• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare med intresse

Cyffy

Breitling
Hej alla glada klockfantaster!

Har haft ett stort intresse av klockor de senaste åren och tog beslutet att köpa en Breitling Heritage II 42mm förra året.

Känner att intresset för klockor har vuxit mer och mer, vilket har gjort mig sugen på att lära mig mer om insidan av klockorna.
Finns säkert liknande trådar men har lite problem att hitta det jag söker efter.

Vet att detta kanske är lite mycket att be om av "främlingar", men om någon skulle kunna förklara för mig vad jag skulle behöva för att kunna börja skruva i klockor. Gärna lite grundligt vad man har sakerna till och vad som behövs. Gärna om någon har tid att sätta ihop en lista med bra och prisvärda produkter, även någon billig klocka som man kan börja skruva i (liknande min Breitling om möjligt).

Finns det någon härlig bok (gärna på svenska) som förklara hur allt funkar?

Tack i förskott!

Mvh Marcus J
 

Cyffy

Breitling
Hej Marcus,
Här hittar du mycket av informationen du efterfrågar:
https://klocksnack.se/threads/börja-mecka-beställa-verktyg-mm.57023/
Lycka till och välkommen till en intressant värld! :)

Tack för hjälpen, funderade på om man ska börja med ett simpelt kit typ: https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-professional-tool-kit
Eller är det bättre att försöka köpa lite "bättre" saker direkt? Ska man köpa en avmagnetiserings maskin, samt tvätt? Har du något tips på vart jag kan köpa en bra "första" klocka att skruva i?
 

Vinflaskan

Cartier
Tack för hjälpen, funderade på om man ska börja med ett simpelt kit typ: https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-professional-tool-kit
Eller är det bättre att försöka köpa lite "bättre" saker direkt? Ska man köpa en avmagnetiserings maskin, samt tvätt? Har du något tips på vart jag kan köpa en bra "första" klocka att skruva i?

Jag själv har också precis börjat skruva i klockor och till motsats vad många här på forumet anser så är mitt tips att köpa billiga kinesverktyg i något set först och prova om du ens tycker det är kul. Även om du oftast får med några onödiga verktyg så är ett set oftast billigare än en ensam riktig skruvmejsel och kvalitén är ändå tillräckligt bra för att du ska kunna utvärdera om det är kul och något du vill satsa på.

Köper du ett set kommer du också se vad för verktyg du egentligen verkligen behöver och då kan du successivt uppgradera verktygen allt eftersom du dras ner i träsket.
 

Paraflax

Omega
2-Faktor
Jag själv har också precis börjat skruva i klockor och till motsats vad många här på forumet anser så är mitt tips att köpa billiga kinesverktyg i något set först och prova om du ens tycker det är kul. Även om du oftast får med några onödiga verktyg så är ett set oftast billigare än en ensam riktig skruvmejsel och kvalitén är ändå tillräckligt bra för att du ska kunna utvärdera om det är kul och något du vill satsa på.

Köper du ett set kommer du också se vad för verktyg du egentligen verkligen behöver och då kan du successivt uppgradera verktygen allt eftersom du dras ner i träsket.

Jag är benägen att hålla med här, visst är det lite roligare med bra grejer så att det går lite bättre (större chans att det är intressant då med) men kan vara bra att testa först med billigare grejer och bygga på successivt. Samma sak gäller klocka tycker jag, jag började med en skx007 eftersom det fanns en uppsjö av guider att följa... insåg ganska fort att det inte var min grej... klockan såldes sedan busenkelt vidare :)
 

Cyffy

Breitling
Kan ju tillägga att jag köpte ett billigt set, hittade en klocka med NH35 caliber. Köpte klockan då jag hittade en guide av en kille som skruvar ner och sätter ihop den. Har nu lyckats skruva ner klockan två gånger och satt ihop den utan större problem.
Andra gången gick mycket snabbare då jag inte behövde följa mer än 1/4 av guiden (var lite osäker på några delar). Har nu bestämt mig att köpa några "reservdelar objekt" och något renoveringsprojekt. Ska försöka skaffa några bättre skruvmejslar och kanske en ultrasonic rengörare, eventuellt lite oljor osv. Tycker det var väldigt roligt att lära mig mer om klockor (även glädjen när den började ticka igen).

Tack för tipsen att köpa ett billigare set först. Tror jag kommer uppgradera mig sakta men säkert.
IMG_20200319_113949.jpg
IMG_20200319_113953.jpg
 

Vinflaskan

Cartier
Kul att tipset var till nytta, jag själv är i samma situation och jag har gjort på samma sätt.
vart har du skaffat plastlådan? Ser ut att vara riktigt praktisk
 

Cyffy

Breitling
Någon som har koll på vilken storlek skruvarna som håller fast biten över "forklift" (den som tickar). Lyckades självklart skjuta iväg en idag och hittar den inte. Finns det något lämpligt ställe som säljer såhär pass små skruva eller är det bara att köpa reservdels klockor?
 

phcage

Breitling
Jag köpte boken Amateur Watchmaking som görs av en man i Växjö. Skall säga att jag fortfarande inte har kunskap att recensera den hittills. Den kan va värd att kolla in!
 
Topp