• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet lågbudget (oversize)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kände att jag var tvungen att testa den lösaktiga boetten som man kan hitta bland flertalet tillverkare under den något mörka perioden då merparten av klocktillverkarna gick under. Breitling använde boetten men även Heuer, City, CWC mm. Stabil som bara den och tät till 300 meter, tjockt mineralglas och givetvis skruvad krona och boett som är brevetmärkta.

Min är en anspråklös Olma Quartz 300 M med en skönt blekt cokebezel. Bezeln klickade inte när jag fick den då den mekanismen saknades. Dock inga problem då man kan ta en vanlig nål och böja till den för att få tillbaka klicken. Mäter 42 mm och klarade morgonens dusch utan läckage!

Quartz är faktisk fantastiskt bra att ha på sin beater. Man slipper ställa den hela tiden vid de sporadiska beateruppdragen. Quartzverk tåler stötar bra mycket bättre än sina mekaniska syskon. Slutligen får man inte heller glömma att det är bra att ha något i klocklådan man kan ställa de mekaniska uren mot

SNC16940.jpg


SNC16936.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer in i kören ang. Quartz-klocka lådan. Har en Seiko SNA225P1 som bara tickar på, håller för allt.

Riktigt trevlig puck. Ser ut att kunna överleva en atombomb.

Vad är det för band du har den på? Inte nato väl?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Inget man ser ofta vilket gör den desto roligare. Den ser onekligen rejäl ut med sin lösaktiga boett, en riktig slinka. Har sett en hel del Olma från Sydamerika på bukten och även en del enklare modeller i Sverige, vet du något om märkets historik?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar verkligen den där boettformen....letar med ljus och lykta efter en Heuer 844 monnin...kanske, kanske... ;)
 

Dammen

Cartier
Jag tycker verkligen om det caset! Har du kanske någon koll på vilket märke som använde det caset som man idag behöver betala minst för?

/Douglas
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
daviden skrev:
Stämmer in i kören ang. Quartz-klocka lådan. Har en Seiko SNA225P1 som bara tickar på, håller för allt.

Riktigt trevlig puck. Ser ut att kunna överleva en atombomb.

Vad är det för band du har den på? Inte nato väl?

Det är ett zulu.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ariste skrev:
Inget man ser ofta vilket gör den desto roligare. Den ser onekligen rejäl ut med sin lösaktiga boett, en riktig slinka. Har sett en hel del Olma från Sydamerika på bukten och även en del enklare modeller i Sverige, vet du något om märkets historik?

Nej har faktiskt ingen koll på Olma. Trodde det var i stil med City, men uppenbarligen inte?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dammen skrev:
Jag tycker verkligen om det caset! Har du kanske någon koll på vilket märke som använde det caset som man idag behöver betala minst för?

/Douglas

Tror detta är ett av de billigaste modellerna. Det är nog bara Breitling och Heuer som är dyrare.
 

Jens

Greedo
Underbar!

Har faktiskt haft två stycken av just den Olman, båda flippade tyvärr :x

Hojta om du vill bli av med den!

/Jens
 
Topp