• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nyköpsabstinens

Faded bezel

Guld
Paneristi
2-Faktor
Eftersom jag är rätt(väldigt) petig med vad jag köper så går det ibland lång tid mellan köpen, nu har jag inte köpt något nytt på vad som känns som en evighet(Mars). När abstinensen blir hög är jag ofta nära att köpa klockor som jag egentligen inte möter mina krav bara för att stilla köpsuget.

Hur hanterar ni perioderna mellan köpen?

image.jpg

Eftersom jag är rätt(väldigt) petig med vad jag köper så går det ibland lång tid mellan köpen, nu har jag inte köpt något nytt på vad som känns som en evighet(Mars). När abstinensen blir hög är jag ofta nära att köpa klockor som jag egentligen inte möter mina krav bara för att stilla köpsuget.

Hur hanterar ni perioderna mellan köpen?

image.jpg
Gör som Per plus att jag har andra fritidsintressen också. :D

Köper här med, sedan får jag hem saker som är kul i ett par timmar...
Oftast ångrar dock jag sällan köp, de får gå ner i lådan tills någon dag då det kanske är kul att ta upp dem igen :)

Försöker hålla en max gräns på hur många klockor jag ska ha för tillfället (går väl så där, ligger lite över) så inga ut, inga nya in. Problemet är som du skrev abstinensen, har inte köpt något sedan i höstas. Men tanken är att jag ska sluta köpa sånt som bara är lite småroligt och konsentrera mig på sånt jag verkligen vill ha. Kvalité över kvantitet.

Jag är ju på samma gång spretig(tillverkare, urverk, årgång ganska oväsentligt) och enkelspårig (dykare, kronografer med svarta tavlor...) i mitt klockköpande. Sen har jag ingen tydlig wishlist jag går efter plus att jag är ganska nöjd med tre av mina klockor som binder en del pengar. Min abstinens är rätt så låg faktiskt så jag småhandlar och hugger på spontana saker. Annars brukar jag lägga lite tid och pengar på tillbehör och service när det stiltje. Önskar att jag hade någon "måste ha klocka" men de tre har jag redan prickat av. Seiko 6105 8110, vintage submariner och två registers Heuer Autivia med Dauphinevisare.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Men det bästa sättet att tända av från ett beroende är att utveckla ett annat!

Försöker hålla en max gräns på hur många klockor jag ska ha för tillfället (går väl så där, ligger lite över) så inga ut, inga nya in. Problemet är som du skrev abstinensen, har inte köpt något sedan i höstas. Men tanken är att jag ska sluta köpa sånt som bara är lite småroligt och konsentrera mig på sånt jag verkligen vill ha. Kvalité över kvantitet.

Ja kvalité över kvantitet helt klart. Sedan blir det såklart något spontanköp som min Intra och rostiga Longines ref 5411.
Lägger rätt mycket tid och pengar på mina cyklar också vilket hjälper mot abstinensen :)

Ja kvalité över kvantitet helt klart. Sedan blir det såklart något spontanköp som min Intra och rostiga Longines ref 5411.
Lägger rätt mycket tid och pengar på mina cyklar också vilket hjälper mot abstinensen :)

Andra intressen eller jobb/familj som tar upp ens tid är nog det bästa mot abstinens :)

Familj är överskattat;) måste genomlida detta och dessutm till en kostnad av en skön eBaydykare:)

Familj som tar ens tid och pengar har jag klarat mig ifrån men de som har en brukar använda det som en dålig ursäkt till att inte köpa saker eller göra roliga grejer som att gå på krogen eller följa med ut och resa :rolleyes: Men ge det några år sedan kan du börja kräva att barna gör rätt för sig och hjälper till att finansierar dina klockor :cigar:

Jag är faktiskt ingen som brukar spontanköpa klockor, alla mina köp har varit genomtänkta och alla de klockor jag äger har jag faktiskt behövt leta efter i några månader innan jag har hittat det rätta exemplaret, som t ex min ranger eller tudor 7909. Efter jag köpt en klocka som brukar jag veta vilken den nästa ska bli och så börjar jakten igen. Men ibland får man såklart lite abstinens men då brukar jag kanske piffa upp klockan med ett nytt band osv.

Som sagt andra intressen finns ju att slösa sin dyrbara tid på, och där är ju foto en bra hobby, man kan ta mängder av bilder till låg kostnad (om man väl har kameran) och sen kan man ägna dagar och veckor åt att sortera bilderna i olika mappar och när man dör har man inte visat dem för någon, och ingen bryr sig heller :)

Jagar som fan alltid, är dock ganska smal i mitt tycke + att jag är snål...
Har alltid en eller två klockor som jag är superintresserad av till "rätt pris" på ebay eller likn.

Tillbaka
Topp