• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfråga Rolex GMT Master

Espresso

Cartier
Hej,

Medveten om att följande fråga är väldigt novis, men har aldrig varit speciellt insatt i Rolex och dess modeller och forumet känns som en optimal plats att lära sig något även om man visar sina nuvarande okunskap :)

Rent kort skulle jag bara vilja veta hur GMT funktionen fungerar på en Rolex.
Om jag förstått det rätt så visar tim och minutvisarna den lokala tiden enligt vanlig 12h standard. I tillägg finns det en extra visare som går på den yttre delen av ringen, dvs den som visar 00 - 24.

Går den här endast på GMT-tid eller är det en ställbar funktion om man vill mäta mot annan tidszon är greenwhich?
Används tim/minutvisarna i kombination med den yttre ringen någon gång eller den är endast till för GMT-funktionen?

All information jag hade kunnat få i ämnet hade jag varit väldigt tacksam för då min far är en eventuell spekulant på en klocka, men ville veta lite mer om hur den fungerar.

tack,
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
GMT-visaren går att ställa separat på alla utom de tidigaste (60-tal?) och går ett varv på 24h. Den visar således vilken tidszon du vill. Dessutom går vridringen att vrida (på gmt master, inte exp 2) och kan på så sätt visa en tredje tidszon.
 

Rivalen

Rolex
Har hört det med tredje tidszon förut, men den visar väl bara två tidszoner samtidigt? Eller skall man använda timmarkeringarna som tänkta 2 4 6 8 10 12 etc och sedan vrider man vridringen och får en tredje zon?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har hört det med tredje tidszon förut, men den visar väl bara två tidszoner samtidigt?


Ja, egentligen. Timvisaren visar en tidszon, på det vanliga sättet (kl 12 är uppåt). gmt-visaren visar en andra tidszon som kan ställas individuellt, och visar dygnets 24 timmar, med kl 12 uppåt. Sen kan man visa en tredje tidszon, genom att flytta var kl12 är genom att vrida vridringen. 24h-visaren visar då två tidszoner, en med 12:00 uppåt, och en med 12:00 där vridringen visar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
På följande modeller är alla fyra visare låsta till varandra, dvs går inte att ställa separat. För dessa modeller avläser man andra tidszoner genom att justera vridringen i förhållande till 24-timmarsvisaren, som roterar ett varv på just 24 timmar:

6542 (första modellen. Mycket cool!)
1675 (även 1675/3 i guld/stål samt 1675/8 i guld - den sistnämnda finns också utan kronskydd samt med s.k. Alpha-visare. Cool igen!)
16750 (samt 16753, 16758)
16700 (som kom med safirglas)

På följande modeller är timvisaren separat justerbar i hela timmar framåt eller bakåt. På dessa modeller är 24-timmarsvisaren, minut- och sekundvisaren synkroniserade. Det är dessa visare man lämpligen ställer in på "hemmatid" och så använder man timvisaren för lokal tid. Genom att använda vridringen enligt ovan kan man hålla koll på tre tidszoner. Funkar dock ej för Indien, som ligger 3,5 timmar före oss...:

16760
16710 (16713, 16718)
116710 (116713, 116718)

Om det är av intresse, så heter urverken i tidsordning 1065, 1565, 1575, 3075, 3085, 3175, 3185, 3186. Observera att de tre första har samma referens som samtida verk utan 24-timmarsvisare.

Mvh A
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fel av mig, 60- och 70-tal. De 5-siffriga och uppåt (från 81 och framåt) har quickset av timvisaren, som då kan ställas individuellt.
http://www.gmtmasterhistory.com/gmt-master_ref_16750.html
Innan dess var gmt-visaren samma som timvisaren, och tidzonen ställdes med vridringen (eller inte alls, som på 1655).

Njäe, alla GMT-Master II (alltså 16760, 1671* och 11671*) har 24h- och timvisare synkade. Quickset i det här fallet (16750 och 16700) avser datumet.
 

Sond

Patek
Passar på att använda den här tråden för ett par frågor. Har jag förstått det rätt att skillnaden på 1675 och 16750 initialt var verket. Efter ett tag byttes också tavlan? Och båda dessa har plexiglas? Safir kom på 16760? Fast jag ser att acce1999 skriver 16700..? Här är en sida som många länkar till på nätet där 16760 ges Safir först. Till sist, är vi överens här om att det var 16750 som fick 100 m?

Finns det rent allmänt några fallgropar att se upp för om man spanar på en lite äldre GMT?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Passar på att använda den här tråden för ett par frågor. Har jag förstått det rätt att skillnaden på 1675 och 16750 initialt var verket. Efter ett tag byttes också tavlan? Och båda dessa har plexiglas? Safir kom på 16760? Fast jag ser att acce1999 skriver 16700..? Här är en sida som många länkar till på nätet där 16760 ges Safir först. Till sist, är vi överens här om att det var 16750 som fick 100 m?

Finns det rent allmänt några fallgropar att se upp för om man spanar på en lite äldre GMT?
Verket, ja. 16750 har kaliber 3075 med quickset. Praktiskt.

Ja, 16750 först matt, sedan med vitguldsindex. Skiftade vid ca 8 miljoner i serienummer. De första med vitguldsindex utan texten "DATE". Lite ovanliga.

Ja, både 1675 och 16750 med plexi.

16760 kom med safirglas. Första tvåan, med individuellt ställbar timvisare. Samtida med 16750.

Stämmer att 16760 kom före 16700.

16700 ersatte 16750 ca 1988, samtida med 16710.

Ja, 16750 tryckt till 100 meter, 1675 till 50 meter.

A
 

Sond

Patek
Verket, ja. 16750 har kaliber 3075 med quickset. Praktiskt.

Ja, 16750 först matt, sedan med vitguldsindex. Skiftade vid ca 8 miljoner i serienummer. De första med vitguldsindex utan texten "DATE". Lite ovanliga.

Ja, både 1675 och 16750 med plexi.

16760 kom med safirglas. Första tvåan, med individuellt ställbar timvisare. Samtida med 16750.

Stämmer att 16760 kom före 16700.

16700 ersatte 16750 ca 1988, samtida med 16710.

Ja, 16750 tryckt till 100 meter, 1675 till 50 meter.

A

Som vanligt en klippa, tack! :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag passar också på att mjölka lite kunskap:
Är det så att 1675 hade varken quickset date eller ställbar timvisare? Och 16750 fick quickset date? Och när det sen blev GMTmII så fick de ställbar timvisare istället för quickset? För visst finns det ingen ref/verk med både quickset datum och timvisare?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag passar också på att mjölka lite kunskap:
Är det så att 1675 hade varken quickset date eller ställbar timvisare? Och 16750 fick quickset date? Och när det sen blev GMTmII så fick de ställbar timvisare istället för quickset? För visst finns det ingen ref/verk med både quickset datum och timvisare?
1. Nej, varken qs eller individuellt ställbar timvisare.
2. Ja, 16750 har qs.
3. Ja, men det går snabbare att justera datum än helt utan qs. Dock! Ha inte för bråttom att rotera visare utan qs. Risk för överhettning.
4. Alla klockor har förstås timvisare... :p;) Skämt åsido. Nej. Det ena eller det andra. Eller inget (som på 1675).

A
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är det någon som vet varför 3185 och 3186 INTE har quickset? Blir verket för komplicerat/känsligt för detta pga 24-timmarsvisningen (tänker mig problematiken som kan uppstå med datumskifte kring midnatt etc.)?
 

Randel

Cartier
Jag passar också på att mjölka lite kunskap:
Är det så att 1675 hade varken quickset date eller ställbar timvisare? Och 16750 fick quickset date? Och när det sen blev GMTmII så fick de ställbar timvisare istället för quickset? För visst finns det ingen ref/verk med både quickset datum och timvisare?

Acce1999 har redan svarat på frågorna, men lite komplement: Tanken med 1675 var att man hade 24-timmars-visaren som extra visare att visa en extra tidszon med via vridringen (som på den tiden var helt steglös, d.v.s. den "snäppte" inte in mot några exakt lägen utan var helt "flytande"). GMTII som har quickset för den vanliga timvisaren är riktigt smart tycker jag. När man kommer till ett land med en annan tidszon ställer man snabbt om den vanliga timvisaren till den lokala tidzonen och låter 24-timmars-visaren stanna kvar på den tidszon vi har i Sverige. På så sätt hänger datumet med den lokala tidszonen, precis som man vill. Det stör mig inte alls att datumet inte har quickset, det går så snabbt att fixa via quickset på timvisaren.

Jag bjuder dig på en inspirationsbild på min 1675 som jag bytte bort för ett tag sedan, grymt trevlig och snygg klocka IMHO :)
DSC_4458.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det var det jag försökte skriva, blev kanske inte helt solklart.

Frågan varför det inte finns QS på datumet kvarstår dock.
Skulle behövas en fjärde position för kronan... Och där går gränsen, tror jag. Vid tre positioner, alltså. Finns ngn anledning som jag inte kommer ihåg just nu. Och alternativet med separat ställare "pusher" för bara datum känns lite blekt på en oysterboett.

Men visst hade det varit praktiskt, särskilt som det är den svaga länken på 3085/3185/3186, att om man roterar timvisaren för hastigt så finns det ett fjädrande bleck som av värmen som uppstår genom friktionen, kan gå sönder... Finns ett liknande problem på alla äldre verk utan qs. Inte ha för bråttom alltså.

A
 

Sond

Patek
Jag får lite problem här. Hade just lagt mig i startblocket för en 1675, eller möjligen 16750 med målad tavla, men jag skulle definitivt sakna individuellt ställbar GMT-visare. Jag ser det inte som omöjligt att växla om och titta på en 16710. Men det är en lite annorlunda klocka fast de är så närbesläktade.
 

Johan M

Cartier
Finns den ultimata GMT? Plexi, independent hour hand och målade index? Någon transitional kanske?
 

Mr Chance

Kalmar
Jag får lite problem här. Hade just lagt mig i startblocket för en 1675, eller möjligen 16750 med målad tavla, men jag skulle definitivt sakna individuellt ställbar GMT-visare. Jag ser det inte som omöjligt att växla om och titta på en 16710. Men det är en lite annorlunda klocka fast de är så närbesläktade.

Äh, släpp sargen nu, det är väl inte funktion du är ute efter? Det är väl form? Funktion har du i mobilen ;)
 

Sond

Patek
Äh, släpp sargen nu, det är väl inte funktion du är ute efter? Det är väl form? Funktion har du i mobilen ;)


Jo, här är det lite sargvarning..:bag:. Jag gillar form, men har lite svårt för funktioner som inte riktigt fungerar. Då ska inte funktionen finnas. Här tycker jag GMT-funktionen knappt kan sägas fungera. även om den gör det trots allt... Cirkelresonemanget pågår för fullt..:rolleyes:
 
Topp