• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nypolerad eller lite schyssta hairlines?

Uppskattas vid köp

• Nyservad och ploerad

Röster: 26 28.6%
  • Patina

Röster: 66 72.5%

• Totala väljare
    91

Hunte

Basic
Tjena! Föredrar ni en nyservad, polerad klocka när den kommer ut till försäljning eller den ska vara så "orginal" som möjligt (syftar mest på poleringen)?
Har själv en Breitling Colt som ska säljas inom snar framtid som behöver nytt batteri först, funderar på om jag samtidigt ska få den polerad. Är det värt 1500 riksdaler för detta eller vad anser ni? Vad uppskattar ni vid köp av en klocka på begagnatmarknaden?

Det är första tråden jag skapar så jag hoppas allt blir rätt! Jag har varit medlem ett tag och snokat rundor här i något år, följt trådar, kollat annonser etc. etc. Men nu får man väl ta och synas lite här med.
Och tack KS för grym sida!

Testa sök på forumet om polering så har detta avhandlats många gånger tidigare.

OnT: Föredrar opolerat.

Faktum är att måååånga hellre köper nypolerat. De har inte koll på hur opolerat ser ut, och tänker då att repfritt = mer lättsålt.

Problemet är om man polerar och någon uppmärksammar att det inte är bra gjort. I avseendet lättsåld eller inte dvs.

Där ser man! Tack för snabba svar :D
Har ni erfarenhet av poleringar av klockor med borstat stål, om det brukar bli bra?

Polera inte sönder en till klocka nu. Sälj den som den är till någon som kommer älska den som den är. Allt är inte yta och vinstmaximering här i världen.

Tjena! Föredrar ni en nyservad, polerad klocka när den kommer ut till försäljning eller den ska vara så "orginal" som möjligt (syftar mest på poleringen)?
Har själv en Breitling Colt som ska säljas inom snar framtid som behöver nytt batteri först, funderar på om jag samtidigt ska få den polerad. Är det värt 1500 riksdaler för detta eller vad anser ni? Vad uppskattar ni vid köp av en klocka på begagnatmarknaden?

Det är första tråden jag skapar så jag hoppas allt blir rätt! Jag har varit medlem ett tag och snokat rundor här i något år, följt trådar, kollat annonser etc. etc. Men nu får man väl ta och synas lite här med.
Välkommen ut i ljuset! :)

Beror alldeles på hur de här "schyssta hairlines" ser ut också. Kan se helt gräsligt ut eller så inte. Det är väl hur som helst ingen vintageraritet det handlar så förutsatt poleringen är bra gjord behöver det inte vara nån nackdel i det stora hela. Som man föredrar den själv får avgöra tycker jag.

En riktigt bra polering kan få en fulpolerad klocka att se riktigt trevlig ut.
Sen är det jäkligt tråkigt att köpa en oservad klocka som man sen blir av med i 3månader i bästa fall för den är kass.

Men som frågan ställs så säger jag orörd för det är inte alla som vet vad dom pysslar med

De flesta verkar vilka ha opolerat men låt såga att klockan är polerad (med ok resultat) någon/några gånger tidigare och ny är lite smårepig är en polering att föredra då?

De flesta verkar vilka ha opolerat men låt såga att klockan är polerad (med ok resultat) någon/några gånger tidigare och ny är lite smårepig är en polering att föredra då?
Polering är rätt sällan att föredra tycker jag. Klockan kommer förr eller senare mötas av någon med sämre kunskap om hur den ska poleras, och då är det ”kört”. En onödig risk i många fall, alltså.

Oavsett om jag gillar opolerade klockor eller inte hade jag föredragit en 1500kr billigare opolerad klocka och på så sätt få avgöra själv om jag vill polera den eller inte!

Polera, sälj på blocket, i det specifika fallet. Här på forumet älskar alla opolerat (säger de), men det är en ganska liten del av dina potetiella köpare.

Nu snackar vi ju Breitling. Frågorna blir då hur pass gammal den är, hur repig den är och vem du tänkt ska polera den.

Hur många gånger har man inte svurit o gråtit blod över polerade ex som säljarna kunde gett 17 i o bara låtit vara:(

Beror väl ganska mkt på vilken klocka vi snackar om?! En colt hade jag personligen hellre köpt nypolerad om det var bra gjort, men min sea dweller som just nu är på service kommer jag absolut inte låta dom polera. Vet inte varför riktigt men tycker en repig Breitling ser mer sunkig ut än en repig rolex(som exempel).

Vet inte om jag föredrar hairlines egentligen men det är ju jobbigt att polera stup i kvarten. Lättjan vinner så jag låter repor och annat vara kvar.

36188324_10156511619237020_3484027283822346240_n.jpg
35955022_10156511618997020_5729633694537220096_n.jpg
35971640_10156511618872020_1510852315140063232_n.jpg
35972014_10156511619092020_7058560802860564480_n.jpg
35991019_10156511618817020_3778085196155322368_n.jpg

Ursäkta bildkvaliteten, hoppas det ger en någotsånär bra uppfattning :)

Tillbaka
Topp