• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga och ingen flamethrowing.

nissehult

Patek
2-Faktor
Urverk eller företag? Om företag så Seiko eftersom de inte basunerar ut att de revoltionerar klockutvecklingen.

Jag kan för lite om urverk för att uttala mig. Men mekatronik är häftigt så där lägger jag rösten på Seiko.
http://www.svtplay.se/mekatronik
 

Wiliamo

Panerai
Ser fram emot genomarbetade svar från både @yonsson och @Undersköterskan i detta fall :)
giphy.gif
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är verkligen Omegas urverk så bra? Jag kanske hade otur, men min Aqua Terra med 8500-urverk jag hade fick åka in på garantiärende och åtgärda 2 problem varav inga relaterade till yttre skador. Men visst, inga problem med magnetism och den höll tiden lika bra som mina moderna Rolex.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är verkligen Omegas urverk så bra? Jag kanske hade otur, men min Aqua Terra med 8500-urverk jag hade fick åka in på garantiärende och åtgärda 2 problem varav inga relaterade till yttre skador. Men visst, inga problem med magnetism och den höll tiden lika bra som mina moderna Rolex.

8500 är väl inte skyddat?
 
Njo, det är verkligt fina urverk i dom där japanerna men jag är helt säker på att @yonsson delar min uppfattning om att riktiga klockor ändå skruvas ihop i Schweiz eller möjligen Tyskland ;)

Skämt åsido. Omega introducerade co-axialgång i serieproduktion i en limiterad utgåva i ädelmetall inom ramarna för De Ville-kollektionen år 1999. Det fanns inget urverk byggt med tekniken i åtanke, så alltsammans fick anpassas efter befintliga kalibrar och man valde då att utgå från kaliber 1120 (ett ETA 2892-A2 i Chronometre-grade med modifierad uppdragningsmekanism) och kaliber 2500 var därmed född. Efter fyra revideringar fungerar det i D-versionen riktigt bra, men det var först i och med lanseringen av kaliber 8500 den 24 januari år 2007 som Omega satte en ny teknisk standard för mekaniska urverk, ett urverk som redan från början byggts med co-axial gången i centrum. Co-axial gången är långt mer komplex än sin traditionella motsvarighet i japanen och arbetar med betydligt snävare toleranser; det är höjden av ingenjörskonst och en briljant uppfinning - det minskade behovet och beroendet av oljor, som med tiden alltid förändras och försämras, erbjuder längre serviceintervaller och därmed finns förutsättningarna till en mer stabil gångprecision i det långa loppet. Kopplat till en balans, som andas fritt utan index, förankrad i en balansbro med ett nyutvecklat stötskydd under vilket en patenterad spiral i kisel (som är mer stabil än en metallegering någonsin kan vara) pulserar i 25.200 halvsvängar per timme så har Omega de viktigaste beståndsdelarna klara i receptet till det som nu är världens bästa mekaniska urverk i serieproduktion. Seikos förnämliga 9S-serie saknar allt detta; co-axialgången är visserligen unik för Omega i mer storskaliga sammanhang men Seiko'n får också i övrigt hålla tillgodo med tekniska lösningar av en lägre skola; exempelvis med en indexreglerad balans och avsaknaden av en kiselspiral. Det är, kort sagt, verkligt fina och avancerade urverk som säkerligen ägnats en hel del omtanke men de når inte fram till Omegas manufakturkalibrar av idag. Kisel är framtiden. Ulysse Nardin var först med att inse det. Omega har hakat på. Rolex likaså (Syloxi). Seiko kommer att göra det också.

Här kommer slutligen knappa två minuter av ren och skär njutning. Lets start with a single, simple truth. Omega's co-axial calibers are the best series-produced mechanical watch movements in the world...


Vänligen
Forumets undersköterska
 
8500 är väl inte skyddat?

Kaliber 8500 finns i tre revideringar; 8500A med en Nivarox-Anachron spiral, 8500B med Si14-spiral i kisel och så 8500G som är identiskt med kaliber 8508 som Omega lanserade år 2013; de ytterligare modifieringarna (bland annat av tapparna till kugghjulen i löpverket) eliminerar magnetism som ett hot mot urverket. Redan B-versionen, med sin kiselspiral (den komponent som är medt mottaglig för stark magnetism och dess skadliga verkan), torde ha ett mycket bra skydd mot magnetism.

Hela urverket är inte "inkapslat" men delar av det är antimagnetiskt, t.ex material av Kisel.

Precis, Omega frångår helt den traditionella och skyddande Faraday-buren i mjukt järn som skyddar upp till ca 1k gauss. Bara det är revolutionerande i sig. Att man sedan kan garantera ett skydd mot minst 15k gauss (det högsta värde dagens mätmetoder tillåter) gör att magnetism som ett problem därmed helt är eliminerat. Det kan väl också framhållas som ett område på vilket kaliber 8500G överglänser valfri 9S-kaliber.

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Tärnan

Cartier
Njo, det är verkligt fina urverk i dom där japanerna men jag är helt säker på att @yonsson delar min uppfattning om att riktiga klockor ändå skruvas ihop i Schweiz eller möjligen Tyskland ;)

Skämt åsido. Omega introducerade co-axialgång i serieproduktion i en limiterad utgåva i ädelmetall inom ramarna för De Ville-kollektionen år 1999. Det fanns inget urverk byggt med tekniken i åtanke, så alltsammans fick anpassas efter befintliga kalibrar och man valde då att utgå från kaliber 1120 (ett ETA 2892-A2 i Chronometre-grade med modifierad uppdragningsmekanism) och kaliber 2500 var därmed född. Efter fyra revideringar fungerar det i D-versionen riktigt bra, men det var först i och med lanseringen av kaliber 8500 den 24 januari år 2007 som Omega satte en ny teknisk standard för mekaniska urverk, ett urverk som redan från början byggts med co-axial gången i centrum. Co-axial gången är långt mer komplex än sin traditionella motsvarighet i japanen och arbetar med betydligt snävare toleranser; det är höjden av ingenjörskonst och en briljant uppfinning - det minskade behovet och beroendet av oljor, som med tiden alltid förändras och försämras, erbjuder längre serviceintervaller och därmed finns förutsättningarna till en mer stabil gångprecision i det långa loppet. Kopplat till en balans, som andas fritt utan index, förankrad i en balansbro med ett nyutvecklat stötskydd under vilket en patenterad spiral i kisel (som är mer stabil än en metallegering någonsin kan vara) pulserar i 25.200 halvsvängar per timme så har Omega de viktigaste beståndsdelarna klara i receptet till det som nu är världens bästa mekaniska urverk i serieproduktion. Seikos förnämliga 9S-serie saknar allt detta; co-axialgången är visserligen unik för Omega i mer storskaliga sammanhang men Seiko'n får också i övrigt hålla tillgodo med tekniska lösningar av en lägre skola; exempelvis med en indexreglerad balans och avsaknaden av en kiselspiral. Det är, kort sagt, verkligt fina och avancerade urverk som säkerligen ägnats en hel del omtanke men de når inte fram till Omegas manufakturkalibrar av idag. Kisel är framtiden. Ulysse Nardin var först med att inse det. Omega har hakat på. Rolex likaså (Syloxi). Seiko kommer att göra det också.

Här kommer slutligen knappa två minuter av ren och skär njutning. Lets start with a single, simple truth. Omega's co-axial calibers are the best series-produced mechanical watch movements in the world...


Vänligen
Forumets undersköterska
Hear Hear!
 
Hur är gångprecisionen på verken, 8500 vs ett 9S- eller 9R-verk?

8500-verken är omvittnat precisa och i och med implementeringen av METAS så reguleras de till en precision (0 till +5 sek/dygn) som är striktare än COSC. Omegas högre tekniska nivå gör att urverken har bättre förutsättningar för perfekt gångprecision över tid än Seikos motsvarigheter, men det handlar ju ändå om att välja mellan något som är riktigt, riktigt bra (Seiko) och något som är snäppet vassare (Omega). Jag hoppas @yonsson snart hittar hit och belyser ämnet med Seiko-ögon. Det är fantastiska urverk det också.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Mycket intressant läsning av undersköterskan! Ser fram emot fortsättning och kontring från någon från sekios armé.
 
Topp