• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyklämd: Mondaine Stop2Go

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vandrade in på Hukes i Malmö och noterade att de fått in Stop2Go-klockan som visades i Basel.
Den trevlige tjejen som jobbade tog glatt fram den åt mig, fick bekänna färg att jag tänkte fotografera lite för forumet. Berättade även om alla er galningar här inne. ;)

Nåja, åter till klockan. En gedigen pjäs, känns välbyggd, sedan är finishen vad man kan förvänta sig för priset. Kronan är det enda som inte kändes supergedigen, men det har kanske sina förklaringar. Kronan är mer av en knapp/spak än något man snurrar på.
4595:- landade den på, nu lite bilder.

DV0mTgs.jpg

9Dk78mj.jpg

NoX0Q5y.jpg

sczOD0f.jpg

sNSGPbP.jpg

pMBbiO5.jpg

iqM5Md2.jpg


Och så måste jag förstås visa den sköna S2G-funktionen.
Ursäkta skrapljudet i filmen, sänk volymen.


Och här är det jag syftade på med kronan, spola till ca 1:16.


(Allt detta skrivet och publicerat på MAXs uteservering, drickandes kaffe. :) )
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Och så måste jag förstås visa den sköna S2G-funktionen.
Läcker klocka, men jag greppar inte riktigt detta med Stop2Go-funktionen. Egentligen är det 2 saker som förbryllar:
1) Vilket användningsområde?
2) Om sekundvisaren stannar ett par sekunder varje minut, kommer inte den att gå väldigt mycket för sakta?

EDIT: Gjorde det jag skulle ha gjort direkt: googlade och fick svar på mina frågor:
1) "The second hand of the new Stop2Go watch by Mondaine pauses at the top for two seconds, a feature of Swiss railway clocks that helps trains always leave on time."
2) "The sweeping red second hand completes a full revolution in 58 seconds, then waits for two seconds at the 12 o’clock position, allowing the minute hand to move on before the next rotation starts."
http://www.dezeen.com/2013/08/07/stop2go-by-mondaine-at-dezeen-watch-store/
 
  • Like
Reactions: Wii

David

Bödeln
Fantastiskt snygg, tråkigt bara att Mondaine valt att bygga den på kvartsverk den här gången.

Frågade du möjligtvis om/när den skulle bli tillgänglig i väggutförande av något slag?

(Och finns det drickbart kaffe på Max nu för tiden?)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Häftig! En polare har en Mondaine, dock inte just den versionen. Den är clean, men ingen kvalitetsklocka direkt. 5000kr känns ok i och med urverket, men annars hade det NOG varit dyrt om det är samma kvalitet som på hans.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Fantastiskt snygg, tråkigt bara att Mondaine valt att bygga den på kvartsverk den här gången.

Frågade du möjligtvis om/när den skulle bli tillgänglig i väggutförande av något slag?

(Och finns det drickbart kaffe på Max nu för tiden?)
Vi diskuterade väggur faktiskt. Det finns inget vad hon visste, inte heller planer på det. Tyvärr.
 
Topp