• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfrågor angående en gammal Omega Geneve

Nikenik

Breitling
Ny här på forumet.
Har en gammal klocka jag fick ärva av farfar.
Helt ärligt funderar jag på att sälja den. Klockor är roligt men pengar är tyvärr ibland nödvändigt...

Jag har läst på lite om Omega Genève automatic på nätet men kom fram till det borde gå snabbare om jag bara kunde fråga någon.

Här är klockan.
Omega.JPG

Jag vet inte hur gammal den är. Finns det något sätt att ta reda på det utan att öppna den?

Glaset är repigt. Går det att slipa upp? Vet ju inte vilket sorts glas det är, vill ju inte förstöra den med att sandpappra och köra med autosol...

Klockan saknar band, och går inte för tillfället. Vet inte om det bara behövs batteribyte eller om det är något annat fel. Vad är smartast/billigast/roligast att göra? Går det att skaffa ett "nybörjarkit" billigt med verktyg för att öppna och byta batteri själv? Eller är det enklast och säkrast att lämna in den för batteribyte i klockbutiken i köpcentrat?

Visst borde jag höja värdet på klockan om jag får den att gå igen, köper ett armband till den och polerar glaset?

Hoppas någon har tid att svara på alla frågor. Delad kunskap, är dubbel glädje. :)
 

Camo00

Patek
Nej, sälj inte klockan!! Lämna in den till en urmakare och få ett prisförslag på service!! I gott skick är den kanske värd några tusen, armband gör bara skillnad om Du hittar ett matchande originalspänne och gärna originalläder... :)

Skulle tippa att den är från mitten-sent 60tal men är ingen expert!
Urverket är automatiskt, dvs mekaniskt med rotor och inget batteribyte således...
Glaset är plexi och går utmärkt att putsa upp!
 

Nikenik

Breitling
Nej, sälj inte klockan!! Lämna in den till en urmakare och få ett prisförslag på service!! I gott skick är den kanske värd några tusen... :)
Urverket är automatiskt, dvs mekaniskt med rotor och inget batteribyte således...
Glaset är plexi och går utmärkt att putsa upp!


Var iofs vad jag hoppats få för den. "Några tusen" är ju en månads hyra, och det är ont om jobb. Hur som helst gör den ju ingen nytta i skicket den är just nu. Men en fin klocka står ju på önskelistan...
Haha! Frågan om batteribyte får jag väl bjuda på då! :p Men hur "drar jag upp" klockan igen då?:oops:

Finns det någon länksida med bra urmakare här på forumet? Eller någon kanske vill pm:a mig om någon urmakare på västkusten...

Utmärkt! Så då är det bara ta fram våtslippapper, autosol och tormeks slippasta och börja gnugga alltså? :)
 

Camo00

Patek
Sorry, har ingen koll på slipning eller urmakare i Gbg. Men jag brukar putsa mina glas hos urmakare i Malmö, kostar typ 50 kr och tar tre minuter...

Vad gäller klockan så bör den ticka igång om Du roterar den ett gäng varv, annars är den nog i akut servicebehov...

Tyvärr kan Du nog glömma att tjäna mycket på den, då det kostar en slant att serva den innan den blir värd nåt! Du får nöja Dig med affektionsvärdet! :)
 

Nikenik

Breitling
Uppdatering: Har nu förstått att "automatic" betyder kinetisk energi. Bara röra på klockan och den går... i teorin.

Men min klocka går bara i 5 sekunder innan den stannar igen, oavsett om man vrider och vänder på den i 2,30 eller 60 sekunder.
Ett vanligt fel på oservad klocka?
 

Nikenik

Breitling
Tyvärr kan Du nog glömma att tjäna mycket på den, då det kostar en slant att serva den innan den blir värd nåt! Du får nöja Dig med affektionsvärdet! :)


Hade inga illusioner om "Big $". Tänkte att om man lägger ner, säg, 800kr för service och armband och får 1800kr för den är det ju 1000kr i vinst.

Vad kostar en vanlig service?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är inne på Camo00 s linje. Sälj den inte. Det går inte att ersätta ett affektionsvärde. Som den är nu talar vi om ett pengavärde runt någon eller några hundralappar. En service kan tänkas gå på strax över 1500 kronor, kan vara mer beroende på vad som skall bytas. Lägg där till någon hundring för ett okej armband. Så snackar vi strax under 2k. När detta är fixat så har du en klocka i ett gott skick, med en personlig historia. Som du kan glädjas över och använda i årtionden, med lite underhåll. Så anser du att du inte har råd att lägga ner några pengar på klockan just nu, lägg den då i en låda. Fram till den dagen du känner att du dels har råd, dels behöver en klocka. Då kan du lägga dessa ca 2000 på din gamla klocka. Istället för att köpa något modernt billigt bjäfs.
Fin klocka btw, och hjärtligt välkommen till detta forum!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag skulle säga att klockan är senare än 60-tal. snarare 70/80 på grund av tavlan och boett. även glaset ser otroligt "platt" ut. Genève är väl Omegas mindre roliga ur. tror inte du får "ett par tusen" i det skick som klockan är idag. Jag hade servat den och köpt ett billigt läderarmband och haft kvar den som minne - men det är jag. lycka till!

Edit: snarare sent 60-tal 70-tal skulle jag tippa på. svårt med bara en bild. om du tar bort boettlocket står referensnumret och serienumret där bak.
 

Nikenik

Breitling
Slimjim: Tack för svaret! Fick lite att tänka på där. Fast just affektionsvärdet är inte så jättestort. Träffade farfar bara en gång och han var visst inte så snäll mot farmor och pappa. Använder fällkniven jag fick tillsammans med klockan från dödsboet att skära tomatsticklingar med. Lagom heder för farfar det! :p

Som jag skrev innan, trodde inte jag skulle tjäna så många kronor på restaurering och försäljning. Men plus på kontot är ju ändå plus på kontot. Men så som det lutar åt nu så får den nog vara som den är tills jag får råd att fixa den.
För om jag hade pengar över skulle jag ju köpa en sådan klassisk stilren klocka.

1500kr för service, det är rimligt standardpris att räkna med?

Om säg 10 år, tror ni värdet har ökat på en sådan här klocka då?
 

leicaphile

Panerai
Är du ute efter pengar är det nog bäst att sälja den som den är på Tradera. Nyservad och med polerat/nytt glas skulle jag tippa på 2000:- max, och servicen lär landa inte långt därifrån. Men folk på Tratten verkar betala ganska bra även för icke fungerande Omegor...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sälj den billigt till McGyver som den är eller skicka den till honom för service och sälj den därefter på tradera. Det är ytterst få som vill köpa en gammal Omega i akut behov av service.

Vill du lämna in den lokalt så finns Gastons ur, alternativt herrn på Linnégatan. 1500kr tog han på Linnégatan förra gången jag kollade.

Edit: försäljning kommer dock kräva mycket bättre bilder.
 
Topp