• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen Super Compressor

Mykeys

Cartier
Ropade hem den här lilla finingen härom dagen. Och nu har den hittat hem! Vet dock ingenting om detta märke, Hellas. Finns det någon här som har hört talas om det?
Jag undrar också om det är vanligt med denna typen av "super compressor". De andra super compressor jag har sett har haft ett mycket tydligare dykar-stuk...
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1351160246.211573.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351160246.211573.jpg
    137.2 KB · Visningar: 959
  • ImageUploadedByTapatalk1351160263.892361.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351160263.892361.jpg
    97.6 KB · Visningar: 952
  • ImageUploadedByTapatalk1351160278.093643.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351160278.093643.jpg
    100.3 KB · Visningar: 954
  • ImageUploadedByTapatalk1351160293.887412.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351160293.887412.jpg
    102.2 KB · Visningar: 946

Mykeys

Cartier
Som jag har förstått det så är det en konstruktion som utnyttjar vattentrycket för att få en vattentät boett. Alltså desto djupare man dyker, desto större tryck, desto tätare boett, typ...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis, riktigt fin boett på den klockan...påminner om denna med Super Compressor-boett:

IMG_5360.jpg


Njut av det förträffliga lacksläppet...:)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Nyinkommen Super Compressor

Ariste skrev:
Grattis, riktigt fin boett på den klockan...påminner om denna med Super Compressor-boett:

IMG_5360.jpg


Njut av det förträffliga lacksläppet...:)
Skönt att slippa undra om det är re-dial iaf... Det är ju såna klockor jag behöver alltså..! :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Sv: Nyinkommen Super Compressor

Ariste skrev:
Camo00 skrev:
Ariste skrev:
Grattis, riktigt fin boett på den klockan...påminner om denna med Super Compressor-boett:
<Bild went here>
Njut av det förträffliga lacksläppet...:)
Skönt att slippa undra om det är re-dial iaf... Det är ju såna klockor jag behöver alltså..! :)
Precis, inte mycket att oroa sig för där...:)

.... ni är ju helt slut asså... på ett bra sätt... :lol:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mykeys skrev:
Som jag har förstått det så är det en konstruktion som utnyttjar vattentrycket för att få en vattentät boett. Alltså desto djupare man dyker, desto större tryck, desto tätare boett, typ...

Men det gäller väl för typ alla boetter så som ubåtar? Den enda skillnaden jag såg förstod var en fjädrande stålring som trycke boettlocket utåt. Men nu känns iofs inte det det mest logiska iom att det skulle jobba mot trycket i vatten. Men tätare utan yttre tryck? Skulle vara kul att förstå hur det fungerar faktiskt.
 

Mykeys

Cartier
Aurum skrev:
Mykeys skrev:
Som jag har förstått det så är det en konstruktion som utnyttjar vattentrycket för att få en vattentät boett. Alltså desto djupare man dyker, desto större tryck, desto tätare boett, typ...

Men det gäller väl för typ alla boetter så som ubåtar? Den enda skillnaden jag såg förstod var en fjädrande stålring som trycke boettlocket utåt. Men nu känns iofs inte det det mest logiska iom att det skulle jobba mot trycket i vatten. Men tätare utan yttre tryck? Skulle vara kul att förstå hur det fungerar faktiskt.

Hmm, men kan det inte va så att båda våra teorier stämmer? En fjädrande stålring som trycker locket utåt, när sen vattentrycket ökar så trycks den fjädrande ringen in mot klockan som gör att den sitter hårdare och hårdare ju djupare man dyker? Snillen spekulerar... :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Verkar väl mindre troligt, vid nåt djup skulle det då gå från tryck utåt till tryck inåt, via inget tryck=läckagerisk...
 

Mykeys

Cartier
NiklasArvid skrev:
Verkar väl mindre troligt, vid nåt djup skulle det då gå från tryck utåt till tryck inåt, via inget tryck=läckagerisk...

Så här står det på den sidan som Masterkiller länkade till:

"These patent documents offer detail as to how the Super-Compressor cases work. As I understand it the Super-Compressor case back screws down against a spring assembly located inside the rim of the case back. The case back is “tight” before fully compressing the o-ring gasket, and before the case back flange is tight against the case. This allows the case back to move inward (very slightly) as it is exposed to water pressure at depth, theoretically increasing the compression pressure on the o-ring for a more water-tight seal. It also minimizes stress on the o-ring by keeping it at lower compression levels until full compression is needed. I suppose this would add to the life expectancy of the o-ring."
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
som vanligt lite snabb i mina utsagor, men hard facts finns att hämta här för den som har tid och ork, verkar vara nån fiffig fjäderbelastning (super compressor) eller smarta packningar :ugeek:

http://www.freepatentsonline.com/result ... patents=on

sök på Piquerez som var firman som hade patenten?

tex dessa (finns fler, jag inte orkade kolla, divers ä inte mitt fokus, plus sidovis med förklarande text...)

Good hunting!!! and keep us posted!!! :D


piquerez.png


piquerez2.png


piquerez3.png


piquerez1955.png


piquerez1955_2.png


piquerez1954.png


piquerez1954_2.png
 

Mykeys

Cartier
@NiclasArvid Apology accepted! :) Bra jobbat, nu är vi nära en förklaring. Eller?

@Aurum Ja vad säger du? Är nyfikenheten tillräckligt stor för att lusläsa dessa patenthandlingar från 1956 och förhoppningsvis hitta en begriplig förklaring till fenomenet "Super compressor"? Please let me know if you do!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mykeys skrev:
@Aurum Ja vad säger du? Är nyfikenheten tillräckligt stor för att lusläsa dessa patenthandlingar från 1956 och förhoppningsvis hitta en begriplig förklaring till fenomenet "Super compressor"? Please let me know if you do!

Känns som det i grunden, har inte kollat på alla versionen, vara en fail-safe lösning där man inte kan skruva fast boettlocket för hårt. Dvs vanliga boetter kan vara lika täta, men super compressorns fjädrande konstruktion förhindrar att man pressar ihop packningen för hårt?

Detta var min snabba analys, men jag blir gärna rättad om någon annan sitter på en annan tolkning. Orkade inte läsa och googla för att ta reda på det den vägen...
 
Topp