• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

JesperO

Rolex
GS håller fast vid sina LE med blåa tavlor och röda visare... gillar inte så mycket.. tycker ju boetterna och index är grymma
Hoppas de kan trycka ut lite coolare/snyggare tavlor i dessa nya lanseringar - fast med prislappen så blir det väl inte aktuellt ändå :-(
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Klockor med 36k svängningar har de väl gjort förut med inte så drastiska prispåslag?
Är det officiellt en LE? Nä jag tror ärligt talat att 36k, LE, speciella borstningar osv inte kan vara prisdrivande utan de vill ha mer betalt per klocka helt enkelt och de har ju säkert sneglat på andra och sett att dyra stålklockor är the thing idag. Inget fel i det, men det är ju rätt drastiska skutt... Smyghöjningar a la Rolex är ju en sak... :)
"Limited edition of 1,000 pcs ". "USD 9,700".
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
"Limited edition of 1,000 pcs ". "USD 9,700".


Icke LE + 36k har legat på 6-7k usd runt däromkring. Med GMT komplikation.
Sen har du den oerhört vackra, LE, 36k, SBGJ021, GMT, med röd tavla som bara kostar ~8500 usd.
Så prissättningen på senare tid är märklig.
 

chrbir

Omega
Seiko verkar ha ngt nytt på gång ihop med Fratello watches. Visas imorgon.

E70B12E3-73C7-419C-B347-EC75DA5496EC.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet så görs den i 1000ex i stål och 100ex i guld.
Om jag fattat det rätt så slukar 36000 svängningar väldigt mycket energi vilket gör det komplicerat att förlänga gångreserven men samtidigt behålla svängningstalet. Sen kan man ställa sig frågan som Yonsson varför de ska hålla på med hi beat. Själv ser jag det som tekniskt avancerat att de kan så därför går jag igång på att de gör det.
Klart det är en grym klocka med ett häftigt och avancerat verk, men som jag ser det löser GS co-axial ett problem som inte finns. 80hrs är såklart trevligt men priset är ändå sjukt. Hi-beat är kul men +8/-1 på handleden är fan inte OK år 2020 när man betalar över 100 papp. Vad gör du om du köper den och de går +7spd? Jag hade varit extremt missnöjd. Kan man ens rucka den utanför Japan?

Dra en jämförelse till Oris nya urverk som de lanserade denna vecka. +5/-3spd, 120 timmars gångreserv och 10 års garanti för en bråkdel av priset för denna GS. Visst, inte samma finish på tavla, visare och boett men nu var det ju verken som var de stora nyheterna.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Klart det är en grym klocka med ett häftigt och avancerat verk, men som jag ser det löser GS co-axial ett problem som inte finns. 80hrs är såklart trevligt men priset är ändå sjukt. Hi-beat är kul men +8/-1 på handleden är fan inte OK år 2020 när man betalar över 100 papp. Vad gör du om du köper den och de går +7spd? Jag hade varit extremt missnöjd. Kan man ens rucka den utanför Japan?

Dra en jämförelse till Oris nya urverk som de lanserade denna vecka. +5/-3spd, 120 timmars gångreserv och 10 års garanti för en bråkdel av priset för denna GS. Visst, inte samma finish på tavla, visare och boett men nu var det ju verken som var de stora nyheterna.
Varför gör inte GS ett verk med bättre spec? Jag menar, både kunskapen och tekniken borde väl finnas?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Klart det är en grym klocka med ett häftigt och avancerat verk, men som jag ser det löser GS co-axial ett problem som inte finns. 80hrs är såklart trevligt men priset är ändå sjukt. Hi-beat är kul men +8/-1 på handleden är fan inte OK år 2020 när man betalar över 100 papp. Vad gör du om du köper den och de går +7spd? Jag hade varit extremt missnöjd. Kan man ens rucka den utanför Japan?

Dra en jämförelse till Oris nya urverk som de lanserade denna vecka. +5/-3spd, 120 timmars gångreserv och 10 års garanti för en bråkdel av priset för denna GS. Visst, inte samma finish på tavla, visare och boett men nu var det ju verken som var de stora nyheterna.
Poängen med hi-beat är ju dessutom att det håller tiden bättre.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag tycker att prisutvecklingen är tråkig. 115k för inga extraordinära komplikationer eller metaller. En högst sansad GS-standard som inte borde kosta mer än halva priset max. Vilka märken försöker GS positionera sig mot? Verkar ju sikta högre än Rolex? Den kostar ju avsevärt mer än en SS DJ.
Räknar med instantly 25 pinnar på de priset isf
 

JeJej

Omega
2-Faktor
Klart det är en grym klocka med ett häftigt och avancerat verk, men som jag ser det löser GS co-axial ett problem som inte finns. 80hrs är såklart trevligt men priset är ändå sjukt. Hi-beat är kul men +8/-1 på handleden är fan inte OK år 2020 när man betalar över 100 papp. Vad gör du om du köper den och de går +7spd? Jag hade varit extremt missnöjd. Kan man ens rucka den utanför Japan?

Dra en jämförelse till Oris nya urverk som de lanserade denna vecka. +5/-3spd, 120 timmars gångreserv och 10 års garanti för en bråkdel av priset för denna GS. Visst, inte samma finish på tavla, visare och boett men nu var det ju verken som var de stora nyheterna.
Jag tänker att man köper ett tekniskt komplicerat ur och framförallt ett otroligt vackert ur.
Funktionsmässigt finns väldigt många bättre köp för en betydligt lägre prislapp, speciellt Orisverket som du nämner vilket är helt "mind blowing". Men jag kan ändå inte låta mig bli imponerad av verket i form av finish, "co-axial"gångpartiet med breguetspiral. Det är ett konstverk!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Är det inte en seglivad myt?
Det är väl ett missförstånd att kvarts skulle vara mer exakt pga frekvens (och därmed att low-beat < hi-beat < stämgaffel < kvarts), men att det skulle vara en myt har jag inte hört? Har du någon vidare läsning?
Ganska intressant här annars
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl ett missförstånd att kvarts skulle vara mer exakt pga frekvens (och därmed att low-beat < hi-beat < stämgaffel < kvarts), men att det skulle vara en myt har jag inte hört? Har du någon vidare läsning?
Ganska intressant här annars
GS specar sina vanliga verk -1/+10 och vi-beat -1/+8. Så knappt någon skillnad spec-mässigt.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
tycker inte den känns seamaster öht alls faktiskt. Lite kelig ljusblå färg på urtavlan, men den gråa var trevlig.

Är dock genuint sugen på att skapa en kickstarter och samla in pengar för att muta deras creative director att sluta göra massa 44-45mms-klockor.



edit: för er som inte är uppväxta i Halland. Keligt betyder tråkigt. Det är en tråkigt ljusblå färg på urtavlan.
Keligt är så typiskt Marks kommun
 
Topp