• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinköpt, ingen paketöppning

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag antar att de är så för fler än mig, att man fastnar för ett klockmärke. För min del började det på den gamla gula tiden. Denke och flera andra postade bilder på coola klockor av ett märke jag aldrig hade hört talas om - Glycine. Strax hittade jag deras hemsida samt diverse annonser på vintageklockor. Efter lite internetläsning tog det inte lång tid innan jag var fast och sedan dess har Glycine har varit lite av ett favoritmärke för mig.

Det är en liten tillverkare men bolaget grundades redan 1914 av Eugène Meylan i Bienne. Glycine har således både historia och ”rätt” ursprung. Men där finns fler sådana kännetecken som man vanligen finner hos mer välkända tillverkare som t.ex. Långa serier (deras Airman introducerades 1953 och finns numera i ett flertal varianter och Combatserien ca 1969). Innovationer och de senaste tekniska landvinningarna är andra kännetecken. 1931 introducerades en välfungerande automat (f.ö. tre år innan Rolex började sälja sin första automat), 1934 en kronometer och 1952 en modell som både tålde vatten och tuffa miljöer (döptes till ”Vacuumatic” 1961 men jag vet inte vad den hette innan).
Ta allt detta och lägg till att Glycineklockor inte behöver kosta en förmögenhet, så är det inte svårt att gilla märket.

Likt många andra Schweiziska tillverkare drabbades Glycine hårt av quartsklockornas intåg. Man överlevde dock, om än knappt. 1984 övertogs Glycine av Hans Brechbühler, som arbetat många år i företaget.

Min första Glycine var en KMU 48. Underbar klocka, om än lite stor med sina 48 mm. Ett manuellt verk och ringa tjocklek gjorde att den ändå satt fint på armen. Tyvärr såldes den i jakten på nya klockupplevelser
KMU48_frukt1.jpg


Senare har jag ägt en Golden Eye. Den gillade jag också men vridringen är kanske lite väl repkänslig så den fick gå den också.
DSC_1284_3.jpg



Redan från start har Airman varit den modell jag har trånat efter och vid en GTG för ett tag sedan fick jag möjlighet att prova en vintage från första generationen. Jag tror att det var NiklasArvid som hade den men är inte helt säker. En sak som är säker är att jag blev mycket besviken. Klockan kändes alldeles för liten med sina 36 mm (om jag inte minns fel).
Nu är det ju ändå så att min vurm för Glycine generellt och Airman speciellt inte avtog. Det finns ju större versioner. Airman Base 22 t.ex.
:D

2014-10-15 18.18.58.jpg


Denna fick jag köpa tack vare Denke s ingångar i Glycinevärlden. Stort tack Denke för det!
24-timmarsvisningen är förvånansvärt lätt att vänja sig med och klockan andas kvalitet rakt igenom. Den är redan, bara efter några timmar, en favorit som jag kommer att bära på många GTGs framöver.

Som lök på laxen har stålarmbandet utgått till modellen, iaf enligt Glycines hemsida :)

Specifikationer, Glycine Airman Base 22, GMT. Ref. 3887
Urverk:
Kaliber: ETA 2893-2 automatic
Funktioner: (GMT) timmar, minuter, sekunder, central 24 timmars visare, datumfönster
Storlek: 11 1/2"
Antal juveler: 21
Gångreservtid: 42 timmar
Hz: 4/28'800 halvsvängar/ timme
Finish: Rhodiumpläterad oscillerande vikt på kullager, "Côtes de Genève", gravyr av ett flygplan samt logo

Boett, Urtavla & Visare:
Material: Rostfritt stål
Diameter: 42 mm utan krona
Höjd: 11,2 mm
Finish: satinerad/polerad
Vattenskydd: 20 atm (200m)
Baksida: Skruvat boettlock med mineralglas
Glas: Safir
Urtavla: Svart/blå med Super Luminova
Visare: Nickel med Super Luminova
Krona: Skruvsäkrad
Luggar: 22 mm

Övrigt:
Svart/blå urtavla
Metallarmband i rostfritt.

Tackåhej.

Referensmaterial
Wikipedia

Glycine Watch S.A.

Urtid.com

http://www.reddit.com/r/Watches/comments/2isk6s/question_can_any_rwatches_historians_tell_us_why/

http://forums.watchuseek.com/f11/vox-temporis-glycine-corrected-1088457.html

http://www.glycineairman.info/ (rekommenderas för kalenderbitaren :))
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Grattis!! Klart coolaste modellen Glycine har! Tycker du även borde testa den på ett blått läderband, skulle kunna matcha tavlan grymt :hungry:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Riktigt fina! Ingen utav er som befinner er i Stockholm? Skulle gärna kika på en, funderar på att ha det som nästa mål
 
Topp