• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Fick denna i julklapp av mor och far. Det är alltså en Ulysse Nardin i guld och den har burits av min farfar som fick den av Avesta Jernverk när han gick i pension 1978. Jag har tokdålig koll på vintage och ännu sämre koll på vintage UN. Jag undrar därför om någon vet något om denna modell.

Då jag även har en nyinkommen telefon som jag inte hunnit bekanta mig med får ni nöja er med en bild. Min mor hävdar att klockan servades hos Rob E för några år sedan. I vilken utsträckning den servades vet jag inte men den har iaf fått ett nytt band. ;)

På baksidan står endast år och namn ingraverat. Den är handjagad och ca 30 mm.
 

Bilagor

  • 2012-12-24 23.24.17.png
    2012-12-24 23.24.17.png
    252.8 KB · Visningar: 1,122

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: "Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Grattis till en mycket fin julklapp! Speciellt trevligt med personlig proviant, eller vad det nu heter ;)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Vilken julklapp. Gratulerar! Fick jag en sådan skulle jag absolut börja vänta på tpmten igen! :)

Vet inte så mycket varken om din klocka eller om märket, annat än att dom har koppling till JLC och att dom brukar vara nedlusade med komplikationer. Så det är trevligt att se en enkel och elegant sak.

mvh
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En fin julklapp, kul med proveniensen! Ulysse Nardin ligger väl prismässigt i det högre segmentet, otroligt cool logga och somKettil påpekar bruka det drälla av komplikationer och även en del småcrazy designer if you ask me. Din guldis är fin och härbärgerar troligtvis ett inhouseverk...
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fryken skrev:
Hur öppnar jag den på bästa sätt?

Då jag antar att det är helguld så antar jag även tryckboett; så öppna med en bra boettkniv. Ibland finns det en liten anvisning där man kan sätta kniven. Slappna av och var försiktig; gör man rätt behövs nästan ingen kraft alls. Har själv jäktat fram trista smårepor på guldisar. :oops:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Singular skrev:
Kettil skrev:
annat än att dom har koppling till JLC och att dom brukar vara nedlusade med komplikationer.

mvh

Vilken koppling är det...?

Jag hade för mig att JLC räddade UN från nedläggning under batterieran, men när jag läser på ser jag att märket räddades 1983 bl a av en Rolf W Schnyder som började sin karriär hos JLC. Inte mycket till koppling alltså... :oops:
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tack! Den är fin. Möjligen i minsta laget men jag gillar den ändå!

Här en bild på baksidan. Kan jag köra tennisbollsöppningstekniken eller vad tror ni? ;)
 

Bilagor

  • 3682922.PNG
    3682922.PNG
    315.3 KB · Visningar: 512

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Skruvboett, coolt. Ja det där ser som ut som "tennisbolltekniken", vilken jag själv med framgång börjat praktisera fast med Gaffa-tejp efter tips från herr BluesmanV8.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: "Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Grattis, sjukt stilig klocka! 34 mm också, som vi enades om som den mest manliga storleken, i den andra tråden! :)

Får vi se lite bilder när Du öppnat den??
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Tackar! Exakt. :D

Självklart kommer det bilder! Blev dock ingen gummiboll införskaffad i dag men uppdaterar så fort jag får isär klockan!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Fryken skrev:
så fort jag får isär klockan!

Hey, take it easy man, är väl en bra idée att lämna in klockan på service, då du fått den i present och kommer mest troligen behålla den. Då kan även urmakaren ge dig lite info och du slipper tårarna som uppstår när du själv försökt få isär den. Mitt tips, btw fin klocka, ta hand om den.
 
Topp