• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet (varning för mögel)

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så äntligen har den inkommit! :)

Klockan ifråga har tillhört min farfars far. Den är troligen inhandlad någon gång under 40-talet eller tidigt 50-tal (om någon har en bättre tidsbedömning dela gärna med er). Storleken är 30-31 mm och tyvärr behöver den lite jobb. Märket är Tissot.

Glaset har lossnat och sprucket, ena visaren är lite tilltygad, men enligt min far skall den fungera då man drar upp den. Han har själv använt den en gång i tiden (innan glaset lossna). Dock har den troligen inte rörts på 30-40 år.

Så tips på bra urmakare i sthlm uppskattas då min ambition är att få till den i ett sådant skick att den kan användas. :)

En fråga är om någon här har någon kunskap om det kan vara radium på tavlan på klockor som dessa? (Detta påverkar hur mycket jag själv kommer arbeta med klockan). Jag har mina misstankar att det kan varit radium i siffrorna, men vet ej.

Givetvis kommer här några bilder (tejpen är till för att hålla glaset på plats) ;)
Ber om ursäkt för bilder av inte bästa kvalité de är tagna med mobil :p
9hffk9G.jpg


IhutduW.jpg


jRj25Rz.jpg
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Alltid roligt med ur som gått i familjen. Trevligt att den hamnat i dina händer nu, grattis!

Tyvärr kan jag inte komma med några tips på urmakare i Stockholm, men jag ser gärna resultatet och hoppas att lite av det "gamla" i klockan bevaras. Lycka till!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så som jag tänker just nu är att jag inte vill byta urtavlan bara göra rent den lite försiktigt. Därav oron att det kan vara radium i den (då tänker jag inte fippla med den själv eftersom risken för att bryta loss damm är överhängande).

Nytt glas, riktad/ny visare och putsning av boetten (inte polering). Sen måste jag bara hitta lämpligt armband till den jag har funderat på mesh vad säger panelen om det? :)

Det enda är att den känns så djävla liten då jag själv är van att ha klockor i storlekarna runt 40 mm :p
 

fc2

Rolex
Rengör tavlan och räta ut visaren. Mycket roligare om du har så mycket som möjligt original. Borde inte bara några problem att hitta någon som kan fixa till den där.

Klockan ligger i det tidsspann när man använde radium men å andra sidan verkar det som om tavlan inte har så mycket av den varan, om ens något alls. Visarna däremot ser ut att ha radiuminlägg.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kollat lite på hemsidan till Farfars klocka och spontant känns det som rätt ställe att gå till. Ser även att de restaurerar urtavlor så funderingen är om man skall låta göra det. Men beslut kommer nog efter jag varit där och snackat lite med dem. :)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Låter som en trevlig plan, kul att du verka vilja hålla den i ett vintage-skick. Mesh kommer säkert att passa, men det är nog lättare att avgöra när den är renoverad.

Ja 30 mm är inte stort, men du kommer säkert att vänja dig. Gör du inte det så är klockan i ett skick som är vettigt och då kan den i alla fall se fräsch ut i klocklådan :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Problemet verkar vara att peka dig i rätt riktning av tidigare postare. Du far till farfars klocka alternativt skickar den
http://www.farfarsklocka.se/

Fast vad jag kan se av de fruktansvärt suddiga och dåliga bilderna är rost, och det är aldrig bra.
Lycka till
Jo jag vet bilderna var inte de bästa :p

Och ja det finns rostfläckar på boetten :p

Jag har mailat farfars, o tänkte försöka ta mig dit under veckan för att de skall få kika på klockan och komma med utlåtanden. Det minsta som skall göras är iaf glasbyte och riktande av visare.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Han öppnar på måndag efter julledigheten. Visare är sköra, få ett utlåtande före du bygger upp en egen plan.
Din klocka behöver en service om den legat så länge.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kul med klockor som är i familjen! Boettlocket verkar ha en djup repa eller skada - är det en synvilla!
Det klart att du skall försöka lägga tid på denna skönhet!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klockan inlämnad hos Farfars Klocka, tackan får vara som den är då deras råd var att lämna som den är eller byte, som jag sa tidigare vill jag inte byta.

Nytt glas, nya visare och fullservice blir det :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fixad!

Tack tillfarfars klocka på Renstiernasgata i sthlm.

Fullservad, nya visare, nytt glas (orginalglas!) och orginaltavla. Gångavvikelsen verkar helt OK.

Armbandet är ett Barington kalvskinsarmband.

Har dessutom lyckats konstatera att sifferkndex på tavlan är målade med radiumfärg och att det fortfarande lyser, men ytterst svagt.

image.jpg


Ovant med en så liten klocka här jämförelse med Makon
image.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Respekt! Härligt att du räddade den och att du låter den vara som den är utseendemässigt, good karma! :)
 

Sond

Patek
Kul med en klocka med den bakgrunden. Riktigt mögel dessutom. Och det allra bästa är att du visar den i samma tråd. Dessa "före och efter" är betydligt roligare än att dela upp det i två trådar. Tack!
 
Topp