@willbur vet inte om du egentligen är intresserad eller inte, men kan ju försöka ge mig på att förklara (och samtidigt riskera att alla experter inom området pekar ut hur fel jag förklarat det
).
De flesta hemsidor idag använder sig (bland annat) av en lagringsteknik som kallas för HTTP cookies. En cookie är en liten bit med data som sparas i din dators webbläsare. Hemsidor använder dem för att det (generellt sätt) förenklar användandet av hemsidan för de som besöker den. Det finns olika sorters cookies som "ansvarar" för olika saker.
När du till exempel näthandlar och lägger till flera saker i din varukorg på hemsidan, lämnar den, kommer tillbaka senare och de varorna fortfarande ligger kvar i din varukorg, har antagligen en cookie ansvarat för att informationen sparats. Ett annat exempel är att du slipper skriva in dina inloggningsuppgifter på en hemsida varje gång du besöker den (t ex Klocksnack). Här skulle det också kunna vara en cookie som ansvar för den informationen.
Men som sankt Augustine sa, "
There can't be good without evil". De som är riktigt kunniga inom kodning och hur webbläsare och hemsidor fungerar som vill dig ont hittar vägar att göra så. Väldigt förenklat kan man säga att de när det gäller cookies, lurar både hemsidan och din webbläsare att spara deras (i olika grad skadliga) cookie istället för den som borde sparas. Som t ex med Angler, vilket möjligen kan ha varit det som hänt
@Nymans Ur 1851. Men nu var de snabba som blixten och ordnande till det, och det verkade också som att det denna gång kanske aldrig var någon större fara hur som helst. Så antagligen ingen skada skedd.
Insåg att jag antagligen riktar mig till helt fel publik med ett inlägg som detta, tänker mig kanske att det inte är jättemånga av er här som är intresserade av sånt här men nu har jag ju ändå skrivit upp det hela så jaja