• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen Enicar SuperQuartz - NOS?

Camo00

Patek
Jag sprang på den här för ett tag sen, och kunde inte motstå kombinationen av asymmetrisk 70tals-boett, nära NOS-skick och svensk dagskiva! Det gick inte!! :)
Det är en modell som jag inte hittar så mycket info om tyvärr. Alla tips är välkomna...

DPP_0001_zps1f46d237.jpg




Skicket på mitt ex är helt fantastiskt. Hela boetten utom vissa kanter är i princip spegelpolerad, inkl mycket av boettlocket! Det finns microrepor och lite spår av boettöppning, men annars är skicket så nära NOS man kan komma utan vacuumförpackning!!

DPP_0002_zps53111a41.jpg





Tyvärr har idioten som satt i nytt batteri lämnat ett fett fingeravtryck på insidan av glaset! :banghead:

Baksidan pryds av den graverade hajen som vill äta upp Enicar-loggan...

DPP_0003_zps6fe5763b.jpg





Boettformen påminner om den mer kända, asymmetriska Sherpan från sent 60-/tidigt 70-tal. (Lånad bild.)

MonographWatchismo064630.jpg





Den udda boettformen gör att bandbredden är udda 17 respektive 24 mm, och 24mm-sidan har dessutom ett krökt bandstift. Detta gör att det inte lär vara så lätt att hitta generiska straps. Tur då att mitt ex har ett oanvänt originalband i torrt men helt läder!!

DPP_0004_zps3fc3993d.jpg





Kronan är såklart också prydd av Enicar-loggan!

DPP_0006_zps6e7459b6.jpg





Tavlan är helt magisk, med sina färgskiftningar, applicerade Enicar-logga och -namn, svensk dagskiva och snygga index! Svår att fota tyvärr...

DPP_0005_zpsfc04e44d.jpg






Enicar var en av de första Schweizarna att sälja egna quartz-ur, från början med CEH-utvecklade Beta 21-verket som också satt i Omega m.fl.

Verket i denna är ett AR320 som enligt vissa källor (se nedan) är ett in-houseverk, ihop med AR322 och AR324. OM det stämmer att verket är producerat av Enicar så bör det rimligen vara ett av de sista man tillverkade själva innan man började köpa in alla verk för att kapa kostnader?!
(Bilden är lånad från nätet.)

enicarsherpasuperquartz3.jpg







Mitt ex går så bra man kan önska sig av ett quartz-ur! Jag är ju alltid skeptisk till alla som hävdar att klockor hittats i gamla lager helt oanvända, men jag hittar inget som tyder på att någon använt mitt ex särskilt länge i alla fall! Möjligen är den polerad och renoverad, men då är det mycket bra gjort och jag är nöjd ändå... :)

Tack för titten / Calle


Källor:
http://www.crazywatches.pl/enicar-ar320-superquartz-1975
http://www.nicovandijk.net/enicarE2.htm
http://uhrforum.de/enicar-uhren-t6725-29
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Jäkligt cool! Kanske går att fetta in bandet med lite skokräm (typ Rennovateur från Saphir) för att göra det mjukare?

Stort grattis till en riktig snygging :)
 

Icaras

Rolex
Wow! Gillar planet-loggan klockan 12. Sen att "Enicar" står vid klockan 9 :)
Hela klockan är stencool helt enkelt!

Var fick du tag på den godingen?
 

nifag

Cartier
Väldigt häftig och underbart skick! Vad är storleken? Den där lösningen av bandbredden skulle vara spännande att se på handleden också.
 

Camo00

Patek
Jäkligt cool! Kanske går att fetta in bandet med lite skokräm (typ Rennovateur från Saphir) för att göra det mjukare?
...

Tack, ska prova det! Hittar man såna produkter i skoaffär??



...
Var fick du tag på den godingen?

Hittade den på Tradera, hos en farbror som säljer små-prylar och loppis-grejer... :)



Älskar funky 70-tals klockor. Får man be om en wristshot? :)

Wrist-shot kommer, självklart!



Väldigt häftig och underbart skick! Vad är storleken? Den där lösningen av bandbredden skulle vara spännande att se på handleden också.

Storleken är ca 40x38, dvs precis lagom!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För jäkla cool, passa bara så du inte pajjar glaset! Lär inte vara kul att försöka få tag i ett nytt sådant... :)
Btw, enkelt att bara öppna, plocka ur kronan, plocka ur urverket och sedan köra lite rodico på fingeravtrycket... enkelt och går på några minuter.
 

Camo00

Patek
För jäkla cool, passa bara så du inte pajjar glaset! Lär inte vara kul att försöka få tag i ett nytt sådant... :)
Btw, enkelt att bara öppna, plocka ur kronan, plocka ur urverket och sedan köra lite rodico på fingeravtrycket... enkelt och går på några minuter.

Njae, gav det såklart ett försök, men jag får inte upp boettlocket, åtminstone inte utan att sabba det... Ordnar det på annat sätt... ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En fröjd att se, gratulerar till ett fantastiskt fynd! Tack för intressant läsning om verket också, upp med den i Enicar-tråden nu...:)
 

Camo00

Patek
Sådär, då har nya mobilen kommit igång! :)


Bandet fick sig först en välbehövlig omgång med Clarks's lösningsmedelsfria skokräm!

DSC_0018_zpsyzjvhijt.JPG



...och såhär ser den ut på armen! Skön storlek och asymmetrin stör åtminstone inte mig...

DSC_0026_zps3inqtgke.JPG


DSC_0033_zpstsv4io4x.JPG


DSC_0028_zps6dvrxk6t.JPG



Nu återstår bara att få bukt med fettfläcken innanför glaset så är jag helnöjd sen!
 
Topp