• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare ska köpa klocka, 5-15 tkr!

klocknovisen

Breitling
Vad tycker ni om Certina DS Podium Valgranges?
Se: http://www.klockor.nu/certina-ds-podium-automatic-c-1403_1425.html

Tycker även om DS1: http://www.klockor.nu/certina-ds-1-gent-c-1403_1424.html deni titan är snygg?

Finns det liknande klockor? budget 5-15 tkr. Dessa kanske går att ta som import till fördelaktiga priser? Vill ha ett automatiskt urverk naturligtvis efter ha burit en Casio i 10 år. Även intresserad av andra kvalitetsur för en bra peng, inte främmande för begagnat om man kan göra ett säkert köp. tips på märken etc.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hej

Det finns en del roliga klockor att kika på i den prisklassen.
Jag skulle personligen inte köpt Certina, även om det inte är ett dåligt märke men för att det finns roligare klockor för dom pengarna.

Vilken typ av klocka är det du söker ?

Sportig / Dykare ?
Dressad ?

Mvh
 

jaqob

Omega
Jag tycker att Certina är ett bra val, framförallt i lägre delen av ditt prisspann.
Av de du nämner tycker jag att DS1 serien är trevligast, men det beror ju helt på vilken stil man föredrar.
Titan är ett roligt material, och C006.407.44.081.00 är riktigt snygg, men se till att få se den i verkligheten först, då titan trots allt är lite speciellt. (Lätt och matt, eller hur man nu ska beskriva det)

Lite högre upp i spannet, men fortfarande under 10k är Longines Conquest ett intressant val, som inte är helt olikt rent estetiskt.

http://www.klockia.se/longines-conquest-automatic-l3-676-4-56-6.html
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Rolex Oysterdate Precision
Tudor Mini-Sub
Omega Speedmaster 861 (om du har tur för 15k)
JLC Reverso Classique
Rolex Datejust

Alla dessa klockor kan du hitta, med tålamod, för din budget. Mer eller mindre.
 

jaqob

Omega
Rolex Oysterdate Precision
Tudor Mini-Sub
Omega Speedmaster 861 (om du har tur för 15k)
JLC Reverso Classique
Rolex Datejust

Alla dessa klockor kan du hitta, med tålamod, för din budget. Mer eller mindre.


Ja, men räkna med en service på ett antal tusen till, eftersom ingen av dessa lär vara i utmärkt skick för under 15k.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ja, men räkna med en service på ett antal tusen till, eftersom ingen av dessa lär vara i utmärkt skick för under 15k.

Jag har klarat mig utan service med både min Rolex och Tudor, jag har inte betalat över 15k. Det är ändå smart att räkna till service och eventuell tull och moms ifall i budgeten.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Omega Seamaster Pro automat
Omega Seamaster Chrono
Breitling Superocean
Breitling Chronomat (äldre modellen)
Omega Speedmaster Pro (svårt för 15k men inte omöjligt)

Ovanstående ryms i din budget.
Omega Seamaster lär du lätt kunna hitta i fint skick/servad för under 15k.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
DJ 36mm är den perfekta OWG-klockan, men ska du ha fler så är det vettigt att gå in i det lägre prissegmentet, testa sig fram och eventuellt växla upp därifrån.

mvh
theargonaut
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Omega Seamaster och Speedy Pro, Rolex Datejust (äldre), Tag Heuer Monaco eller Monza, Oris kanske…? kan hittas för ca 15 tkr, men kan behöva service. Dock helt klart värt för dig att satsa på något sådant eftersom värdet här står sig betydligt bättre
 

n1tro

Panerai
Alltså aa nu har jag kollat lite mer, och varför inte en Oris Classic Date (37mm) som du fixar ett schysst svart läderband till? Du bör inte hamna på mer än 6000, nytt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Cartier Tank Solo. Ruggigt snygg. Den och OQ är de enda jag skulle kunna tänka mig som batteriklockor.

Edit: du kan få en ny för 20k
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fattar inte varför alla kollar på Certina. Lite halvtråkigt tycker jag. För de pengarna finns det mycket roligt. Kolla exempelvis Longiness.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ingen Certina om du har 15 lax att lägga, det är mitt råd!

Många andra bra förslag i tråden, kolla in Maurice Lacroix också! Riktigt bra kvalité :)
 

jaqob

Omega
Ingen Certina om du har 15 lax att lägga, det är mitt råd!

Många andra bra förslag i tråden, kolla in Maurice Lacroix också! Riktigt bra kvalité :)


För 15K håller jag absolut med dig. Men, är man bara sådär lagom klockintresserad och vill ha en riktigt bra ny klocka för 5k så tycker jag att det är ett riktigt bra val.

Men, många andra roliga alternativ här :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Chansen/risken att du trampar ner i klockträsket efter ditt köp är högst påtaglig. Så mitt tips är att köpa ett märke som inte tappar så mycket i värde och som är hyfsat välrenomerat!
Blir lättare så om/när du inser att du vill byta upp dig;)

mer konkret skulle jag personligen ha titta lite närmare på den här:
P4271028-1.jpg
 

klocknovisen

Breitling
Hej! Och tack för alla grymma svar! Satan vad mycket klockor jag missat i min jakt! Här gjort en egen sammanställning på alla era förslag som jag delat in i en skala mellan 1 och 5. Här följer min lista samt en kort kommentar. Är i första hand ute efter en klocka jag kan bära på jobb och se dressad ut. Hur får man tag i dessa klockor? Vart blir jag inte blåst?

theargonaut DJ 36 mm? OWG-klocka?
Aboynamedsue Vad exakt heter modellen du tipsat om?

5/5
Breitling Chronomat Grym klocka! Äldre modellen vet jag inte vad det menas med, men rikigt schyst 4cie
Omega Speedmaster Pro. Snygg så inåt helvete. Är den stor?? 5/5 4cie
Grand Seiko? Verkar vara något sorts allt möjligt? Hittade många fina. 5/5 richard1991
Sinn var plottriga. Dock gillade jag Model 104 5/5 Deutchland, gut. Stilren. @nagge Aboynamedsue
Longines Hydroconquest riktigt nice! 5/5 Faktiskt den och Speedmaster Pro bäst hittills.
Omega Speedmaster 861 Riktigt nice. Gillar skarpt. Men är inte boetten väldigt stor? Blir man inte som en klocka?

4/5
Breitling Superocean Gillar den.
Certina DS 1 - 3 Hands C006.407.44.081.00

3/5
Longines Conquest, hittade fina med kronograf tex L2.744.4.56.2 L2.743.4.56.6
Tudor Mini-Sub kändes trevlig.
Rolex DJ helt okej. Skulle nog se sharp ut.
Omega Seamaster Pro automat, känns också trevlig.

2/5
Longines Conquest Automatic L3.676.4.56.6
Roelx Oysterdate precision. Kändes lite tam om än en fin klocka
Rolex Datejust Känns bratig för mig. Även om det är en fin klocka.
Omega Seamaster Chrono
Breitling superocean 42v känns för sportig på något vis. tack ändå svesam

1/5
JLC Reverso Classique Passar inte min stil alls. I mina ögon. Ernesto, har svårt för fyrkantiga former.
Oris Classic Date Känns inte så spännande.
 
Topp