• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjare på att köpa begagnad klocka?

Rivalen

Guld
Då kanske du skall titta in här och se om detta försök till sammanfattning kan vara till hjälp. Siten är under uppbyggnad och råd och synpunkter mottages tacksamt. Likaså bra länkar till trådar på forumet som beskriver och förtydligar texten. Det är svårt att skriva kort och tydligt. Tycker ni att detta är bortkastat och inte tillför något så säg det - alla synpunkter är intressanta att höra.

www.klockinfo.se

Senast ändrad:
Nu kommer jag i och för sig inte in på länken men jag tycker inte det är aktuellt att blanda annonser från KS med blocket på samma site. Men det kanske inte var så du menade?

Då missförstod jag. Men får ändå inte upp sidan, surfar via iPhone på 3G så testar via datorn sen!

Då missförstod jag. Men får ändå inte upp sidan, surfar via iPhone på 3G så testar via datorn sen!

Bra initiativ Rivalen!

Jag har väl lite annorlunda syn på det här med att ”köpa säljaren”, trots allt så handlar det om att köpa en begagnad klocka. Säljaren kan vara hur ärlig och trevlig som helst, men frågan är om han själv vet vilket skick klockan har. Om inte klockan är nyservad eller har en servicehistorik, så är det som att köpa grisen i säcken. Begagnat är trots allt begagnat, och behöver klockan en omfattande service, så kan det bli en dyr överraskning. Har man t.ex. köpt en exklusivare klocka för 50.000 kr, som visar sig behöva service för 10.000 kr, så är det inte helt otroligt att det kan bli tvister med säljaren.

Är man novis så är det inget att skämmas över, och då är det bättre att låta en urmakare ge ett utlåtande för att slippa obehagliga överraskningar. Problemet är att man på bilder oftast inte kan se om t.ex. ett urverk behöver service, är defekt, eller om boetten är tät. Annars så tycker jag att du för ett sunt resonemang om att helt enkelt fråga runt på olika forum om man är osäker på om en klocka är renoverad eller rent av en franken.

Det är även viss skillnad på att handla av en privatperson jämfört med ett företag, skyddet i konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner.

Bra initiativ Rivalen!

Jag har väl lite annorlunda syn på det här med att ”köpa säljaren”, trots allt så handlar det om att köpa en begagnad klocka. Säljaren kan vara hur ärlig och trevlig som helst, men frågan är om han själv vet vilket skick klockan har. Om inte klockan är nyservad eller har en servicehistorik, så är det som att köpa grisen i säcken. Begagnat är trots allt begagnat, och behöver klockan en omfattande service, så kan det bli en dyr överraskning. Har man t.ex. köpt en exklusivare klocka för 50.000 kr, som visar sig behöva service för 10.000 kr, så är det inte helt otroligt att det kan bli tvister med säljaren.

Är man novis så är det inget att skämmas över, och då är det bättre att låta en urmakare ge ett utlåtande för att slippa obehagliga överraskningar. Problemet är att man på bilder oftast inte kan se om t.ex. ett urverk behöver service, är defekt, eller om boetten är tät. Annars så tycker jag att du för ett sunt resonemang om att helt enkelt fråga runt på olika forum om man är osäker på om en klocka är renoverad eller rent av en franken.

Det är även viss skillnad på att handla av en privatperson jämfört med ett företag, skyddet i konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner.

Tack för synpunkter. Jag skall lägga in det där med konsumentköplagen. Jag skall även poängtera att köper man på distans så är oinskränkt returrätt inom såpass tid 3-7 dagar, så att man hinner gå till sin urmakare, i pricip ett krav. Håller med om att begagnat är en djungel och försiktighet uoppas jag att jag betonat och att inte lita på 100% Ebayare likaså. Ok jag pillar lite till med detta.

Hehe!

Tänker på det China sa. Varför funkar att "köpa säljaren" för mig? Jag tror det är för att en på papperet bra säljare kan i bästa läget minska risker som uppstår pga min okunskap eller pga att jag vill ha en klocka som inte finns tillgänglig på så sätt att jag kan gå inom en urmakare innan köp - på Ebay t ex. Om jag då väljer säljare med omsorg så skall det normalt öka chansen att det blir rätt även om inte alla säkerhetsboxar är tickade. Sedan är det klart att jag har inte köpt någon klocka +25k och skulle jag köpa en Daytona så gör jag inte det på distans - om jag inte känner säljaren.

Gillar tanken och upplägget.
Däremot tror jag inte det är helt OK att använda bilder man hitta på nätet utan tillåtele även om man anger källa?

Har tyvärr inte så mycket att komma med vad gäller att handla från privatperson! Men jag vill ändå säga att jag uppskattar att du tar dig tid att sammanställa en sådan här guide. :cigar:

Tack för glada tillrop. Jag skall inte tjata hål i huvet på er, men jag har uppdaterat "Att köpa"-delen ganska mycket. Det blir en del text men jag har svårt att banta för en del kollar bara ena stycket och har jag då skrivit som om de läser allt så...

I signaturen ligger mitt nya domännamn (9:- på Galne Gunnars) med lite fusk på "w" blev "vv" för det korrekta var upptaget. Jag låter den ligga och skvalpa i sigen - kanske någon hittar dit..

Detta är mitt enkla försök att ge tillbaka lite. Har fått så mycket hjälp med allt möjligt genom åren från många här (och där).

Tack på förhand ni som orkar läsa och ger feedback. Det får inte finnas rakt av felaktigheter eller tveksamma ståndpunkter på siten. Isf ber jag om er hjälp så att jag kan rätta till det.

Rivalen

Ett enkelt sätt att undvika en rejäl blåsning är att söka efter bilderna på google.
Spara bilden/bilderna som säljaren har på datorn, gå in på google och infoga bild-filen så hittar den om bilden finns upplagd på internet.
Även om man har mail-kontakt kan man där igenom kolla IP och se om det stämmer överens med platsen säljaren bör finnas på.

Hoppas det inte blev för off topic, men det är en generell regel som jag tillämpar och jag har inte gått på en nit (ännu).

Tillbaka
Topp