Filip Ericsson
Basic
Det italienska superlyxmärket Gucci fyller hundra år i år och firar med en ny och mycket överraskande klockkollektion. Vi berättar varför det är en sådan stor sak och låter oss chockas av häpnadsväckande form såväl som enastående specifikationer.
Gucci. Jag rynkar på näsan när jag hör det, som om det vore en extra smelly hundbajspåse. Märket avger en jolmig smak av alltför rika Malibu-hemmafruar eller miljardjakter i Rivierans mest sprakande hamnar. Om nonchalant verklighetsflykt och gränslöst slösande.
Men idag mjuknade jag inför märket från flytande kväve-kall istapp till en smält Ben & Jerry-glass på bråkdelen av en sekund. När Gucci för att fira sitt hundraårsjubileum lanserade sin nya klocka, sin första “riktiga” klocka med ett mekaniskt urverk utvecklat och producerat inhouse – i Schweiz.
Gucci, 1921-2021
Men låt oss först klargöra lite bakgrund. Gucci var det första lyxvarumärket utanför klockindustrin som började tillverka klockor i modern tid. Första klockan kom ut redan 1972 och tillverkades i Schweiz. Att Gucci släpper en klocka är alltså ungefär lika intressant som en Jan Guillou-krönika om Palestinakonflikten. Dagens sensation är alltså något annat. Mer om det senare.
Guccis äntring i klockindustrin påminner annars om franska Cartier såväl som italienska Bulgari, båda prestigefulla smycketillverkare som började producera klockor. Cartiers första klocka kom dock redan 1904 medan Bulgaris såg dagens ljus någon gång under 1920-talet. Och båda har, till skillnad från Gucci, varit erkända och respekterade klockmärken ända sedan dess.
Gucci har aldrig förknippats med klockor på det sättet, då dess tidmätare har utgjorts av en form av sidoverksamhet av relativt billiga mode-ur som inte ådragit någon större respekt inom klockindustrin. Men nu blir det ändring på det.
Gucci 25H i stål
Man släpper en hel radda klockor, där modellen 25H står ut som den mest spännande och intressanta. Låt oss fokusera på den. Redan vid första anblick örfilas man så att kindfläsket dallrar. Det ser simultant nyskapande, lyxigt och dyrt ut på ett ojämförligt vis.
Ett närmast omöjligt uppdrag då det inte finns så mycket man kan göra med en boett och en urtavla för att skapa något nytt, som dessutom ser attraktivt ut. Det är få förunnat, men Gucci lyckas med båda. Det finns inget liknande samtidigt som det är glamouröst så att en smoking-draperad Roger Moore framstår som Peps Persson på väg till en bläcka på söder.
Den så moderiktigt integrerade länken påminner visserligen om Audemars Piguet Royal Oak och urtavlan liknar på något vis åttiotalets börshaj-klocka Piaget Polo. Se filmen Planes, Trains & Automobiles med Steve Martin!
Gucci 25H Tourbillon i guld
Men totalt sett har Guccis uppenbarligt skickliga designers hittat en alldeles egen form. Det här är nog nästan i klass med Bulgaris mästerliga Octo Finissimo, en av de förmodade huvudkonkurrenterna. Boett och länk hos alla versioner i stål, guld och platina är uteslutande borstade och ger ett närmat ”frostat” intryck, något som även innefattar den säregna urtavlan.
Inuti sitter ett nyutvecklat automatiskt urverk som konstruerats (och produceras) i det franska moderkonglomeratet Kerings klock-manufaktur i La Chaux-de-Fonds i västra Schweiz. Det är ett modernt verk med 24 juveler, mikrorotor och 60 timmars gångreserv. Verket utmärker sig genom att vara ytterst tunt vilket möjliggör en lika påfallande tunn boett på endast 7.2mm. Inte riktigt världsrekord men nog lär den sitta platt på armen!
Det här med “inhouse” ska dock tas med en nypa salt. Inhouse inom koncernen är nog ett mer korrekt påstående då Gucci med all sannolikhet fått ta del av expertisen hos lyxklockmärkena Girard Perregaux och Ulysse Nardin, som båda ägs av Kering och som båda är mycket framstående urverkstillverkare.
Gucci 25H 40mm i diameter och lär därför anses som en ren herrklocka, samt är vattentät till 30m (det vill säga stänkskyddad). Så om den med den specifikationen ska räknas som “lyxsportklocka”, världens mest hajpade segment, är tveksamt. Kanske är sportig dressklocka ett bättre namn.
Borstat stål och högst säregen urtavla på nya Guccin
Skulle jag önska något så vore en sekundvisare på plats. Nu ser man ju inte om klockan går eller inte. En snygg liten en, ovanför klockan 6. Och då skulle vi även slippa den märkliga texten på urtavlan. Det är nämligen urverkets föga upphetsande fabriks-benämning, och vem vill ha det där? Frågan är väl om majoriteten av Gucci-kunderna ens att klockan är mekanisk?
25H kommer i stål alternativt som Tourbillon (Tourbillon – Wikipedia) i gulguld eller platina. Stålversionen går på relativt rimliga 82 000 kr (svenskt pris oklart) vilket gör den till en stark konkurrent till nämnda Bulgari men även Girard Perregaux Laureato och Chopard Alpine Eagle, alla ännu dyrare än Guccin. Tourbillon-versionerna däremot går loss på hiskeliga 1.2 miljoner kronor (guld) respektive 1.7 miljoner (platina)!
Elegant dold krona och glasbaksida. Notera mikrorotorn!
Vad man än tycker om varumärket Gucci kan det inte förnekas att nya 25H är ett ytterst raffinerat bidrag till lyxklocksegmentet. Allt från det sofistikerade urverket till den helborstade, tunna boetten och integrerade länken, allt utfört till en synbarligen enastående finish.
Att få tag i denna sprakande nyhet lär dock inte bli det lättaste. Enligt Guccis kundtjänst som jag hade kontakt med igår, går den endast att köpa hos en enda Gucci-butik i Paris. Så är detta decenniets klocklansering? Jag hävdade ju faktiskt förra året att Breitlings excentriska Superocean Heritage ‘57 var just det. Så OK, de får dela på titeln.
Filip Ericsson
Senast ändrad: