• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfråga Rolex GMT Master

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Finns den ultimata GMT? Plexi, independent hour hand och målade index? Någon transitional kanske?

Nej, inte om det inte är något unikt som aldrig fanns officiellt.

Independent hour hand kom först när det blev 'Master II' och då är det redan 'för sent', då är det vitguld och safir som gäller.
 

jabla

Sarlacc
Jo, här är det lite sargvarning..:bag:. Jag gillar form, men har lite svårt för funktioner som inte riktigt fungerar. Då ska inte funktionen finnas. Här tycker jag GMT-funktionen knappt kan sägas fungera. även om den gör det trots allt... Cirkelresonemanget pågår för fullt..:rolleyes:
Har själv en 16700 och föredrar snabbdatum före ställbar timvisare, GMT-funktionen finns ju i vridringen.
 

Randel

Cartier
Jo, här är det lite sargvarning..:bag:. Jag gillar form, men har lite svårt för funktioner som inte riktigt fungerar. Då ska inte funktionen finnas. Här tycker jag GMT-funktionen knappt kan sägas fungera. även om den gör det trots allt... Cirkelresonemanget pågår för fullt..:rolleyes:
För mig var det såhär: Jag köpte min gamla 1675 för nästan 15 år sedan, och var så van vid att GMT-funktionen "realiserades" genom att ställa vridringen mot 24-timmarshanden för att visa hemmatiden, så när jag insåg att man kunde ställa timvisaren på 116710 separat reagerade jag såhär "Meh, vafasen ska det där vara bra till?! VIlken onödig funktion, det räcker ju att bara vrida ringen!". :D;)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har själv en 16700 och föredrar snabbdatum före ställbar timvisare, GMT-funktionen finns ju i vridringen.

Förlåt en idiot, men jag åker till New York i veckan som kommer och tänkte ta med min gamla GMT 1675 som tidsvisare.
Kom nu på att det inte går att ställa visarna individuellt.
Kan inte någon teaterviska lite till mig hur jag ska se på bezelringen vad hemmatiden är.
Tack på förhand!
/Anonym :bag:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
P

Philippe Stern

Guest
Grymt tips ang kompass:
Important! Both the 12 and the 24 hour hand must be synchronized to display local time

Method 1: laid horizontally, the dial will head North if the 24 hour hand is pointed towards the sun

Method 2: if the 12 hour hand is pointed at the sun, the 24 hour hand will point North
 

Johe

Omega
Men visst hade det varit praktiskt, särskilt som det är den svaga länken på 3085/3185/3186, att om man roterar timvisaren för hastigt så finns det ett fjädrande bleck som av värmen som uppstår genom friktionen, kan gå sönder... Finns ett liknande problem på alla äldre verk utan qs. Inte ha för bråttom alltså.

A

Det där tror jag att jag råkade ut för i somras. Kostade 1500:- att laga.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min 16713 med hoppande timvisaren är det starkt som finns.
Jag flög mycket till Asien förut och det var så enkelt. Skruva ut kronan, dra ut den 2 hack, hoppa timvisaren framåt 8 steg, skruva in kronan. Klart.
Det är en stor anledning till varför 16713 (16710 med då) är så fantastisk enligt mig, och varför jag inte skulle vela byta den mot en äldre plexiglasare.
 
Topp