• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare behöver hjälp med klockval!

VIlken klocka röstar du på? Läs gärna det jag skrivit först innan du röstar!

  • Longines hydro conquest automatic chronograph

  • Certina DS podium automatic chronograph

  • Annan klocka, isåfall vilken?


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Cryssarn

Rolex
Visst överdrev jag lite... Men...
Nej, man skall ju självklart aldrig SJÄLV påtala vilken klocka man har på sig. Det handlar inte om att leta golddiggers, det handlar att förbättra sina chanser hos rätt flickor/kvinnor. Självklart är klockmärket en man bär en väldigt liten del av helheten, men ändå en del.

Irrelevant? Tja, precis som vid val av bilmärke, kan valet av klockmärke säga en hel del om en person. Tänk dig själv tre personer, en med en Longines, en med Hublot och en med en Lange. Det är märken som lockar till sig sina specifika grupper av köpare...

Självklart generaliserar jag här, men jag tror det framgår ganska bra vad jag menar.
rätt tjejer? om tjejen inte är kapabel att avgöra om man är en bra kille eller inte beroende på klockan man har så är det inte rätt tjej.
så du menar att någon som bär en Longines är en sämre person än han som bär en Lange?
 

SwedishMade

Cartier
rätt tjejer? om tjejen inte är kapabel att avgöra om man är en bra kille eller inte beroende på klockan man har så är det inte rätt tjej.
så du menar att någon som bär en Longines är en sämre person än han som bär en Lange?
Nej, jag menar att man har fördomar om allt och alla, det hör till att vara människa.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Med det avklarat så vill jag säga följande. Longines är ett medelklassmärke. Är Fredrik Reinfeldt "your definition of cool"? Drömmer du om att att köra en Passat kombi när du blir stor? En ny Longines är också ett snabbt sätt att pissa bort 40-75% av dina föräldrars pengar, det låter lite oansvarigt tycker jag. Det låter inte som en smart kille som precis satt bra betyg i skolan.
Trist och överlägsen attityd. TS ser Longines som en klart bra alternativ precis som många av oss andra här på klocksnack. Att måla upp den som ett både tråkigt och dåligt alternativ är respektlöst. Speciellt då du inte kan presentera något roligare nytt alternativ själv i prisklassen som TS önskade. Sen vet jag inte var du får "pissa bort 40-75% av dina föräldrars pengar" ifrån förutom att din överlägsna attityd återigen framträder. Longines andrahandsvärde är i nivå med övriga jämförbara klockor. Vi ska väl inte jämföra med Speedmasters och Daytonas? Sålde min egen HC efter 3 år med c:a 20% tapp.
 
Senast ändrad:

mackman

Cartier
Trist och överlägsen attityd. TS ser Longines som en klart bra alternativ precis som många av oss andra här på klocksnack. Att måla upp den som ett både tråkigt och dåligt alternativ är respektlöst. Speciellt då du inte kan presentera något roligare nytt alternativ själv i prisklassen som TS önskade. Sen vet jag inte var du får "pissa bort 40-75% av dina föräldrars pengar" ifrån förutom att din överlägsna attityd återigen framträder. Longines andrahandsvärde är i nivå med övriga jämförbara klockor. Vi ska väl inte jämföra Speedmasters och Daytonas? Sålde min egen HC efter 3 år med c:a 20% tapp.
bra sagt
 

Babinus

Cartier
Trist och överlägsen attityd. TS ser Longines som en klart bra alternativ precis som många av oss andra här på klocksnack. Att måla upp den som ett både tråkigt och dåligt alternativ är respektlöst. Speciellt då du inte kan presentera något roligare nytt alternativ själv i prisklassen som TS önskade. Sen vet jag inte var du får "pissa bort 40-75% av dina föräldrars pengar" ifrån förutom att din överlägsna attityd återigen framträder. Longines andrahandsvärde är i nivå med övriga jämförbara klockor. Vi ska väl inte jämföra med Speedmasters och Daytonas? Sålde min egen HC efter 3 år med c:a 20% tapp.
Trolleri är ett bättre ord. Om SwedishMade ska vara det minsta konsekvent i sin politiska rättrogenhet måste ju alla de stora exklusiva märkena som Rolex, Breitling m fl också sorteras bort. Alla de märkena förknippas ju ännu starkare med den politiska åskådning han avskyr.

Så om hans inhopp i tråden ska tas bara lite på allvar borde han ta fram alternativ som inte en enda avskyvärd människa i historien burit. Framför allt inte ett märke som starkt förknippas med övervåldsbenägna och maktberusade dörrvakter.

Själv tycker jag att man kan skita i sådant. Det är inte klockans fel vilka som bär den. Den som tvekar till ett klockmärke som Reinfeldt bar för att det kan symbolisera något, kan ju fundera på om alla som kör Mercedes bör utpekas som nazister?
586715165e72df58993f97177b734a75.jpg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Trolleri är ett bättre ord. Om SwedishMade ska vara det minsta konsekvent i sin politiska rättrogenhet måste ju alla de stora exklusiva märkena som Rolex, Breitling m fl också sorteras bort. Alla de märkena förknippas ju ännu starkare med den politiska åskådning han avskyr.

Så om hans inhopp i tråden ska tas bara lite på allvar borde han ta fram alternativ som inte en enda avskyvärd människa i historien burit. Framför allt inte ett märke som starkt förknippas med övervåldsbenägna och maktberusade dörrvakter.

Själv tycker jag att man kan skita i sådant. Det är inte klockans fel vilka som bär den. Den som tvekar till ett klockmärke som Reinfeldt bar för att det kan symbolisera något, kan ju fundera på om alla som kör Mercedes bör utpekas som nazister?
586715165e72df58993f97177b734a75.jpg
Haha bra! :D:)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Visst överdrev jag lite... Men...
Nej, man skall ju självklart aldrig SJÄLV påtala vilken klocka man har på sig. Det handlar inte om att leta golddiggers, det handlar att förbättra sina chanser hos rätt flickor/kvinnor. Självklart är klockmärket en man bär en väldigt liten del av helheten, men ändå en del.

Irrelevant? Tja, precis som vid val av bilmärke, kan valet av klockmärke säga en hel del om en person. Tänk dig själv tre personer, en med en Longines, en med Hublot och en med en Lange. Det är märken som lockar till sig sina specifika grupper av köpare...

Självklart generaliserar jag här, men jag tror det framgår ganska bra vad jag menar.

Om du inte klarar av att få ligga tack vare din charm och vinnande personlighet förtjänar du det inte heller...

Förstår att du vill agera spexig "storebror" men i ärlighetens namn lyckas du sådär. Kan hålla med om att beggat är ett bättre val (skulle själv skippat kravet på Wr 100 och gått på en Speedy alla dagar i veckan) men nu är det ju annat han är ute efter. Det är inte alla föräldrar som pyntar 15k till en femtonåring och om de nu vill köpa nytt är det väl ändå upp till dem.

Av de två som du räknat upp, @Marcus Baumer, skulle jag gått på Longines. Dock tänker jag att du kanske kan se över din kravbild och därmed få något roligare för pengarna?
 

Fredgusta

Panerai
Härligt att se ungdomen inte bara intresserad av parfymklockor ;)

jag hade satsat på Certinan. Det var faktiskt just denna Podium som verkligen väckte mitt intresse för kronografer.
 

SwedishMade

Cartier
Sålde min egen HC efter 3 år med c:a 20% tapp.

20% tapp?

a) Köpte du nytt? Betalade du i så fall listpris?
b) Vem sålde du till? En vän som accepterade ditt pris, eller var det ett sant marknadspris?
c) Har du rensat för valutaeffekter? Köpte du för några år sedan och sålde nyligen? Många av mina klockor har det senaste året gått upp 30% i pris BARA pga försvagningen hos SEK jämfört med t.ex. USD och CHF.

20% tapp på en använd klocka tror jag är svårt att upprepa, för de flesta märken. Vill du motbevisa mig får du gärna komma med Longines exempel, gärna för precis din klocka eller liknande, från ebay.co.uk.

Klicka i worldwide och "sold items".

Exempel:
En månad gammal...
"Longines Hydroconquest Swiss Made Automatic Chronograph Dive Watch L3.644.4.56.6
Purchased last month from an authorized dealer, Tourneau in King of Prussia, PA brand new (2/13/15), receipt, boxes, links, manual all included as "new".
Model #L3.644.4.56.6
Retails for $1,925.
Winning bid:
US $1,200.00
Approximately £755.48
[ 14 bids ]"
http://www.ebay.co.uk/itm/Longines-...ograph-Dive-Watch-L3-644-4-56-6-/151621616816

40% tapp på en månad, 60% av nypris, och då var klockan i nyskick och en månad gammal!

3 år som du nämner ovan, ja då tyngs ju priset dessutom av att klockan är över halvvägs till en service, som för många mid/lower-tier-mek-klockor kostar mer än vad klockan då är värd...
 
Senast ändrad:

mackman

Cartier
jag har funderat på att köpa från jomashop. men vad jag lyckats läsa upp om dom så är det inget bra ställe att köpa en klocka ifrån. dessutom får du betala tull och skatt när den kommer till sverige, bara en liten fyi ;)
redan tänkt på tullen och skatten :)
https://www.youtube.com/user/theurbangentry på utube, en fantastisk kille, han rekomenderar defenetivt jomashop där han bland annat köpt sina orisar.
 

SwedishMade

Cartier
redan tänkt på tullen och skatten :)
https://www.youtube.com/user/theurbangentry på utube, en fantastisk kille, han rekomenderar defenetivt jomashop där han bland annat köpt sina orisar.
Tänk på att det är rätt billigt att köpa åsikter...

Jag förstår att du vid en snabb blick tilltalas mer av den youtubekillen än Archie Luxury. Archie Luxury är en tjock, oftast svettig, svärande australiensare med stora vårtor i sina tinningar. MEN få personer har funderat och diskuterat klockor och klockmärken så mycket som honom. Han har stenkoll. När han säger att ett märke [Longines] är som hundbajs i mikron på högsta effekt i en timme, ja då är det oftast så.

Jag tycker du skall undvika mid-tier märken som Longines, satsa då hellre på Tissot eller Certina.

Jag lägger allt för mycket tid på att titta på klockor och priser. Som läget ser ut idag hittar man som kund i Sverige klockor som billigast (totalt sett) inom EU, oftast i Italien. Då handlar det om beg. kvalitetsklockor. Var du hittar en ny Longines billigast vet jag inte. När jag köpte en ny Tissot åt en kompis hittade vi den billigast på ebay från en Italiensk handlare.

Det som är viktigt att tänka på är att klockor oftast ser väldigt annorlunda ut i verkligheten jämfört med på en skärm.

Innan du bestämmer dig tycker jag du skall titta på den klockan du "nu" vill ha. Sedan går du och tar en titt på Breitling Aerospace (även om modellen som säljs nu är lite annorlunda än den du kan få för 15'), Tissot (t.ex. även Visodate), etc.. Den klasskillnad som finns mellan olika klockor är inte synliga på bild. T.ex. går nästan alltid en dyrare klocka att renovera så den ser ut att vara helt ny - det finns reservdelar och material etc. är tilltagna så att det går att slipa till.

Bästa schweiziska budgetdressaren är Tissot Visodate:
bts7.jpg

http://www.thewatchadviser.com/news...k-to-school-watch-from-high-school-to-harvard

http://www.ebay.co.uk/itm/RELOJ-TIS...7?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3aa2863bd1

Finns i lite olika kombinationer, ta den med läderarmband och kombinera den med en Tissotdykare så har du början på en liten samling!
 

mackman

Cartier
Tänk på att det är rätt billigt att köpa åsikter...

Jag förstår att du vid en snabb blick tilltalas mer av den youtubekillen än Archie Luxury. Archie Luxury är en tjock, oftast svettig, svärande australiensare med stora vårtor i sina tinningar. MEN få personer har funderat och diskuterat klockor och klockmärken så mycket som honom. Han har stenkoll. När han säger att ett märke [Longines] är som hundbajs i mikron på högsta effekt i en timme, ja då är det oftast så.

Jag tycker du skall undvika mid-tier märken som Longines, satsa då hellre på Tissot eller Certina.

Jag lägger allt för mycket tid på att titta på klockor och priser. Som läget ser ut idag hittar man som kund i Sverige klockor som billigast (totalt sett) inom EU, oftast i Italien. Då handlar det om beg. kvalitetsklockor. Var du hittar en ny Longines billigast vet jag inte. När jag köpte en ny Tissot åt en kompis hittade vi den billigast på ebay från en Italiensk handlare.

Det som är viktigt att tänka på är att klockor oftast ser väldigt annorlunda ut i verkligheten jämfört med på en skärm.

Innan du bestämmer dig tycker jag du skall titta på den klockan du "nu" vill ha. Sedan går du och tar en titt på Breitling Aerospace (även om modellen som säljs nu är lite annorlunda än den du kan få för 15'), Tissot (t.ex. även Visodate), etc.. Den klasskillnad som finns mellan olika klockor är inte synliga på bild. T.ex. går nästan alltid en dyrare klocka att renovera så den ser ut att vara helt ny - det finns reservdelar och material etc. är tilltagna så att det går att slipa till.

Bästa schweiziska budgetdressaren är Tissot Visodate:
bts7.jpg

http://www.thewatchadviser.com/news...k-to-school-watch-from-high-school-to-harvard

http://www.ebay.co.uk/itm/RELOJ-TIS...7?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item3aa2863bd1

Finns i lite olika kombinationer, ta den med läderarmband och kombinera den med en Tissotdykare så har du början på en liten samling!

har redan testat longinesen 3-4 gånger. va inne på NK här om dan och kollade på aerospecen, som sagt har jag väldigt svårt för blandningen mellan digitalt och analogt.
the urban gentry, TGV som han kallas sitter inte o svär o lever rövare vilket ger ett mycket mer trovärdigt intryck.
sen känns det inte som jag är ute efter nån samling utan mer att ha 1 klocka som jag har på heltid.
 
Topp