• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nykomling, hoppas på råd

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Hej alla, ny här. Drygt 40 och med tiden mer och mer klockintresserad. Jag är äntligen på väg att skaffa en första "riktig" klocka efter över 20 års daglig användning av den (för all del utmärkta) Seikokvarts jag fick i studentpresent...
Drömmen är en Submariner eller Omega planet ocean, men det lär få vänta ett tag till. Just nu är jag inne på att köpa en Longines Hydroconquest automat.
Vad säger ni kunniga, är det ett vettigt val i prisklassen (max 10K) eller finns det andra liknande klockor jag borde titta på?

M v h Malakias
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Tack för imponerande snabba svar, det här verkar vara ett aktivt forum...
Förstår absolut hur ni menar, och självklart borde jag vänta tills jag kan skaffa drömklockan. Problemet är bara att det skulle bli en rätt lång väntan, med små barn och en pluggande sambo tillåter inte familjeekonomin den sortens inköp än på ett antal år. De krävande människorna vill ha mat och semesterresor också...
Känner att jag vill ha en bra, snygg klocka till att börja med, och sedan spara vidare. Är som sagt lite ny på det här, men tror att det kan ge mersmak. Eventuellt kan ett rimligt mål vara att titta på ett begagnatköp av Submariner eller Planet ocean som nästa investering.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sikta på en beggad klocka i din prisklass. Köper du en relativt vanlig modell och är lite inläst på prisnivån så förlorar du inte så mycket pengar över ett par år. Så sparar du parallellt och lägger undan. Och sedan säljer du den beggade klockan, tar dina sparade pengar, och köper din "drömklocka". Naturligtvis sumpat du sannolikt ett par tusenlappar på den beggade klockan, så det tar lite längre tid att nå slutmålet. Det är nackdelen. Men den uppenbara fördelen är att du har en klocka på armen på vägen dit! :)
 

Icaras

Rolex
Tycker ett rimligt mål kan vara att köpa en begagnad Hydroconquest, under tiden du njuter av den nya klockan så sparar du till nästa klocka. Då en begagnad PO eller Sub, eftersom du köpt Hydron begagnad så kommer du inte heller förlora något när den flippas för att finansiera din nästa klocka :).
Klockor är ett riktigt roligt intresse, främst för att det finns oändligt med modeller och prisstegen tar heller aldrig slut ;)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Tack igen, här är det svar direkt som skulle göra Siewert Öholm avundsjuk!
Utmärkta tips, jag ska ta en allvarlig funderare på att gå begagnatvägen. Det kändes som att det vore kul att köpa en trevlig klocka (hydroconquest eller något annat) ny först, och sedan spara vidare. Men att börja med en billigare beggad och sedan jobba sig uppåt låter ju också som ett alternativ. Usch, det är möjligt att det här kan bli en spännande resa...

StrawberryFields, vet inte om du menade allvar med att du ville se min Seiko, men okej, jag tog en bild på den...
bild.JPG
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tack igen, här är det svar direkt som skulle göra Siewert Öholm avundsjuk!
Utmärkta tips, jag ska ta en allvarlig funderare på att gå begagnatvägen. Det kändes som att det vore kul att köpa en trevlig klocka (hydroconquest eller något annat) ny först, och sedan spara vidare. Men att börja med en billigare beggad och sedan jobba sig uppåt låter ju också som ett alternativ. Usch, det är möjligt att det här kan bli en spännande resa...

StrawberryFields, vet inte om du menade allvar med att du ville se min Seiko, men okej, jag tog en bild på den...
bild.JPG

Cool! Jag trodde att det skulle vara en bild på en helt vanlig "tråk-Seiko", så att säga. Men den där var ju skitball! :)
 

rolex84

Omega
2-Faktor
Jag var i samma tankar som du för några år sedan... däremot köpte jag inget direkt. Utan sparade till en sub, det blev en 25 årig sliten sub. Hel nöjd med den tills några dagar sen då jag sålde den och köpte mig en ny sub. Jag ångrar verkligen inte att jag väntade och nu har man nått detta målet. Det jag vill ha sagt, vänta och spara till det du vill ha. För den känslan är så fin, mycket finare än en halvdan glädje som är en klocka man inte egentligen vill ha...
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Cool! Jag trodde att det skulle vara en bild på en helt vanlig "tråk-Seiko", så att säga. Men den där var ju skitball! :)


Men tack! Det var nog de första vänliga ord min stackars klocka fått höra sedan den var modern typ 1991... Den har tjänat väl, men jag kommer att fortsätta använda den då och då även om jag försöker ge mig in i klockträsket... Eller vill du byta mot en Submariner, jag kan lägga några hundra emellan;)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag var i samma tankar som du för några år sedan... däremot köpte jag inget direkt. Utan sparade till en sub, det blev en 25 årig sliten sub. Hel nöjd med den tills några dagar sen då jag sålde den och köpte mig en ny sub. Jag ångrar verkligen inte att jag väntade och nu har man nått detta målet. Det jag vill ha sagt, vänta och spara till det du vill ha. För den känslan är så fin, mycket finare än en halvdan glädje som är en klocka man inte egentligen vill ha...

Hur länge körde du med den beggade subben? Tappade den något i värde under den tiden? Låter som helt rätt strategi tycker jag!
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag var i samma tankar som du för några år sedan... däremot köpte jag inget direkt. Utan sparade till en sub, det blev en 25 årig sliten sub. Hel nöjd med den tills några dagar sen då jag sålde den och köpte mig en ny sub. Jag ångrar verkligen inte att jag väntade och nu har man nått detta målet. Det jag vill ha sagt, vänta och spara till det du vill ha. För den känslan är så fin, mycket finare än en halvdan glädje som är en klocka man inte egentligen vill ha...


Låter som kloka tankar. Det är inte så att jag egentligen inte vill ha en Longines, jag tycker verkligen att Hydroconquest är jäkligt snygg och är riktigt sugen på den. Däremot, som du och flera skrivit, kan ett sånt köp kanske snarare bli ett farthinder på vägen istället för att satsa på en äldre beggad Submariner eller PO och precis som du byta upp mig därifrån. Svårt, svårt, men spännande mycket att fundera över...
 

JayJay

Rolex
Välkommen till forumet. Tycker förövrigt att din gamla Seiko är riktigt ball, den ska du defenitivt behålla.

Huruvida du ska gå på nytt eller beggat är en smaksak tycker jag. Jag har skrivit ett inlägg som kan vara värt att läsa om man är helt grön: http://www.klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/

Longines är ett utmärkt val i din prisklass. Annars är www.sinn.de fina klockor (jag har själv två st så är partisk). Du har också Glycine som säljs av urtid.com. Sedan är som vanligt någon JDM Seiko ett riktigt prisvärt lite billigare alternativ, kika hos www.seiyajapan.com för att se lite alternativ.

Lycka till!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag tycker att du mycket väl kan testa lite olika ur på väg mot målet. I början av mitt klockintresse tänkte jag bara Rolex och specifikt en Pepsi. Nu, några månader senare har jag hunnit testa flera olika ur! Samtidigt som jag fått upp ögonen för andra märken, allt ifrån JLC till Tudor och IWC - märken jag knappt tänkt på tidigare.

Detta har jag hunnit med på min resa än så länge:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Ångrar mig inte en sekund över att jag inte gick direkt på en Pepsi i början. Nu finns det andra klockor i den prisklassen som lockar mycket mer, med mer kött på benen.

Så, mitt bästa tips till dig är att hänga här samtidigt som du läser om olika klockor - kanske hittar du något annat du gillar bättre?
 

Icaras

Rolex
Låter som kloka tankar. Det är inte så att jag egentligen inte vill ha en Longines, jag tycker verkligen att Hydroconquest är jäkligt snygg och är riktigt sugen på den. Däremot, som du och flera skrivit, kan ett sånt köp kanske snarare bli ett farthinder på vägen istället för att satsa på en äldre beggad Submariner eller PO och precis som du byta upp mig därifrån. Svårt, svårt, men spännande mycket att fundera över...
Angånde att Hydron skulle vara farthinder, därför jag ovan föreslog att köpa den begagnad och sedan sälja den för samma summa som du köpte den för ;)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Välkommen till forumet. Tycker förövrigt att din gamla Seiko är riktigt ball, den ska du defenitivt behålla.

Huruvida du ska gå på nytt eller beggat är en smaksak tycker jag. Jag har skrivit ett inlägg som kan vara värt att läsa om man är helt grön: http://www.klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/

Longines är ett utmärkt val i din prisklass. Annars är www.sinn.de fina klockor (jag har själv två st så är partisk). Du har också Glycine som säljs av urtid.com. Sedan är som vanligt någon JDM Seiko ett riktigt prisvärt lite billigare alternativ, kika hos www.seiyajapan.com för att se lite alternativ.

Lycka till!


Tack, mycket bra råd. Ska kolla på Sinn och Glycine också. Glycine hade jag redan sett lite av, gillar dem. Ett problem är att man bor i en småstad där den lokala klockmasterbutiken bara har lite Seiko, Certina och modeklockor. Får passa på att ta en runda i några butiker nästa gång jag är i storstaden och se lite olika klockor i verkligheten.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag tycker att du mycket väl kan testa lite olika ur på väg mot målet. I början av mitt klockintresse tänkte jag bara Rolex och specifikt en Pepsi. Nu, några månader senare har jag hunnit testa flera olika ur! Samtidigt som jag fått upp ögonen för andra märken, allt ifrån JLC till Tudor och IWC - märken jag knappt tänkt på tidigare.

Detta har jag hunnit med på min resa än så länge:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Ångrar mig inte en sekund över att jag inte gick direkt på en Pepsi i början. Nu finns det andra klockor i den prisklassen som lockar mycket mer, med mer kött på benen.

Så, mitt bästa tips till dig är att hänga här samtidigt som du läser om olika klockor - kanske hittar du något annat du gillar bättre?


Tack, och wow, vilken samling! Den där vintageomegan är ju sagolikt art deco-snygg, och inga dåliga grejer resten heller. En DJ med den där blå urtavlan till exempel, oj oj. Tur att jag bara druckit två glas vin ikväll, annars skulle familjens bankkonton ligga illa till... Känns som att det här är precis rätt ställe att lära sig mer, och kanske göra något fynd också. Just nu vet jag varken ut eller in, börjar kanske luta åt att ge mig in i begagnatmarknaden. Ska läsa på en del först dock. Mycket spännande, tror definitivt att jag hittat en ny hobby.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hydroconquest är en jättefin klocka tycker jag. Du kommer inte att bli missnöjd, och när du närmar dig din drömklocka så kan du ju alltid sälja den. Folk här kommer alltid att säga att du ska spara till den du vill ha, samtidigt som de själva byter klockor som vanliga personer byter kalsonger. :)

Varför inte ha lite kul på vägen? En Hydro är inte så blodigt dyr och du kommer inte att förlora så mycket pengar att din kommande klocka står på spel.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tack, och wow, vilken samling! Den där vintageomegan är ju sagolikt art deco-snygg, och inga dåliga grejer resten heller. En DJ med den där blå urtavlan till exempel, oj oj. Tur att jag bara druckit två glas vin ikväll, annars skulle familjens bankkonton ligga illa till... Känns som att det här är precis rätt ställe att lära sig mer, och kanske göra något fynd också. Just nu vet jag varken ut eller in, börjar kanske luta åt att ge mig in i begagnatmarknaden. Ska läsa på en del först dock. Mycket spännande, tror definitivt att jag hittat en ny hobby.

Allt är dock inte kvar, sålt av några. Enda jag ångrar såhär i efterhand är art déco Omegan, som den trevliga herren Simpatico sitter på nu! Den gjorde dock andra köp möjliga, så det är win-win.

Kör hårt, all lycka i klockvärlden!

Trevlig kväll!
 
Topp