• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinköpt Omega - Frågor gällande guldlänk & Fodral

PaulK

Omega
Tjenare,
har precis köpt ett fint exemplar av omega constellation 186.005/6 med cal 564. Jättenöjd med klockan, opolerad, urtavlan i perfekt skick, ja helt enkelt fantastisk. Det enda som behövs är att skicka den på spa, eventuellt byte av glas samt köpa till ett fint läderband.

image.jpg
image.jpg


Men redan innan inköp så var jag tveksam till två saker:
1. Känns som att fodralet/boxen är betydligt äldre än klockan i sig. Har letat på nätet för tillhörande boxar för constellations från -66, men ser bara att medföljande box alltid är den vanliga röda. Känner ngn igen fodralet på bilden? Kanske gammal servicebox???

Och nu till det viktiga:
2. Guldlänken. Den är i 18 K, men utan omega-logga, så det måste ju vara en länk som är inköpt hos en vanlig guldbutik/klockbutik. Jag har ju hela tiden tänkt skrota länken för guldpriset, men har jag missat något? Finns det ett större värde i den än skrotning? (Kommer ej att användas till klockan)

Tack på förhand för svar.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Tycker du ska behålla länken. Riktigt häftig! Om du inte gillar den så fortsätt vara aktiv på KS så du kan lägga upp en säljannons! Kanske finns någon som kan ha glädje av den här! Mycket bättre att bevara en så fin länk istället för att smälta ner den.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Som tysken säger: häßlich. Men jag skulle bli förvånad om inte någon här på forumet skulle gilla den. Lägg ut den för försäljning för guldpriset säger jag.
 

PaulK

Omega
Som tysken säger: häßlich. Men jag skulle bli förvånad om inte någon här på forumet skulle gilla den. Lägg ut den för försäljning för guldpriset säger jag.

Håller med, även om jag fick använda google translate ;).
Bli förmodligen så att jag lägger upp den på K&S när jag väl kommit upp i 20 inlägg.
Fodralet då?
 

PaulK

Omega
Den från Sikö Auktioner? Hängde med rätt länge på denna...
Stämmer, det var var väl du som lyfte fram denna här på forumet va?
Tack måste jag säga! Har länge letat efter en opolerad 168.005 i 18 K, speciellt den urtavlan.

Måste även säga att bilderna som togs av Sikö inte gjorde den nån rättvisa.
 

Sjobedan

Rolex
Stämmer, det var var väl du som lyfte fram denna här på forumet va?
Tack måste jag säga! Har länge letat efter en opolerad 168.005 i 18 K, speciellt den urtavlan.

Måste även säga att bilderna som togs av Sikö inte gjorde den nån rättvisa.
Det var det :) Ingen fara, ta väl hand om den!

Jag hoppade av vid 10k, mycket med tanke på de risiga bilderna! :)
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Grattis till en fin klassiker!

Men för guds skull, smält inte ner länken! För varje länk man smälter ner finns det ju en mindre kvar :-(

Vill du inte ha den så väg den och lägg upp den här för skrotvärdet, finns säkert några här som gärna skulle betala skrotvärdet för den länken, jag tycker den är svintung!!!

Med vänlig hälsning Robin
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Håller med, även om jag fick använda google translate ;).
Bli förmodligen så att jag lägger upp den på K&S när jag väl kommit upp i 20 inlägg.
Fodralet då?
Ingen aning om det är korrekt. Men det var rätt fint. Går säkert att sälja här även det om du inte själv vill ha det. Annars får du säkert några hundra för det i tratten.
 

PaulK

Omega
@PaulK Fodralet kan vara ett serviceetui eller något som kom med de billigare modellerna, 18K Constellations kom inte i det foldralet iaf.
Borde vara levererad i den röda boxen med läder putsduk, här är min gamla.

Har insett det nu.
Fler å fler som jag finner på nätet med originalbox kommer med dina tillbehör. Tack
Förresten, gällande spännet, de flesta jag hittar kommer patinerade, @Empa hur ä det med din?
Hittar inte en endaste med solidguld.
Tack alla för era inlägg.:)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Denna klocka är snygg på svart läder. Men guldlänken är ju också riktigt tung, den känns väldigt stilig! Behåll den :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har insett det nu.
Fler å fler som jag finner på nätet med originalbox kommer med dina tillbehör. Tack
Förresten, gällande spännet, de flesta jag hittar kommer patinerade, @Empa hur ä det med din?
Hittar inte en endaste med solidguld.
Tack alla för era inlägg.:)

Patinerade eller pläterade ;)
Mitt var guldpläterat, det finns Omega 18k spännen i 16mm eller 14mm, ring en AD och kolla om de kan ta hem :)
 

PaulK

Omega
Den väger dryga 47 gram å får dryga 200 kr/g. Den är ju faktiskt ganska cool i sig, men jag är så djupt inne för en mesh just nu.

Hittade en på BS guld & Antik i göteborg (mesh), men han ville ha 18' utöver min i inbyte, totalt 28' :confused:
 
Topp