• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare som vill byta batteri.

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hallå. Min flickvän har massa klockor, precis som mig. Skillnaden är att hon köper skitklockor och jag köper från välkända "billigare" märken (Seiko, Casio osv.)

Hennes favoritklocka som jag gissar är köpt på guldfynd har dött. Tänkte överraska henne med att byta batteri på den som en födelsedagspresent. Ska alltså göra det själv så själva "presenten" blir att jag lagt ner tid på detta istället för att lämna in den någonstans.

Vad behöver jag för verktyg? Byta armband har jag gjort med en spring bar tool flera gånger men det är i stort sett enda verktyget jag har.

Bilder på klockfan:
1523728258482337493165.jpg
1523728288113105363018.jpg
1523728313753498356429.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Haha förvånad man blir när tjejen slänger fram ett dussin till klockor som stannat "det där är inte ens hälften"
 

Rolfen

Rolex
Baklocket öppnas med en boettkniv men du kan säkert lösa det med en vanlig matkniv. Har du otur behöver du sedan en väldigt lite skruvmejsel för att lossa batteriet, med lite tur är det en modell som går att pilla lös med en tandpetare.
 
Senast ändrad:

Tortuning

Omega
2-Faktor
Håller på med en liknande på farsan Seiko Chrono. Där var själva öppningen av boettlocket det svåra. Sedan så gick resten bra.
Heja på!!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tog kökskniven och poppade upp två av baksidorna haha. Livsfarligt trots att jag hade ugnshandskar på mig haha.

Hursomhelst. Vad heter dessa batterier? Kan inte läsa vad det står.

15237389301651189537514.jpg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor

Rolfen

Rolex
Du får nog skaffa ett förstoringsglas eller försöka använda kameran i mobilen till att zooma in. Finns ett stort gäng olika batterier och det är viktigt att man får rätt. Kan rekomendera batteriexperten.com som har gratis frakt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Du får nog skaffa ett förstoringsglas eller försöka använda kameran i mobilen till att zooma in. Finns ett stort gäng olika batterier och det är viktigt att man får rätt. Kan rekomendera batteriexperten.com som har gratis frakt.
Hittade en app så jag kunde se exakt vad det står
2018-4-14 23-14-30.jpg
:D
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Å när du ändå håller på och donar så passar du på att rengöra länkarna också, eller hur? Ser ut som att det är en god idé.
För ett långvarigt intresse skaffar du en ultraljudstvätt. Som också används till alla tjejens smycken med fördel, vilket gör att nallande av semesterkassan mest är för hennes skull, eller så kör du snålvaranten med diskmedel och nagelborste. Det blir dock inte till närmelsevis lika rent.
Hur som helst tvättar du bara länken och inte boetten.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Å när du ändå håller på och donar så passar du på att rengöra länkarna också, eller hur? Ser ut som att det är en god idé.
För ett långvarigt intresse skaffar du en ultraljudstvätt. Som också används till alla tjejens smycken med fördel, vilket gör att nallande av semesterkassan mest är för hennes skull, eller så kör du snålvaranten med diskmedel och nagelborste. Det blir dock inte till närmelsevis lika rent.
Hur som helst tvättar du bara länken och inte boetten.
Äh kör 99,9% rengöringsmedel bara ;) Klockan på bilden vett fan hur man ens tar av hela länken, är nåt konstigt guldfynd-påhitt. Kan ju köpa en schysst klocka för priset av vad en ultraljudstvätt kostar. Och hennes skitklockor är det inte värt för. Jag själv kör mest läder eller nato.
 
Topp