• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet oversize! (Rolex)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så varför köpte Aurum med sina frökenhandleder oversize? Den enkla anledningen är att ingen annan fann detta ur intressant. Motståndet uteblev. Så var är då detta ur för något? Jo, det är en Oyster Precision modell 6024 från 1953. Jag skall inte gå in på detaljer mm. för det har redan TTT surgubbe gjort, men det är framför allt storleken som är speciell, 36 mm. Urverket manuellt och skicket underbart.

En intressant sak är att jag nu trodde jag gått och köpt ett manuellt ur med skruvkrona som jag lärt att hata så, men icke! Det är en Super Oyster-krona med Rolex och brevete-korset på som saknar gängor, vilket den aldrig haft. Vet att Surgubbens krona var utbytt så kanske denna var original? Allt jag gjorde var att avlägsna stretchbandet och polera upp glaset och boettsidorna lätt. Härligt med gamla välbevarade ur.

Jag är så där galet nöjd just nu så jag skall ägna hela kvällen åt att bara njuta av 50-talsrollens skönhet! Nedan följer lite bilder, inte de bästa då ljuset försvann, men det kommer fler framöver.

SNC17013.jpg


SNC17022.jpg


SNC17024.jpg


SNC17026.jpg


SNC17019.jpg


SNC17020.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Obeedoobe skrev:
Härligt!
Klär sig riktigt bra på det gröna bandet, andas verkligen rolex. Ödla?

Grattis!

Mvh

Tackar! Bandet är ett gammalt Hadley Roma i ödla. Har även en brun gammal Rolexkrokodil som jag funderar på om jag skall pressa ihop till 19mm som det är på denna dinka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
masterkiller skrev:
Snygg, vågar man fråga vad den gick loss på? kaplans?
Fråga kan man alltid... Idag är det inget premium på dem i de vanliga kanalerna, men om nördarna får upp ögonen för dem i morgon så...
 

Dubbes

Cartier
Får börja med att säga att din Rolle är sjukt snygg. Cool krona. :eek:

Det är skönt hur tiderna förändras. Har själv en Oris som har det lätt distanslösa namnet XXL.
Den är hela 44mm. Så när jag köpte den 2000 något så det stort.
 
B

Borttagen

Guest
Görfräck! Grattis! Trodde 36mm var felangivet. Inte för att strö smolk i glädjebägaren men kan det inte vara lite svårt med reservdelar till en sån klenod?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
UlfArnold skrev:
Görfräck! Grattis! Trodde 36mm var felangivet. Inte för att strö smolk i glädjebägaren men kan det inte vara lite svårt med reservdelar till en sån klenod?

Behövs inga reservdelar! :roll: Sedan tror jag inte den är värre än andra samtida rollar? Verket är cal 710. Och, tack för att du släppte den till mig!
 
B

Borttagen

Guest
Bra att du nöp den! Alltid kul när saker hamnar på rätt ställe. Håller igen just nu för ev. kommande... :roll: :roll:
 
Topp