• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet - Breitling a17380

Camo00

Patek
Jag har ju redan premiärpostat den här i Fredagstråden, men eftersom delad glädje är 64% mer glädje så delar jag med mig lite till… :)



Efter en helveteslång väntan sen i måndags så dök det alltså upp en Breitling med posten, min första nyare Breitling dessutom.



Modellen är en Colt Automatic, ofta kallad Colt II, med referens a17380.

Denna är från 2009, modellen tillverkades 2006-2011.

Modellnamnet Colt har ju hängt med länge hos Breitling, och oftast då i instegs-kvartsare, tveksamma lågbudget-ur och färgglada modeskapelser. Från början riktade sig modellserien, sägs det, till militären med fokus på beater-kvaliteter snarare än estetik och horologiska extravaganser.

Modellnamnet har sedan hängt med genom klassiker som SuperOcean, för att sedan 2011 sluta som en ren kvartslinje.

Denna modell har, tyvärr, namnet Colt på tavlan; det är ju långtifrån det sexigaste modelnamnet och får mig mest att tänka på Chicks With Guns-amerikanare. Jämfört med de flesta andra Colt-modeller känns den dock betydligt mer exklusiv.



Varför just denna då?

Här är varför:

- Tavlan är fantastisk med två olika typer av guilloche-mönster, applicerad högblank logga och index. Dessvärre mycket svårfotad med mobilkamera…

- Dubbelsidig AR-coating på glaset gör att tavlan ”sticker ut” fint och gör, tillsammans med synliga visare och grym lume, läsbarheten fenomenal.

- Verket är ett COSC-specat Breitling 17, och jag veeeet att det är ett 2824 med roligare logga, men det spöar ju ett generiskt kvartsverk iaf.

- Professional II-länken är oerhört gedigen och bekväm. Jag förstår inte riktigt idén med snedställda länkar, mer än som gimmick, men det stör inte ögat när klockan är på armen…

- Högglanspoleringen överallt utom på vridringen ger ett exklusivt, men chipskänsligt, intryck.

- Vridringen är mycket fint borstad i ”sunburst”-linjer. Grym känsla i den också. Gillar man inte Breitlings lite tooliga utseende på rider tabs mm så kanske den drar ner intrycket.

- Priset! Eftersom denna lanserades som instegs-automatare prissattes den riktigt snällt, vilket också gör begpriserna riktigt bra.



Specs:

Boett: 41.1 mm bred, 12.4 mm hög.

Bandbredd: 20mm.

WR: 500m.

Vikt: ca 90 gram head-only.




DSC_0418.JPG
DSC_0421.JPG
DSC_0420.JPG
DSC_0425.JPG
DSC_0423.JPG
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Den är så rätt, så rätt, stort GRATTIS Camo00, skäms lite för att jag inte brukar mina två Breitlings som är väldans trevliga. En Evolution och en wing, tycker att Breitling gör både schyssta och snygga klockor.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Snyggt! Så länge breitling håller sig runt denna storlek och inte ballar ur med 47 mm klockor med en miljard siffror på tavlan så gör de riktigt snygga klockor.
 

hannes1988

Cartier
Snygg! inte alltför klumpig, jag menar runt 12,4mm går ju ändå att klämma in under
manschetten så man måste inte göra som Gianni Agnelli om man inte har balls nog att göra det :cool:
 
Topp