• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare - Köpa Speedmaster

Bullitt

Breitling
Hej!

Detta är mitt första inlägg efter att ha sonderat denna sida till och från under några veckor.
Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa mästerverk och har fått för mig att köpa en "riktig" klocka som jag ska använda till vardags och fest. Hoppas någon kan hjälpa en vilsen själ...

Jag har kikat på Tag Heuer Carrera och Omega Speedmaster men börjat att snegla mer på Speedmastern.
Alla säger att man ska köpa Professional men jag vill ha en automatisk med datum. Dessutom tycker jag den lite för stor för mina smala armar (var inne och testade en)

Eftersom jag kommer slita på den ganska mycket köper jag gärna en begagnad plus att budgeten som vanligt inte är oändlig.

Vilken speedmaster är att föredra om:
* Den är hyfsat vattensäker och tålig
* Beg pris på max 20 (med moms i värsta fall)
* Har datum
* Ett bra automatisk verk
* Glasundersida hade ju varit underbart också om det finns dessa?

Jag har kikat på Speedmaster Racing och Speedmaster date men det finns ju massor att välja på?!

Tack på förhand
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ser ditt resonemang angående Speedmaster, men kan tyvärr inte svara på alla dina frågor.
Med det sagt så är det så att en Speedy Pro appelerar till mer människor om du någonsin skulle vilja sälja den vidare, medans andrahandsmarknaden, vad jag sett, inte är speciellt god för den reducerade Speedmastern.

Men…du skall givetvis köpa det du anser bäst själv…ville bara ge dig mina "2 cent"!
 

Icaras

Rolex
Ser ditt resonemang angående Speedmaster, men kan tyvärr inte svara på alla dina frågor.
Med det sagt så är det så att en Speedy Pro appelerar till mer människor om du någonsin skulle vilja sälja den vidare, medans andrahandsmarknaden, vad jag sett, inte är speciellt god för den reducerade Speedmastern.

Men…du skall givetvis köpa det du anser bäst själv…ville bara ge dig mina "2 cent"!
Fast racingmodellerna är väl 40mm? Tycker inte tavlan alls är lika fin på reduced som den vanliga 3570.50 :)
 

Bullitt

Breitling
Tack för svaren.
Reduced har jag sett det skrivas om innan (dom verkar inte vara bra). Kallas alla mindre modeller för det? Är t.ex Racing reduced?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ja, vad jag vet är den 40mm som resten av reducedmodellerna medan Speedy Pro är 42mm.
Det finns medlemmar här som är riktigt bra på Omega, så lägg ut en öppen fråga om vad forumet tycker om Speedmaster reduced, och sök på tidigare poster så kommer du nog att få många synpunkter!

Lycka till!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Reduced är den skelögda 36mm modulkronografen (3-6-9 subdials). Andra auto med 6-9-12 subdials är 7750 baserade. Racing o andra modernare full size (3-6-9) vet jag inte så mycket om, 3303 el 3133-verk.
Om jag letade auto med datum o vattenskydd skulle jag köpa nåt annat än Speedmaster.

Seamaster 300-chronon är ju kickass på dyk-kronograffronten, men större (tjockare) än std Pro. Beggad för 15?

Sinn, Damasko, Davosa, Breitling, massor med tillverkare gör stabila (men tjocka) 7750 vattenskyddade.

Happy hunting! ;-)
 

Johan M

Cartier
Visst kom det en re-issue som är mindre än Pro? Annars är väl i princip alla speedys lika stora, eller större än, Speedmaster Professional. Det finns dock automatiska speedys med datum klockan sex som kanske skulle vara något för dig?

Hur stora handleder har du? Jag har 16,5 och använder en speedy dagligen.
 

Norra

Panerai
En snygg chronograph i en grym storlek är zeniths 38mm el primero 36000 bph. Dock lite dyr, kanske går att hitta en bra beggad för ett schysst pris.
 

Bullitt

Breitling
Tack för tipsen.

Speedmaster kanske inte är något att satsa på om man inte vill ha Pro:n då?
Zenith:en var kanske lite dyr och Dynamic gillade jag inte riktigt tyvärr.

Kan någon tipsa om någon annan som liknar Speedmastern?
chronograf är ingen krav men den ska helst se tidlös ut. Retro.
 

jaqob

Omega
Junghans MAX BILL CHRONOSCOPE

81l8TQMF%2B9L._SY679_.jpg
 

KMS

Rolex
Kan tycka det kan gå lite till överdrift med snacket om att reduced är så kass osv. Gillar du looken och inte är sugen på 42 mm Pro så kör reduced. Nackdelarna är väl att den är svårare att flippa och att den skall vara dyr att serva. Visst den skiljer sig något men det beror ju helt på vad du gillar. Tveksamt om någon lappar till dig ute på stan för att du har en Reduced och inte en Pro. Lånade denna bilden från WUS angående skillnaderna:
sidebysidesm.jpg

Som sagt gillar du looken är det säkerligen en sjysst kronograf. Annars hade jag kollat in lite vintage klockor för rätta "Retro" vibbarna. Ta en titt på Heuer, Tudor, Breitling, Movado (med El Primero urverket) bör gå att hitta kalaskronografer som passar din prislapp!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kan tycka det kan gå lite till överdrift med snacket om att reduced är så kass osv. Gillar du looken och inte är sugen på 42 mm Pro så kör reduced. Nackdelarna är väl att den är svårare att flippa och att den skall vara dyr att serva. Visst den skiljer sig något men det beror ju helt på vad du gillar. Tveksamt om någon lappar till dig ute på stan för att du har en Reduced och inte en Pro. Lånade denna bilden från WUS angående skillnaderna:


Gillar också reduced. Angående servicekostnaden känns det lite som Big Foot... alla säger att den är hemsk, men det verkar inte vara någon som faktiskt har sett den...:)


edit:
Såg förövrigt att det ligger en reduced ute på köp och sälj.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Om du vill ha något som liknar Speedmaster Pro så kommer du nog inte bli nöjd förrän du köper just en Speedmaster Pro.
Vill du ha en Speedmaster med den klassiska looken som är automatisk och har datum så är det nog bara Broad Arrow som gäller.

Mina 2 ören :)
 

naggge

Panerai
Gillar man speedy pros utseende så tycker jag man ska hålla sig borta från den vanliga reduced. Den är i ärlighetens namn skitful i jämförelse. Registren sitter helt åt helvete vilket får klockan att se helt keff ut. Men det är ju bara min åsikt :)

Hade hellre siktat mot en schysst heuer om du ska ha en schysst kronograf i den prisklassen.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Gillar också reduced. Angående servicekostnaden känns det lite som Big Foot... alla säger att den är hemsk, men det verkar inte vara någon som faktiskt har sett den...:)


edit:
Såg förövrigt att det ligger en reduced ute på köp och sälj.

Jag har sett Bigfoot!!
Hade en reduced som åkte in på service 2012 hos AD. Den saknade servicehistorik och datumfunktionen hade packat ihop. Jag betalade 5000:- för servicen, vilket var ett reducerat pris då servicen drog ut på tiden över det acceptabla. Ord. pris skulle varit drygt 6k. I förhållande till ett inköpspris begagnat på kanske 8-10k är servicekostnaden, ska vi kalla det, påtaglig. :)
Det jag vill låta vara osagt är hur mycket min dysfunktionella datumfunktion påverkade priset. Men sannolikt inte mycket.

Det jag fick till mig vid det tillfället var att jag åtminstone skulle vara glad att jag inte hade en med daydate-funktion. De är ännu dyrare att serva, menade AD:n.
 

Laurentius

Cartier
Servicekostnaden är väl inte högre än andra Omega? I december servade jag en Planet Ocean och det kostade runt 5000:- och min kompis lämnade precis in sin 2531.80 Seamaster och det kommer kosta 7500:-!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Servicekostnaden är väl inte högre än andra Omega? I december servade jag en Planet Ocean och det kostade runt 5000:- och min kompis lämnade precis in sin 2531.80 Seamaster och det kommer kosta 7500:-!


7500:- för en 2531.80 ?? Det måste vara bra mycket mer som behöver göras på den klockan än en vanlig service med rundsmörjning.
Allt beror ju även på hur man använder klockan. Slarvar man exempelvis med att stänga kronan så kan såklart fukt tränga in.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag har sett Bigfoot!!
Hade en reduced som åkte in på service 2012 hos AD. Den saknade servicehistorik och datumfunktionen hade packat ihop. Jag betalade 5000:- för servicen, vilket var ett reducerat pris då servicen drog ut på tiden över det acceptabla. Ord. pris skulle varit drygt 6k. I förhållande till ett inköpspris begagnat på kanske 8-10k är servicekostnaden, ska vi kalla det, påtaglig. :)
Det jag vill låta vara osagt är hur mycket min dysfunktionella datumfunktion påverkade priset. Men sannolikt inte mycket.

Det jag fick till mig vid det tillfället var att jag åtminstone skulle vara glad att jag inte hade en med daydate-funktion. De är ännu dyrare att serva, menade AD:n.

Äntligen!!
Var sugen på en reduced förra året och sökte info om servicekostnaden på hela word wide web utan att hitta en konkret siffra, däremot fanns det gott om rykten. Slutade iof med att jag köpte en pro, vilket jag är jävligt nöjd med så här i efterhand:).
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Äntligen!!
Var sugen på en reduced förra året och sökte info om servicekostnaden på hela word wide web utan att hitta en konkret siffra, däremot fanns det gott om rykten. Slutade iof med att jag köpte en pro, vilket jag är jävligt nöjd med så här i efterhand:).
Gjorde du rätt i! Nu är väl 5-6k för en service inget uppseendeväckande i sig. Men ställer man det mot klockans marknadsvärde börjar det göra ont ganska snabbt. :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Gjorde du rätt i! Nu är väl 5-6k för en service inget uppseendeväckande i sig. Men ställer man det mot klockans marknadsvärde börjar det göra ont ganska snabbt. :)

Ja, ska man köpa en reduced och kosta på en service så vill det till att man tänkt behålla den, annars kunde man lika gärna ha investerat pengarna i nigeriabrev:)
 

Bullitt

Breitling
Väldigt intressant diskussion detta;)

Nu är det väl kanske inte reduced jag är sugen på i första hand MEN
Racing och Date / Day/date
Är dessa något att hänga i julgranen är dom "reduced" så att säga? Racing är ju ganska ny vad jag förstått.

Blir det inte någon av dessa blir det en Seamaster eller "orginalet" Professional.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Funderar du på en speedmaster så är proffessional det råd du får av mig och förmodligen av 98% av alla andra medlemmar här inne. Du hittar en i ok skick för runt 17 utan några större svårigheter. Seamaster är inte heller så dum och på många sätt en mer allsidig klocka då den tål vatten. (förutsätter då att du menar någon av seamaster pro modellerna). Det är bara att välja och vraka:)
 

jaqob

Omega
Funderar du på en speedmaster så är proffessional det råd du får av mig och förmodligen av 98% av alla andra medlemmar här inne. Du hittar en i ok skick för runt 17 utan några större svårigheter. Seamaster är inte heller så dum och på många sätt en mer allsidig klocka då den tål vatten. (förutsätter då att du menar någon av seamaster pro modellerna). Det är bara att välja och vraka:)


Jag vet att detta är en liten aning kontroversiellt, men innan du betalar 17 för en begagnad så ska man veta att man får en ny för 22...
 

Bullitt

Breitling
Longines var fin men kanske inte riktigt min smak men verkligen inte ful ;-)
Var hittar men en Speedmaster för 22k?

Jag undrar lite om det där med gråimport också. Vad spelar det för roll egentligen? Klockan blir väl inte sämre för det?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Longines var fin men kanske inte riktigt min smak men verkligen inte ful ;-)
Var hittar men en Speedmaster för 22k?

Jag undrar lite om det där med gråimport också. Vad spelar det för roll egentligen? Klockan blir väl inte sämre för det?



Du får ganska lätt en Speedmaster för 22k här på forumet, bara att vänta på rätt ögonblick. Ny från AD prutat och klart kan du nog få den för runt 27k.
Finns ju en 50th anniversary för 21,5k just nu på köp och sälj delen.
Klockan blir inte sämre med gråimport men det är en trevlig upplevelse att köpa från AD. Du kan komma ner till eller väldigt nära gråimportpriser även genom att köpa i butik. Dessutom får man klockan med en gång :)
 

Laurentius

Cartier
Ja, det ingår även polering men det gjorde det på min PO också så fan vet varför det blev såpass dyrt för min kompis...
 
Topp