• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen mögel DD

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Laddar på med lite bilder på min första DD ;)

Modell: Seiko 6106-8240
Storlek: 37 mm i diameter
År: 1970
Länken är inte original, men det bästa jag fick ihop av det jag hade hemma.

Intrycket är att den bärs ungefär som en DJ, och är ett prisvärd budgetvintagedressaralternativ. Känns rätt välarbetad och gedigen. Är någon form av blandning mellan en GS och en Connie, och på jubilee blir det ju nästan en DJ, samt med dagvisningen en DD ;)

Såg att det fanns en liknande, men i bättre skick, på bukten för den som är sugen...

http://www.ebay.co.uk/itm/221610817331?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT




















Tack för titten!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den var snygg!

Vad står DX-serien för. Antar att det handlar om dag/datum!
Tycker jag med :)

Googlade och fann detta i denna tråd där det står mer om Seikos olika brandings... http://forums.watchuseek.com/f281/seiko-branding-dictionary-209014.html

"- DX: (Sub-brand) - A line of inexpensive Seiko Automatics consisting predominantly (but not exclusively) of caliber 6106 (a, b & c) & 70xx caliber powered automatics, produced during the 1960's, 70's & early 80’s. These watches were produced during a time in which Seiko experimented widely with design. DX is an acronym for the word Deluxe and it was originally supposed to reflect the supposed general luxury character of the watches. In reality, they were generally affordable and tended to offer design touches typically found in more expensive watches of the time, such as iridescent or textured dials, applied markers, and/or painted hands and markers. Styling ranged the gamut from conservative to pretty far out. Some DX models were also offered in a regular line (such as Seiko 5) and aside from the DX markings are indistinguishable from the regular model. In at least on case that I know of, the watch evolved over time keeping the same case but changing the movement (and jewel count). By the time the DX designation was used in its later days, it doesn’t seem to have really meant much any more."
 
Topp