• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

Code

AKA Vincent B
@yonsson kan det här datumet stämma? +1 vecka till Europa /Sverige. Så ca 25/6?
Screenshot_20200502_213525.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har hands-on kommit på SPB153: https://www.ablogtowatch.com/seiko-prospex-captain-willard-spb153-hands-on/
46mm l2l, 15mm hög (inklusive glas).
Seiko-Captain-Willard-05.jpg

Tycker den ser ruggigt bra ut! Både vridringen och glaset ser kanon ut. Gillar att de börjat använda den gamla klassiska formen på glas med en hög fasning och därefter näst intill platt topp. Tidigare glas, som på exempelvis SBDC053 har sabbat hela boetten för mig. Hoppas den inte kommer kännas alltför liten.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Roligt med en första genomgång. Kul att det också börjar sippra ut lite "vanliga" bilder. Som det ser ut nu, så blir det nog den svarta och så får man köpa ett hyggligt gummiband separat.

740651D8-529C-4594-9CB2-A6A6B697D881.jpeg
Fortfarande oklart för mig om det är aluminium eller keramisk bezel som gäller för dessa. Om det inte är det senare, är det nog en dealbreaker för mig. Men jag förstår om andra tycker precis tvärtom. För egen del tycker jag att det är så mycket mer liv i en keramisk bezel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fortfarande oklart för mig om det är aluminium eller keramisk bezel som gäller för dessa. Om det inte är det senare, är det nog en dealbreaker för mig. Men jag förstår om andra tycker precis tvärtom. För egen del tycker jag att det är så mycket mer liv i en keramisk bezel.
Det är alu, syns tydligt på fotona.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju som ni märker en turné där sampels skickas runt. Denna är fördröjd en månad. De skulle kommit till Sverige i maj men kommer nu till Sverige i juni istället.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju som ni märker en turné där sampels skickas runt. Denna är fördröjd en månad. De skulle kommit till Sverige i maj men kommer nu till Sverige i juni istället.
Kan man räkna med att släppet av de ”riktiga” blir fördröjd med samma tid eller kan det tom bli längre?..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Jag fattar. Tänkte bara att om du hade fått info om att ”demoturnen” var förskjuten också hört ngt om den riktiga lanseringen.
Jag har inte hört något, men om man säger så här: Beställningar från generalagenterna lades i jan/feb. Trolig start på produktion blir då mars. Butikerna la sina beställningar i mars. Mars-april har ju stora delar av Japan varit nedstänkt. Så en försening lär det bli, allt annat vore imponerande.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Gillar verkligen denna. Royal oak offshore vibbar på tavlan, index och visare som påminner mig starkt om min gamla orange monster och skarpa bandhorn. Skitsnyggt. Keramisk bezel och cool finish på kronan som grädde på moset samt den gula sekundvisaren som pricken över i!

Det har säkert redan nämnts, men har isf missat. Vad kostar den?

Edit. Såg nu i artikeln runt 600 dollar, så runt 7-8 tusen då va? Mindre än jag trodde då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar verkligen denna. Royal oak offshore vibbar på tavlan, index och visare som påminner mig starkt om min gamla orange monster och skarpa bandhorn. Skitsnyggt. Keramisk bezel och cool finish på kronan som grädde på moset samt den gula sekundvisaren som pricken över i!

Det har säkert redan nämnts, men har isf missat. Vad kostar den?

Edit. Såg nu i artikeln runt 600 dollar, så runt 7-8 tusen då va? Mindre än jag trodde då.
Låter för billigt med safirglas och keramiskt inlägg. Säkerligen samma pris som nya Turtle.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
120 timmar, sjukt bra. 70 timmar börjar snart kännas lite fattigt. 144 måste ju vara optimalt om man vill byta klocka dagligen och har sju klockor att rotera med.
Kan konstatera att i alla fall 70 timmar är önskvärt, ännu hellre 120. Att min Rolex med cal3130 stannar om jag lägger den i lådan på måndag och ska använda den igen på torsdag stör lite. Men det är klart att de ökar nu när de flesta ny urverken klarar 70+ timmar, gäller att visa upp styrkorna i spring drive.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan konstatera att i alla fall 70 timmar är önskvärt, ännu hellre 120. Att min Rolex med cal3130 stannar om jag lägger den i lådan på måndag och ska använda den igen på torsdag stör lite. Men det är klart att de ökar nu när de flesta ny urverken klarar 70+ timmar, gäller att visa upp styrkorna i spring drive.
Nja. Beror ju på hur det görs. Jag har haft 5-dagars-verk som hållit tiden ruggigt bra och 8-dagars som inte håller tiden så bra.

Seiko kör ju max 70hrs på en fjäder vilket jag tror är absolut max för någorlunda vettigt tidshållning. Hellre kort gångreserv och grym tidshållning än lång reserv och kass tidshållning.
 
Topp