• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga och ingen flamethrowing.

_jonte

Patek
Köper jag en klocka för verkets skull blir det nog en dyrare GS, 36k-verk eller finare.
Omegas 8500 är kul, men utöver några skoj gimmick-features så vet jag inte varför det skulle vara bättre än något annat?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Eftersom du inte ids svara på min ärligt ställda fråga i PM så blir mitt svar bajs. Bajs, bajs bajs och mer bajs :)
 

Zingo

Rolex
image.jpeg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kaliber 8500 finns i tre revideringar; 8500A med en Nivarox-Anachron spiral, 8500B med Si14-spiral i kisel och så 8500G som är identiskt med kaliber 8508 som Omega lanserade år 2013; de ytterligare modifieringarna (bland annat av tapparna till kugghjulen i löpverket) eliminerar magnetism som ett hot mot urverket. Redan B-versionen, med sin kiselspiral (den komponent som är medt mottaglig för stark magnetism och dess skadliga verkan), torde ha ett mycket bra skydd mot magnetism.



Precis, Omega frångår helt den traditionella och skyddande Faraday-buren i mjukt järn som skyddar upp till ca 1k gauss. Bara det är revolutionerande i sig. Att man sedan kan garantera ett skydd mot minst 15k gauss (det högsta värde dagens mätmetoder tillåter) gör att magnetism som ett problem därmed helt är eliminerat. Det kan väl också framhållas som ett område på vilket kaliber 8500G överglänser valfri 9S-kaliber.

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska
Uppskattar ditt väl genomarbetade inlägg, som vanligt :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
8500-verken är omvittnat precisa och i och med implementeringen av METAS så reguleras de till en precision (0 till +5 sek/dygn) som är striktare än COSC. Omegas högre tekniska nivå gör att urverken har bättre förutsättningar för perfekt gångprecision över tid än Seikos motsvarigheter, men det handlar ju ändå om att välja mellan något som är riktigt, riktigt bra (Seiko) och något som är snäppet vassare (Omega). Jag hoppas @yonsson snart hittar hit och belyser ämnet med Seiko-ögon. Det är fantastiska urverk det också.

Vänligen
Forumets undersköterska
Ok, tackar. Jag har inte hängt med i METAS-nyheterna och visste inte att 8500 har fått stämpeln.

Det skulle vara kul att höra vad Seiko gör med gångprecisionen - de är ju inte lika bra på att slå på PR-trumman som Omega.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Orättvist starta en tråd likt detta när många Seiko-snubbar är och festar :)

Så vitt jag förstår det är bägge bra verk, utan tvekan. Men sett till vart och hur de monteras och finishernas har Omega inte skuggan av en chans.
Grand Seikos otroligt kontrollerade omgivning och urmakare skulle må dåligt om de jämfördes med ETA/Omegas.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Många omegamodeller är ganska tjocka, typ Planet Ocean och AT. Tror de är betydligt tjockare än motsvarande Rolexmodeller. Är det urverket som kräver det eller finns det ett annat syfte?
 
Ok, tackar. Jag har inte hängt med i METAS-nyheterna och visste inte att 8500 har fått stämpeln.

Kaliber 8500 med METAS-certifiering bär benämningen kaliber 8900 och återfinns i bland annat Globemaster och den nya, tredje generationens PO.

Hur bra kan Omegas co-axial verk vara egentligen när de släppt lika många uppdateringar på den som Tudor släppt nya Black Bay?

Urverken uppdateras och förfinas hela tiden i takt med nya innovationer som medför nya förbättringar. Det är inga underligheter utan praxis i branschen. Du tror väl inte Rolex kaliber 3135 är exakt samma urverk från början till slut ? Där pratar vi hur många revideringar som helst då urverket är så pass gammalt i syfte att hålla det modernt och konkurrenskraftigt. Skillnaden är bara att Omega tilldelar revideringarna en bokstav allteftersom vilket gör uppdateringarna mer uppenbara medan Rolex uppdaterar och förfinar sina motsvarigheter på ett annat sätt mer i det tysta.

Många omegamodeller är ganska tjocka, typ Planet Ocean och AT. Tror de är betydligt tjockare än motsvarande Rolexmodeller. Är det urverket som kräver det eller finns det ett annat syfte?

När det gäller just PO så är det snarare kraven på hög vattenresistens i kombination med Omegas önskan om glasbaksida som gör den lite rundlagd. Kaliber 8500 har en rätt ordinär tjocklek om 5,5mm.

Borde inte Rolex nya caliber 3255 vara med i diskussionen? Vad säger t ex undersköterskan om den i jämförelse med Omegas 8500?

Ett otroligt urverk som verkar vara on a par med kaliber 8500 i de flesta avseenden. Precis som kaliber 8500 var alldeles nytt för knappa tio år sedan behöver vi dock ge det några år att visa sin styrka och eventuella svagheter.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Kaha

Omega
Omega har med sina sista co-axialverk visat att de kan göra riktigt riktigt fina verk, Seiko har å andra sidan visat framsidan med sina GS-verk. Vilken är mest imponerande och varför?

Intressant fråga.
Jag har ställt frågan förut och inte fått något svar: Vad är finessen med co-axial urverket (i Omegas massproducerade implementation)?
Den har en av marknadens sämsta (kortaste) serviceintervall och den generella gångprecisionen är inte heller den revolutionerande.
 
Den har en av marknadens sämsta (kortaste) serviceintervall och den generella gångprecisionen är inte heller den revolutionerande.

Att ingen bemödar sig möta dig seriöst kan ju bero på ditt oupphörliga trollande i co-axial trådar, dit även detta påstående (om korta serviceintervaller som du enbart baserar på Christians service) hör. Omega har sedan år 2007 tillverkat miljontals verk i 8500-familjen. De flesta har aldrig servats och tickar på fint med utsökt precision. Faktum är att man riktigt måste leta för att hitta trådar som kritiserar urverket på olika klockforum, vilket väl får ses som en ren kvalitetsstämpel med tanke på den stora mängd som i snart tio års tid distribuerats till kunder runtom i världen. Vad gäller din andra fundering (om co-axial gångens fördelar) har det genom åren skrivits spaltmeter, både hyllningar och mer lågmälda analyser. Använd google och läs dom.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det jag tycker är lite tråkigt med Omegas 8500 är att vph är så lågt (25 200?). Faktum är att det (bland annat) var avgörande för huruvida min SMP skulle bli av senare eller tidigare modell.
Nu förstår jag att vph inte har så mycket bäring på tidshållningen men likväl föredrar jag så många vibrationer per timme som möjligt, speciellt när urtavlorna blir större och sekundvisarens hopp blir tydligare. En Grand Seiko 9S85 på 36 000 vph med över 50 timmars PR är i min värld lika imponerande (om inte mer så) än eventuell Gauss-motstånd som ett Co-Axialverk kan erbjuda.

Märk väl att jag håller Spring Drive för att vara i en helt annan kategori. Om man som jag älskar elegant svepande sekundvisare är det helt oslagbart, superfenomenalt och världsbäst.
 
Det jag tycker är lite tråkigt med Omegas 8500 är att vph är så lågt (25 200?).

Förr i tiden kunde man inte balansera ett balanshjul helt perfekt - aldrig så små variationer hade en negativ inverkan på gångprecisionen vilket man kompenserade genom att öka urverkets arbetstakt i syfte att uppnå en bättre gångprecision. Idag kan tillverkarna med hjälp av laser utföra perfekta balanseringar vilket gör att en balans som arbetar i en takt av 21.600 halvsvängar kan vara precis lika exakt som ett urverk som tickar på i 28.800 halvsvängar. Omegas unika arbetstakt om 25.200 halvsvängar per timme innebär att sekundvisaren förflyttar sig i sju små steg jämfört med åtta steg i ett urverk som arbetar i en takt om 28.800 halvsvängar per timme. Det lägre tempot innebär mindre slitage, en ökad kraftreserv och anses vara optimal för co-axial gången.

Kaliber 2500C, som presenterades år 2005, var först ut med denna unika arbetstakt och har 48 timmars kraftreserv jämfört med 44 timmar i kaliber 2500A och B som båda arbetar i den mer konventionella takten om 28.800 halvsvängar. Ett viktigt undantag är Omegas kronografkalibrar; eftersom förmågan att kunna mäta delar av en sekund vid tidsmätning med en kronograf är av betydelse så har kaliber 3313, 3330 och 9300 skruvats upp till 28.800 halvsvängar per timme.

Vill man ha en perfekt flytande sekundvisare är helt klart Seikos magiska Spring Drive ett alternativ; men då pratar vi också om en annan typ av urverk som också innehåller elektronik. Men fantastiska, det är dom verkligen.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Husse

Patek
Förr i tiden kunde man inte balansera ett balanshjul helt perfekt - aldrig så små variationer hade en negativ inverkan på gångprecisionen vilket man kompenserade genom att öka urverkets arbetstakt i syfte att uppnå en bättre gångprecision. Idag kan tillverkarna med hjälp av laser utföra perfekta balanseringar vilket gör att en balans som arbetar i en takt av 21.600 halvsvängar kan vara precis lika exakt som ett urverk som tickar på i 28.800 halvsvängar. Omegas unika arbetstakt om 25.200 halvsvängar per timme innebär att sekundvisaren förflyttar sig i sju små steg jämfört med åtta steg i ett urverk som arbetar i en takt om 28.800 halvsvängar per timme. Det lägre tempot innebär mindre slitage, en ökad kraftreserv och anses vara optimal för co-axial gången.

Kaliber 2500C, som presenterades år 2005, var först ut med denna unika arbetstakt och har 48 timmars kraftreserv jämfört med 44 timmar i kaliber 2500A och B som båda arbetar i den mer konventionella takten om 28.800 halvsvängar. Ett viktigt undantag är Omegas kronografkalibrar; eftersom förmågan att kunna mäta delar av en sekund vid tidsmätning med en kronograf är av betydelse så har kaliber 3313, 3330 och 9300 skruvats upp till 28.800 halvsvängar per timme.

Vill man ha en perfekt flytande sekundvisare är helt klart Seikos magiska Spring Drive ett alternativ; men då pratar vi också om en annan typ av urverk som också innehåller elektronik. Men fantastiska, det är dom verkligen.

Vänligen
Forumets undersköterska

Har sysslat (läs sålt) en hel del dyrare Hi-Fi prylar tidigare. Skivspelare besitter ungefär samma problematik, för att undvika svajning bör en skivspelarmotor gå så långsamt som möjligt. Detta för att ett lågt varvtal ger lägre felprocent i svajning.
Antar att Omegas urmakare/ ingenjörer utgått från samma tänk:
Färre svängningar i timmen ger bättre tidhållning. Har jag tänkt rätt nu?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Har sysslat (läs sålt) en hel del dyrare Hi-Fi prylar tidigare. Skivspelare besitter ungefär samma problematik, för att undvika svajning bör en skivspelarmotor gå så långsamt som möjligt. Detta för att ett lågt varvtal ger lägre felprocent i svajning.
Antar att Omegas urmakare/ ingenjörer utgått från samma tänk:
Färre svängningar i timmen ger bättre tidhållning. Har jag tänkt rätt nu?
Kvarts har väldigt låg svängning och mycket bättre tidshållning, men hur kul är det liksom..
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Har sysslat (läs sålt) en hel del dyrare Hi-Fi prylar tidigare. Skivspelare besitter ungefär samma problematik, för att undvika svajning bör en skivspelarmotor gå så långsamt som möjligt. Detta för att ett lågt varvtal ger lägre felprocent i svajning.
Antar att Omegas urmakare/ ingenjörer utgått från samma tänk:
Färre svängningar i timmen ger bättre tidhållning. Har jag tänkt rätt nu?

Nej det har du nog inte, Undersköterskan menar ungefär tvärtom.
 

Kaha

Omega
Att ingen bemödar sig möta dig seriöst kan ju bero på ditt oupphörliga trollande i co-axial trådar, dit även detta påstående (om korta serviceintervaller som du enbart baserar på Christians service) hör. Omega har sedan år 2007 tillverkat miljontals verk i 8500-familjen. De flesta har aldrig servats och tickar på fint med utsökt precision. Faktum är att man riktigt måste leta för att hitta trådar som kritiserar urverket på olika klockforum, vilket väl får ses som en ren kvalitetsstämpel med tanke på den stora mängd som i snart tio års tid distribuerats till kunder runtom i världen. Vad gäller din andra fundering (om co-axial gångens fördelar) har det genom åren skrivits spaltmeter, både hyllningar och mer lågmälda analyser. Använd google och läs dom.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jag ställer ihärdiga frågor som jag inte får svar på. Jag tror att beror på brist på kunskap snarare än något annat...

Jag har hittat informationen om Omegas serviceintervall på Omegas hemsida (https://www.omegawatches.com/customer-service/faq/):
"Like any high-precision instrument, a watch needs to be serviced regularly in order for it to work perfectly. Obviously, we cannot indicate the intervals for such work, given that it depends entirely on the model, climate and the care taken by the watch's owner. As a general rule, it is between 4 and 5 years, depending on the use of the watch." [Min fetning]
Jag vet inget annat urmärke som har kortare service intervall än 4-5 år.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Isf har ett kvartsverk ingen svängning alls.
Kvartsverkets exakthet har att göra med svängningarna i kristallen, sekundvisarens tickande är alltså ingen svängning.
Utryckte mig lite felaktigt för att föra fram poängen om att sänkt frekvens (för de flesta) inte är önskvärt i en mekanisk klocka trots att man tappar lite precision. Om det är extrem precision man är ute efter så köp ett kvartsur.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Om nu Omegas nya 8500 har så mycket mindre slitning så borde också det rekommenderade serviceintervallet tämligen öka för att visa för kunderna att man står bakom sin PR.
Speciellt efter det att Rolex ökade till 10år.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Kaha

Omega
[...] Redan B-versionen, med sin kiselspiral (den komponent som är medt mottaglig för stark magnetism och dess skadliga verkan), torde ha ett mycket bra skydd mot magnetism.
[...]

Nej, balansfjädern är inte den komponent som är mest (tror jag det skulle stått) mottaglig för magnetism. Snarare tvärt om.
Anledningen till att man jobbar hårt med att minska balansfjäderns känslighet för magnetism är att den den är jobbig att avmagnetisera.
När man avmagnetiserar en metallbit så sätter man den i ett växlande magnetfält. Sedan låter man sakta magnetfältets svängningar minska för att till slut avta. Då är avmagnetiseringen klar. Om man gör det på en komplett klocka, så kommer balansfjädern att börja svänga i det växlande magnetfältet och således inte alls bli avmagnetiserad. För att avmagnetisera en balansfjäder måste man plocka ur den iur verket och fixerade innan det går att avmagnetisera den. Det klassiska sättet att göra det är att gjuta in den i vax.
 
Topp