• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nybörjarfundering, var hitta info? Har jag blivit samlare?

PCS7742

Basic
I klocklådan befinner sig nu 4 ur som mer eller mindre bara hamnat där.
Först och främst undrar jag över var man kan hitta info om äldre klockor (förutom just här)
Det är arvegods med mer eller mindre känd historia, två av dem med fel eller skavanker. Har dom något värde utöver affektionsvärde som skulle motivera att kosta på en reparation?
Jag verkar vara på väg att bli total-vintage, eftersom den samlade bilparken (4st) är på 96 år och mina två kajaker tillsammans är 115 år
upload_2018-3-11_13-44-57.png

1: Longines, gissar 50-tal snygg i skick, men går ej
2: Huguenin, gissar 60-tal, repig med skadad visare och saktar sig 10 min/dygn
3: Seamaster ca 1970, renoverad
4: Seiko 80-tal, repig men fungerar så när som veckodag.

Enligt Knut Knutsson på Antikrundan, -har man fler än tre av nåt så är man en samlare.
Men det är OK, här är du är bland förestående vänner. Reparera dem, de är de värda, särskilt om de också har affektionsvärde. Det kommer att vara lite som att reparera halvgamla bilar, de kommer att fungera och går att använda igen och generellt landar reparationskostnaden på högre nivåer än vad marknadsvärdet är.
Trevliga klockor i alla fall, alla fyra.

Senast ändrad:
Riktigt fina! Välkommen!
Longines är absolut värd att fixa till, inte bara för det emotionella värdet. Sjukt fin tavla och den är i pengar iallafall värd mer än vad en service kostar.

Tillbaka
Topp