• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjarfrågor om att köpa en Seiko 5

Mackan77

Breitling
Som sagt, lite nybörjarfrågor...

Lite bakgrund...
Jag har ingen klockerfarenhet. Jag fick en Casio fiskaklocka som jag använder men jag gissar att det inte räknas som klocksamling :). Den är ju bra att ha när man är ute i naturen. Idéen är att införskaffa en Seiko 5 och byta armbandet till ett i läder och ha som lite mera fin-/vardagsklocka. Sen kan man ju komplettera längre fram men någon finare. Men nu till Seiko 5 frågorna...

Jag hade tänkt mig en SNKL07 eller SNKL03K1. Jag föredrar att klockskruven ligger på klockan 3 istället för klocka 4. Budget ligger på under 2000 kr med klocka, armband och frakt. Helst lägre. Jag har ingen stress utan jag kan leta efter ett bra bud. Men det är lättare att slå till om man har lite bakgrundskunskap.

1. Jag kollar på priser på prisjakt. Ska jag börja leta på utländska sidor? Kan man tjäna på det?

2. Jag har rimliga förväntingar på mekanismen i Seiko 5 men är risken stor att man får ett "måndagsexemplar"?

3. Vad ska man tänka på när man köper läderarmband. Vad får man vara beredd att betala och hur vet man att man får OK kvalitet? (Jag tänkte beställa via internet.)
 

lenname

Panerai
Här är det bästa sidan som finns
http://www.creationwatches.com/mindex.php vet inte så mycket om mekaniska men har sådan med 23juveler samt 100m. Och kostar bara 900 plus moms och shit och det är fantastiskt pris för en trevlig klock annars kostar sådan max 2k-3k.
Som några grabbarna sagt köp det som billigt och prova det, sen kan du börja köpa något annat!
IMG_20170305_230310.jpg
IMG_20170305_230338.jpg
 

Mackan77

Breitling
Tack för svaren!

Jag tror jag kommer köpa från en svensk sida i alla fall. Blir rätt mycket dyrare men det är lättare med garanti och så. Skulle man få ett måndagsexemplar så blir det lättare att få den fixad.

Jag var inne på Hirsh. Jag ska kolla vidare på den. Är grymt sugen på en Seiko 5 med läderband. Vet ej varför. Jag har väl snöat in mig. Tack för den länken!
 
Topp