• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfrågor och köpråd

FredrikO

Omega
Hej KS!

Har kikat runt i en del andra nybörjartrådar och folk verkar bli så schysst bemötta så jag kände att jag vågar mig nog på att skapa ytterligare en.

Har länge gillat klockor men aldrig satt mig in i det oändliga träsket men nu under julledigheten blev suget ordentligt efter en första riktig klocka.

Den jag egentligen är mest sugen på är Certina DS 1 Day-Date C006.430.16.081.00, gillar den gråa urtavlan. Synd att den inte går att köpa med länk med den färgen på tavlan.
Har även kikat lite på Tissot Visodate T019.430.16.051.01 men tar tacksamt emot förslag på annat. Tanken är väl en regelrätt allroundklocka. Hoppas på att det ska dyka upp något beg här på KS.

Lite andra nybörjarfrågor:
Finns det några förkortningar man måste kunna för att inte verka helt tappad här på KS?
Hur ofta servar man sin klocka och finns det någon summa mellan tummen och pekfingret vad det kan tänkas kosta? Finns det liksom stor och liten service som på bilen?
Något man ska tänka på att investera i i samband med sitt första klockköp? Några verktyg som kan tänkas behövas eller andra bra att ha grejer?

Tackar på förhand!

/Fredrik
 

Camo00

Patek
Välkommen! Certina är en bra instegsklocka, skön modell med pålitligt urverk. KBK! (Kör Bara Kör)

Förkortningar? Ett helt eget språk härinne... :)
https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse.4248/

Service är en debatterad fråga. Du bör serva verket runt var 5e år för att säkra livslängd etc. Men jag sticker ut hakan och säger att nästan inget ur härinne har så tät service! De flesta ur säljs oservade, går nåt år till, och säljs vidare...
 

FredrikO

Omega
Skaffa ett bra nandbytarverktyg och några extra band i bra kvalitet, så tar det längre tid innan du tröttnar på klockan!
Absolut, det var en tanke jag hade. Några tips på specifika modeller av verktyg?
Här kommer en ganska rolig tråd med förkortningar och fraser och dess förklaringar (på ett komiskt sätt) ta dig en titt i den: https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse-v2.28634/
Ska definitivt kollas igenom, tack!
Välkommen! Certina är en bra instegsklocka, skön modell med pålitligt urverk. KBK! (Kör Bara Kör)

Förkortningar? Ett helt eget språk härinne... :)
https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse.4248/

Service är en debatterad fråga. Du bör serva verket runt var 5e år för att säkra livslängd etc. Men jag sticker ut hakan och säger att nästan inget ur härinne har så tät service! De flesta ur säljs oservade, går nåt år till, och säljs vidare...
Då är inte service någon jättefråga då, skönt att veta.
Slänger in Seiko i mixen. Svårt att hitta bättre klockor för pengen.
Tack! Har kikat lite på Seiko men inte hittat något som faller mig i smaken riktigt, ännu.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
En service av en nyare schweizisk klocka kostar från typ 4000 och uppåt om du servar hos en ad (auktoriserad återförsäljare). Alltså, för klockor i den prisklassen du nämnt så är det inte värt en service sett till klockans värde.

Med det sagt kan du vara lugn. Om du nu tänker köpa en klocka för 5-6000 så lovar jag att du om några månader kollar på klockor för runt 20k. Därefter för 50k. Och de är ju värda att serva ;)
 

Ronnie

Rolex
De här kanske kan vara intressanta alternativ?
Båda betydligt tunnare än Certinan. Hamiltonen inte lika vattentät. Med Tissoten får du förstås försöka hålla reda på vilken veckodag det är själv ;)

T1014071105100.png

hamilton-jazzmaster-black-dial-stainless-steel-men_s-watch-h32505131.jpg
 
R

Redster

Guest
En service av en nyare schweizisk klocka kostar från typ 4000 och uppåt om du servar hos en ad (auktoriserad återförsäljare). Alltså, för klockor i den prisklassen du nämnt så är det inte värt en service sett till klockans värde.

Med det sagt kan du vara lugn. Om du nu tänker köpa en klocka för 5-6000 så lovar jag att du om några månader kollar på klockor för runt 20k. Därefter för 50k. Och de är ju värda att serva ;)
Och sedan 100k
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du måste fundera på vad DU vill ha. Certina, Seiko, tissot visodate sin redan nämnts i tråden är alla helt ok klockor men med olika stuk.
Hur vill du att klockan ska se ut?
Mer åt dykare, mer åt dress-hållet, kronograf...mm.
Vad ska du ha den till lixom.
Lycka till.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
@FredrikO En del medlemmar har en humor som kan ta en väldigt lång tid för att förstå sig på. Ett exempel är @Philippe Stern (aka "Phille") här ovan. Det är ok att ignorera sådana kommentarer. Phille är, som Douglas Adams skulle säga, "mostly harmless" :p

Vad det gäller bandbytarverktyg, kör på Bergeon 6767. Det kostar några hundra och andra verktyg fungerar också. Men Bergeon fungerar bäst. Det är värt investeringen.

https://klocksnack.se/threads/bergeon-bandverktyg-6767.9709/
 

FredrikO

Omega
De här kanske kan vara intressanta alternativ?
Båda betydligt tunnare än Certinan. Hamiltonen inte lika vattentät. Med Tissoten får du förstås försöka hålla reda på vilken veckodag det är själv ;)
Tissoten var jag inte riktigt kompis med visarna på, men kanonförslag! Ska kika vidare lite. Day-Date är absolut inget krav, gillade det på Certinan bara.
Du måste fundera på vad DU vill ha. Certina, Seiko, tissot visodate sin redan nämnts i tråden är alla helt ok klockor men med olika stuk.
Hur vill du att klockan ska se ut?
Mer åt dykare, mer åt dress-hållet, kronograf...mm.
Vad ska du ha den till lixom.
Lycka till.
Mer åt dress-hållet skulle jag säga. Inte mognat riktigt för dykare ännu. Kronograf klarar jag mig absolut utan. Tanken är väl mer eller mindre en klocka som funkar till det mesta, en lite enklare, diskretare variant som man mer eller mindre kan ta på sig varje morgon utan att fundera så mycket på klädval etc. En vardagsklocka helt enkelt.
@FredrikO En del medlemmar har en humor som kan ta en väldigt lång tid för att förstå sig på. Ett exempel är @Philippe Stern (aka "Phille") här ovan. Det är ok att ignorera sådana kommentarer. Phille är, som Douglas Adams skulle säga, "mostly harmless" :p

Vad det gäller bandbytarverktyg, kör på Bergeon 6767. Det kostar några hundra och andra verktyg fungerar också. Men Bergeon fungerar bäst. Det är värt investeringen.

https://klocksnack.se/threads/bergeon-bandverktyg-6767.9709/
Har förstått det när jag varit inne och tjuvläst lite innan jag blev medlem... :) Tackar och bugar!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kolla in Sarb033 eller 035. Tror inte du får en finare/bättre klocka för pengarna. Passar in på dina kriterier.
Grym finish. Safirglas, hackning+winding, 50h gångreserv, 100m WR

IMG_2084.jpg


Passar såklart även riktigt bra på läderband.
 
Senast ändrad:
P

Philippe Stern

Guest
Känns som ett fejkinlägg. Namnet. Ingen avatar. Vem fan bor i Nyköping? De simpla frågorna. Hanteringen av multicitat. Allmän klockkunskap. Känns som någon som vill skapa en tråd, trafik, debatt, inlägg. Inte första inlägget som får mig att haja till. Pågått en längre tid. Börjar bli trött på dessa. De förolämpa min intelligens. Men ordet är ju fritt. Med TS kunskap och klockor och historiska så borde hen väl redan veta svaren alt sökt upp dem.
 
Senast redigerad av en moderator:

FredrikO

Omega
Kolla in Sarb033 eller 035. Tror inte du får en finare/bättre klocka för pengarna. Passar in på dina kriterier.
Grym finish. Safirglas, hackning+winding, 50h gångreserv, 100m WR

Passar såklart även riktigt bra på läderband.
Tackar vi för! Ser riktig fin ut, ska jag absolut titta närmare på.
Känns som ett fejkinlägg. Namnet. Ingen avatar. Vem fan bor i Nyköping? De simpla frågorna. Hanteringen av multicitat. Allmän klockkunskap. Känns som någon som vill skapa en tråd, trafik, debatt, inlägg. Inte första inlägget som får mig att haja till. Pågått en längre tid. Börjar bli trött på dessa. De förolämpa min intelligens. Men ordet är ju fritt. Med TS kunskap och klockor och historiska så borde hen väl redan veta svaren alt sökt upp dem.
Haha, herregud. Om du tycker tråden förolämpar din intelligens kanske du ska hålla dig ifrån trådar med "nybörjarfrågor" i rubriken, ingen som tvingar in dig här. Fejkinlägg är det iallafall inte. Ledsen om jag förstör din dag.
 
P

Philippe Stern

Guest
Tackar vi för! Ser riktig fin ut, ska jag absolut titta närmare på.

Haha, herregud. Om du tycker tråden förolämpar din intelligens kanske du ska hålla dig ifrån trådar med "nybörjarfrågor" i rubriken, ingen som tvingar in dig här. Fejkinlägg är det iallafall inte. Ledsen om jag förstör din dag.
Har inga problem med nybörjarfrågor. Dock med skäggiga muskulösa män som går på högstadiet och duschar med taniga pojkar, samt veteraner som utger sig för att vara rookies. Min dag är inte förstörd...ännu i alla fall. Sluta med ditt lajvande nu.
 
Har inga problem med nybörjarfrågor. Dock med skäggiga muskulösa män som går på högstadiet och duschar med taniga pojkar, samt veteraner som utger sig för att vara rookies. Min dag är inte förstörd...ännu i alla fall. Sluta med ditt lajvande nu.

Även om jag håller med dig Phille, så vet vi andra dödliga inte om han är, eller inte är, en veteran och därmed kanske man ska inleda med god ton? (Ja, jag haf inte alltid haft 100% god ton så jag kanske inte ska säga något men jag försöker!)
 
P

Philippe Stern

Guest
Även om jag håller med dig Phille, så vet vi andra dödliga inte om han är, eller inte är, en veteran och därmed kanske man ska inleda med god ton? (Ja, jag haf inte alltid haft 100% god ton så jag kanske inte ska säga något men jag försöker!)
Oh, he knows me well. I’m sure.
 

FredrikO

Omega
Har inga problem med nybörjarfrågor. Dock med skäggiga muskulösa män som går på högstadiet och duschar med taniga pojkar, samt veteraner som utger sig för att vara rookies. Min dag är inte förstörd...ännu i alla fall. Sluta med ditt lajvande nu.
Vet inte riktigt vad en veteran skulle tjäna på att utge sig som rookie? PMar dig gärna med mer personlig info om du vill. :)
Jag köpte en länk lös till min med grå tavla hos Klockia. Du kan säkert få ett bra paketpris om du kollar med dem.
Ska absolut kollas upp, tackar!
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Det här tycker jag är en mycket trevlig klocka att börja med:
https://www.christopherward.co.uk/c60-trident-pro-600-207
Finns på läder också. Generellt tycker jag att en dykare är den bästa allroundklockan och då i synnerhet Rolex Submariner. Men den ligger ju i en helt annan prisklass:)
Dykare är tåliga, ser bra ut och inte minst så är de lättsålda. Funkar till såväl jeans som smoking.

Lycka till med vad du än väljer!
 

FredrikO

Omega
Hela 10 dagar från att jag startade tråden tog det tills jag köpt min första automatare.. jag förstår att det här är en drog!

Extremt mainstream här på KS iofs, men någonstans ska man ju börja.

(Är det desperat att korta länken med simkortsverktyg? :D)
IMG_20180111_185745.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hela 10 dagar från att jag startade tråden tog det tills jag köpt min första automatare.. jag förstår att det här är en drog!
Extremt mainstream här på KS iofs, men någonstans ska man ju börja.
(Är det desperat att korta länken med simkortsverktyg? :D)
IMG_20180111_185745.jpg
Välkommen till helvetet!:D
Nu vet jag inte vad ett simkortsverkyg är, men i princip kan du klara av att korta länken med en synål, så det går säkert bra...:)
 

FredrikO

Omega
Välkommen till helvetet!:D
Nu vet jag inte vad ett simkortsverkyg är, men i princip kan du klara av att korta länken med en synål, så det går säkert bra...:)
Sånt simkortsslädeiphonepåsidanpetmojs-verktyg du vet? ;)
Det gick bra iallafall och nu börjar jakten på band, länkar och annat kul.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Sånt simkortsslädeiphonepåsidanpetmojs-verktyg du vet? ;)
Det gick bra iallafall och nu börjar jakten på band, länkar och annat kul.
Well, jag har haft min mobiltelefon i 7 år (icke-Iphone) så jag är helt borta när det gäller sånt!:)
Kul att att det gick bra iaf.:) SKX:en (visserligen en 009:a) var min mest använda klocka under 7-8 år fram till för ett år sen (saknar den lite faktiskt...)
Kan rekommendera NATO-band som gör sig jäkligt bra på SKX:en!
Lite bildbevis::)
160425-jpg.304717
160312-jpg.278022

Ska du köra länk kan jag rekommendera oysterlänk. Vill minnas att min kom från Strapcode. Men sök på forumet så hittar du svaret på vilken länk som är bäst.
1204-jpg.432232
 

FredrikO

Omega
Well, jag har haft min mobiltelefon i 7 år (icke-Iphone) så jag är helt borta när det gäller sånt!:)
Kul att att det gick bra iaf.:) SKX:en (visserligen en 009:a) var min mest använda klocka under 7-8 år fram till för ett år sen (saknar den lite faktiskt...)
Kan rekommendera NATO-band som gör sig jäkligt bra på SKX:en!
Lite bildbevis::)
Ska du köra länk kan jag rekommendera oysterlänk. Vill minnas att min kom från Strapcode. Men sök på forumet så hittar du svaret på vilken länk som är bäst.
Har kikat lite både på några olika NATO och Superoyster från Strapcode faktiskt. Lär bli båda.
Inte helt omöjligt att det kan bli en SKX009 till sommaren heller. :)
 
Topp