällsynt referens till skillnad från de andra. Självklart lever handlare på sin profit men det är bra jävla bekvämt att gå till dem istället för att leta själv. Speciellt om man är grön och inte vet vad man ska titta efter.

På en Datejust så skulle jag verkligen köpa det jag gillar framför något som är "lagom". Så många kronor skiljer det inte och jag ser det inte som omöjligt att det finns en viss prutmån från 2950 heller.

Jag ser det som högst rimligt att hitta en bra 1600 på oyster för runt 20.
26 på jubilee blir alldeles för mycket.
Bernhard är väldigt dyr.

Ser inte varför man skulle betala extra för fina bilder och ett lädernato.

Man får väl ställa sig frågan om man har råd att förlora en femma vid flipp.
Är man 110 på att behålla, så spelar det mindre roll. Skiten kommer ju inte gå ner i värde :)
 
Ja, alla är vi olika. Varför ska han vilja sälja den sen? Och vore det hela världen att ev förlora en krona på ett klockköp?

Klockor i fint skick är fortsatt dyra och 1600 är trots allt relativt sällsynt referens till skillnad från de andra. Självklart lever handlare på sin profit men det är bra jävla bekvämt att gå till dem istället för att leta själv. Speciellt om man är grön och inte vet vad man ska titta efter.

På en Datejust så skulle jag verkligen köpa det jag gillar framför något som är "lagom". Så många kronor skiljer det inte och jag ser det inte som omöjligt att det finns en viss prutmån från 2950 heller.


Min klocksmak har svängt ganska brutalt sen min förstaklocka... och många med mig.
Är mest rädd att det kan bli bra många kronor i det här fallet...
 
Topp