the quiet man
Guld
Oerhört trist……
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fan va tråkigt!!Låst artikel men 23/12 så slår Nymans igen portarna för gott i Västerås. Som främsta anledning anges att tillverkarna inte vill leverera klockor till vårat döda centrum. Rolex försvann för några år sedan och nu försvinner allt.![]()
Oerhört trist……
Nu var det säkert t.ex Tudor han menade, men grymt tråkigt , har handlat mycket klockor där och kommer att sakna personalen även om Niklas faktiskt kommer av vara på Krons och NK ibland.Om en handlare som säljer mest av ett märke i världen känns det ju minst sagt märkligt att inte vilja leverera dit!
Svårt att parkera i Västerås? Är Sthlm bättre ur det perspektivet?
Hur som helst, väldigt tråkigt!
Till politiker och handlare i landets kommuner!
Etableringar av stora köpcentra dödar både handeln och städerna i stort! Svänger konjunkturen rejält kan även köpcentrumen stå på tur att få kasta in handduken, då står man där utan att ha vissa produkter, märken etc representerade i den regionen!
Trist och framtiden får utvisa hur det går för Krons. Min killgissning är mer att man kommer profiliera Nymans och Krons mer så de får egna profiler medan NK får bli mer språngbräda till de andra ovan. Sedan är ju Nymans expansionen vid Norrmalmstorg mer än butik med möjlighet för events etc.Fullt förståeligt utifrån affärsmässigt perspektiv men givetvis tråkigt för de som sett Västeråsbutiken som "Sin".
Mtp satsningen på Biblioteksgatan och NKs juvelsalong gissar jag det enbart är en tidsfråga innan Krons går samma väg och ersätts med något i linje med resten av butikerna i PK-huset.
Om en handlare som säljer mest av ett märke i världen känns det ju minst sagt märkligt att inte vilja leverera dit!
Svårt att parkera i Västerås? Är Sthlm bättre ur det perspektivet?
Hur som helst, väldigt tråkigt!
Till politiker och handlare i landets kommuner!
Etableringar av stora köpcentra dödar både handeln och städerna i stort! Svänger konjunkturen rejält kan även köpcentrumen stå på tur att få kasta in handduken, då står man där utan att ha vissa produkter, märken etc representerade i den regionen!
Trist att butikerna stänger och en bidragande orsak till att jag hellre betalar en extra slant i butik än att leta ”bästa dealen” på nätet. Oavsett om det är klockor eller TV. Köpcentra har ju fungerat sådär, se på ex MoS där det gick sådär för Tag och Breitling. Två märken som är hyfsat starka i Sverige.Butiken i Stockholm har för mycket "näsan i vädret" mentalitet enligt mitt tycke
Därför man älskar att gå in till butiken i Västerås, mer avslappnat och välkomnande känsla när man kommer in.
Väldigt tråkigt för oss som bor i närheten av butiken.
Sista först.Trist och framtiden får utvisa hur det går för Krons. Min killgissning är mer att man kommer profiliera Nymans och Krons mer så de får egna profiler medan NK får bli mer språngbräda till de andra ovan. Sedan är ju Nymans expansionen vid Norrmalmstorg mer än butik med möjlighet för events etc.
Trist att butikerna stänger och en bidragande orsak till att jag hellre betalar en extra slant i butik än att leta ”bästa dealen” på nätet. Oavsett om det är klockor eller TV. Köpcentra har ju fungerat sådär, se på ex MoS där det gick sådär för Tag och Breitling. Två märken som är hyfsat starka i Sverige.
Sedan är det ju snarare faktum att man inte behöver leta parkering i innerstan iom helt andra kommunikationsförbindelser.
Har alltid fått ett bra bemötande på Nymans/Krons men tar hellre ”näsan i vädret” än Orten känslan på Robs eller Gym och anabola viben på Luxury.![]()
Den som lever får se.Vad gäller Krons är läget helt galet för hur det ska vara idag
Lyxklockor brevid trosor tishor och kanelbullar.
Det som inte passar in i nya Nymanssatsningen flyttas till juvelsalongen vilket är mer I linje med hur lyx ska presenteras om det ska vara kvar i utbudet och lokalen blir ytterligare en kläder/modebutik inom tre år om Flup har rätt i sina funderingar.
Bra beskrivet!På sikt så är det nog inte så jättebra för klockintresset och därmed klockindustrin att butik efter butik försvinner. I min gamla hemstad med 25 000 invånare kunde man ända fram till sent 90-tal köpa Omega i den lokala butiken. 10 år senare var Certina det finaste de kunde erbjuda. Idag är butiken borta och det finaste man hittar i nån blandad smyckesbutik är Gant. Ok att utvecklingen har varit extrem för småstäder när det gäller all handel, men att klockbutiker i städer på över 150 000 invånare måste slå igen för att tillverkarna är för fina för att orka leverera produkter är ta ,mig f-n bisarrt! Tom i våra största städer ser man samma fenomen. Butik efter butik slår igen eller förlorar de finaste märkena. Ska alla svenskar behöva bege sig till Biblioteksgatan i Stockholm för att få klämma och känna på en vettig klocka? Jag tror att tillverkarna skjuter sig själva i foten.
Nu bor väl 80(?)% av befolkningen söder om Dalälven och att resa tre timmar för att köpa onödig lyx kan väl ses som en mindre obekvämlighet.På sikt så är det nog inte så jättebra för klockintresset och därmed klockindustrin att butik efter butik försvinner. I min gamla hemstad med 25 000 invånare kunde man ända fram till sent 90-tal köpa Omega i den lokala butiken. 10 år senare var Certina det finaste de kunde erbjuda. Idag är butiken borta och det finaste man hittar i nån blandad smyckesbutik är Gant. Ok att utvecklingen har varit extrem för småstäder när det gäller all handel, men att klockbutiker i städer på över 150 000 invånare måste slå igen för att tillverkarna är för fina för att orka leverera produkter är ta mig f-n bisarrt! Tom i våra största städer ser man samma fenomen. Butik efter butik slår igen eller förlorar de finaste märkena. Ska alla svenskar behöva bege sig till Biblioteksgatan i Stockholm för att få klämma och känna på en vettig klocka? Jag tror att tillverkarna skjuter sig själva i foten.
Fast det resonemanget faller ju på att Västerås är en av Sveriges största städer och om ditt exempel stämmer så bor det lika många norr om Dalälven som det bor i Stockholm. Jag menar att den här typen av snobbism innebär att intresset avtar och att det därmed inte är säkert att folk i all evighet kommer att åka till Stockholm för att köpa onödig lyx.Nu bor väl 80(?)% av befolkningen söder om Dalälven och att resa tre timmar för att köpa onödig lyx kan väl ses som en mindre obekvämlighet.
Men visst har du en poäng med att butiks och samhällservicedöd gör att landsbyggd och småorter mer eller mindre avbefolkas och kvar blir enbart de gamla och de som behöver samhällsstöd.
Tråkigt. Har flyttat till Örebro, så Västerås och Nymans var den närmsta klockbutiken av rang. Bara varit där en gång men fick ett väldigt fint bemötande av kunnig personal!Låst artikel men 23/12 så slår Nymans igen portarna för gott i Västerås. Som främsta anledning anges att tillverkarna inte vill leverera klockor till vårat döda centrum. Rolex försvann för några år sedan och nu försvinner allt.![]()
Oerhört trist……
Det ska bli intressant att se hur de löser service. Nymans verkstad ligger i Västerås.
Om man som Västeråsare ska serva sitt ur, ska man då ta tåget till Stockholm, lämna klockan hos Nymans, ta tåget hem. Sedan ska de skicka klockan till Västerås, serva den, skicka tillbaks den till Stockholm. Och jag som kund måste återigen göra en tur-och-retur till Stockholm.
Jag hoppas de ordnar in- och utlämning för service någonstans i Västeråsområdet.
Västerås kommun har 160k invånare. Lägg till en lågkonjuktur och konkurrens från online på det så spelar det ingen roll hur gärna man än vill att butikerna ska finnas kvar. Om ekvationen inte går ihop så går den inte ihop. Vill påstå att det inte handlar om snobbism. Däremot anar jag visst agg mot storstäderna.Fast det resonemanget faller ju på att Västerås är en av Sveriges största städer och om ditt exempel stämmer så bor det lika många norr om Dalälven som det bor i Stockholm. Jag menar att den här typen av snobbism innebär att intresset avtar och att det därmed inte är säkert att folk i all evighet kommer att åka till Stockholm för att köpa onödig lyx.
Klockbranschens utveckling har varit extrem på senare år. Alla märken vill vara superlyx och bara finnas i ett fåtal butiker på fina adresser i de allra största städerna. Butiker slår igen eller blir av med de "finare" märkena. Följden har blivit att det idag finns fler Porscheåterförsäljare i Sverige än det finns återförsäljare för Rolex eller Omega. Det är bisarrt och jag tror verkligen att det kommer att skada intresset och därmed branschen på sikt.
Fast butikerna finns ju oftast kvar, i varje fall tillsvidare. Det är bara det att de blir av med de finare varumärkena och därmed utsikterna till att överleva på sikt. Det är det som jag menar är snobbism från tillverkarna. Det borde ligga i deras eget intresse att inte bara finnas på ”fina gatan” i huvudstaden, men så är det uppenbarligen inte. Det är naturligtvis upp till tillverkarna var de vill finnas och hur höga krav de vill ställa på butiker och volymer, men jag vidhåller att klockbranschen har blivit lite väl snobbig för sitt eget bästa.Västerås kommun har 160k invånare. Lägg till en lågkonjuktur och konkurrens från online på det så spelar det ingen roll hur gärna man än vill att butikerna ska finnas kvar. Om ekvationen inte går ihop så går den inte ihop. Vill påstå att det inte handlar om snobbism. Däremot anar jag visst agg mot storstäderna.
Man kan få intrycket att ovanstående tycker att butikerna har en skyldighet att serva överallt och alla.![]()
Det är väl mer en konsekvens av att allt gjorts lättillgängligt online. Finns knappast något märke som vill riskera överexponering. När det sedan kommer domstolsbeslut som tvingar företag att deras produkter skall tillåtas att säljas online; ja är ju detta en naturlig följd.Fast butikerna finns ju oftast kvar, i varje fall tillsvidare. Det är bara det att de blir av med de finare varumärkena och därmed utsikterna till att överleva på sikt. Det är det som jag menar är snobbism från tillverkarna. Det borde ligga i deras eget intresse att inte bara finnas på ”fina gatan” i huvudstaden, men så är det uppenbarligen inte. Det är naturligtvis upp till tillverkarna var de vill finnas och hur höga krav de vill ställa på butiker och volymer, men jag vidhåller att klockbranschen har blivit lite väl snobbig för sitt eget bästa.
Nu är det väl inte mer än en dryg timme från V-ås till SthlmC med tåg så det är ju görbart utan större planering om man vill.Fast det resonemanget faller ju på att Västerås är en av Sveriges största städer och om ditt exempel stämmer så bor det lika många norr om Dalälven som det bor i Stockholm. Jag menar att den här typen av snobbism innebär att intresset avtar och att det därmed inte är säkert att folk i all evighet kommer att åka till Stockholm för att köpa onödig lyx.
Klockbranschens utveckling har varit extrem på senare år. Alla märken vill vara superlyx och bara finnas i ett fåtal butiker på fina adresser i de allra största städerna. Butiker slår igen eller blir av med de "finare" märkena. Följden har blivit att det idag finns fler Porscheåterförsäljare i Sverige än det finns återförsäljare för Rolex eller Omega. Det är bisarrt och jag tror verkligen att det kommer att skada intresset och därmed branschen på sikt.
@FlipSwede @Deskdiversthlm Inte hängt med alls, men antar då att Nymans tagit över NK-butiken, eller ska dom bara driva klockdelen där?Trist och framtiden får utvisa hur det går för Krons. Min killgissning är mer att man kommer profiliera Nymans och Krons mer så de får egna profiler medan NK får bli mer språngbräda till de andra ovan. Sedan är ju Nymans expansionen vid Norrmalmstorg mer än butik med möjlighet för events etc.
Trist att butikerna stänger och en bidragande orsak till att jag hellre betalar en extra slant i butik än att leta ”bästa dealen” på nätet. Oavsett om det är klockor eller TV. Köpcentra har ju fungerat sådär, se på ex MoS där det gick sådär för Tag och Breitling. Två märken som är hyfsat starka i Sverige.
Sedan är det ju snarare faktum att man inte behöver leta parkering i innerstan iom helt andra kommunikationsförbindelser.
Har alltid fått ett bra bemötande på Nymans/Krons men tar hellre ”näsan i vädret” än Orten känslan på Robs eller Gym och anabola viben på Luxury.
Har f ö alltid fått bra och trevligt bemötande i Västerås med.
Hela Juvelsalongen är nu under Nymans.@FlipSwede @Deskdiversthlm Inte hängt med alls, men antar då att Nymans tagit över NK-butiken, eller ska dom bara driva klockdelen där?
Eller Engströms i Jönköping!Trist men inte oväntat, får se hur länge Rolex AD blir kvar i Uppsala.
Jag tror bägge är borta inom 3 år.Eller Engströms i Jönköping!