• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen batteridykare från Certina

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Den här trevliga saken landade precis efter att ha korsat Atlanten. Alltid tyckt att dessa dykare från Certina är charmiga men har inte varit beredd att hosta upp så mycket stålars för de riktigt salta varianterna med svärdvisare så den här får duga som substitut.

4.jpg


Vad är det som landat då? Det är en Certina DS-3 PH200M från slutet på 70-talet. Batteridriven och skönt patinerade visare samt tavla. Referensen är 750 1402 41 och inuti tickar ett Certina cal. 750 (ESA 9361)

750.jpg


Boetten mäter ungefär 40mm i diameter och har en höjd på 14mm. Bärs väldigt trevligt faktiskt. Tror dock den är fulpolerad? Dessa boetter ska väl inte vara borstade?

1.jpg


2.jpg


IMG_4768.JPG


IMG_4786.JPG


Glaset är ganska slitet så får se om lite polering fixar till det eller om det blir till att köpa ett nytt glas.
3.jpg


Får se om den får följa med ner i plurret i sommar.. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Stencool aleks!

Grattis till en riktig pjäs!

Roligt köp! Snacka om en riktig slagare! När bandet ligger under boetten så brukar formen - trots - tjockleken vara bekväm att bära!
Bandat passar också perfekt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brutalt cool! Känns lite som en djungel att navigera mellan de olika referenserna på de där.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den är så grym ! Ångrar att jag sålde min här på forumet faktiskt men men.
Men en sak kan du glömma ! , du kan inte putsa akrylplast. Så du får leva med de som sitter på om du inte hittar ett nytt [emoji12]
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
En trevlig liten tjockis det där. Den får dessutom en guldstjärna av mig då det är Quartz-varianten!
Våga vägra automat.:)

J
Quartz är grejen!

Den är så grym ! Ångrar att jag sålde min här på forumet faktiskt men men.
Men en sak kan du glömma ! , du kan inte putsa akrylplast. Så du får leva med de som sitter på om du inte hittar ett nytt [emoji12]
Ajdå, det låter ju inget kul.. Jag som tänkte att det var en quick-fix att putsa glaset. Vet du vad det är jag ska leta efter? Eller är det något en urmakare kan skaka fram hyfsat lätt?

Grym! Certina var verkligen så jäkla bra förr, grattis! :)

Bjuder på några bilder på min automatare som är nära nyskick:
Tack, diggar dom stenhårt! Din är riktigt trevlig. Då du säger nära nyskick blev ju min per automatik fulborstad nu då, men det gör inget :)
 

_jonte

Patek
Ajdå, det låter ju inget kul.. Jag som tänkte att det var en quick-fix att putsa glaset. Vet du vad det är jag ska leta efter? Eller är det något en urmakare kan skaka fram hyfsat lätt?
Bytte glas själv på min till ett likadant domat mineralglas från cousinsuk. Inte speciellt med originalglaset, likadant som ett generiskt.

Grattis till en grym klocka förresten! :)

IMG_20150328_180259%20%282%29.jpg
 

_jonte

Patek
Trevligt! Du får gärna länka vad det är för glas jag ska plocka hem :)
Detta i 28mm & 3mm tjockt i kanten. Sticker upp lite över bezeln, snyggast så tycker jag.
Originalglaset är dock 2,5mm tjockt, blir då helt flush med bezeln
https://www.cousinsuk.com/product/300mm-domed-flat-bottom-cousins
https://www.cousinsuk.com/product/250mm-domed-flat-bottom-cousins

Denna glaspackning (L Gasket 29.0x27.9mm LG290279)
https://www.cousinsuk.com/product/l-ring-gaskets-sternkreuz
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Topp