• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nypris på min vintage King SEIKO?

Stephan

Omega
Som flera av er sett så har jag nyligen landat en King SEIKO 5246-6000 Special Hi-Beat Chronometer.

Då denna klocka (och andra) skulle representera det allra bästa King SEIKO kunde prestera,
så är jag väldigt nyfiken på vad den kostade när den var ny i början av 70-talet, har googlat runt
som en dåre men inte hittat någonting om nypriset.

Inbillar mig att den inte var helt billig, men hittar ingenting som styrker det, när jag pratar med
min förträffliga urmakare så återkommer han hela tiden till att man kunde köpa en SEIKO för
49:- när det begav sig, han har svårt att ta till sig att SEIKO verkligen gjorde litet mer exklusiva klockor,
men han är en mycket bra urmakare trots det :)

Om någon(Yonsson?) kan sprida litet ljus över nypris-mörkret skulle jag blir ännu gladare.
SEIKO%205246-6000.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Haha, lustigt det där du skriver att urmakaren har svårt att ta till sig att det fanns dyrare Seikos. Det är en väldigt vanlig uppfattning bland folk, att Seiko enbart gjorde billigare klockor. Troligtvis för att Kings och Grand Seikos sällan nådde hit till Sverige? Riktigt fina klockor är det i alla fall, någon gång skall jag äga en...
 

Stephan

Omega
Tack för tips och länkar!

Om man antar att den kostade 30.000 Yen 1971 så skulle det motsvara cirka 17.000:- i
dagens penningvärde, även om det var mycket pengar så var det ju inte extremt på
något vis.
Men det är en hel del osäkerhetsfaktorer i kalkylen, hur valutakurserna varierat
och inflation i de olika länderna osv.

Undrar vad motsvarande Schweizare kostade på den tiden?

Och vilka var motsvarande Schweizare egentligen?

Som SEIKO-nörd har jag faktiskt ingen aning :-(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg

Hittade inte din men hittade versionen jag har. Du kan räkna med att din var klart dyrare, 40-50' kanske?

Under denna tid var det dock finkvartsarna som var dyra, de ansågs ju (av SEIKO) lyxigare än de mekaniska klockorna. Min nedan kostade 17' samma år som en Rolex Submariner kostade 7-7,5'. :)
image.jpeg
image.jpeg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
image.jpeg

image.jpeg

Hittade inte din men hittade versionen jag har. Du kan räkna med att din var klart dyrare, 40-50' kanske?

Under denna tid var det dock finkvartsarna som var dyra, de ansågs ju (av SEIKO) lyxigare än de mekaniska klockorna. Min nedan kostade 17' samma år som en Rolex Submariner kostade 7-7,5'. :)
image.jpeg
image.jpeg

Oh herregud, herregud! Detta ställer allting på ända för mig. :)
Men jag tycker det är coolt!
 

Stephan

Omega
Jättestort tack @yonsson!

Oerhört intressant med nutidsarkeologi.

Vilket år är katalogbilderna från?

Var King SEIKO dyrare innan quartz dök upp, och vad kostade dom då i så fall?

Är även nyfiken på nypriset på min King SEIKO 4402-6000 från 1967 om du har uppgifter om den med.

Tyvärr lever inte "Certified Chronometern" upp till sin modellbeteckning just nu, inte epitetet "Special" heller för den delen,
den är mer än 1 minut långsam per dygn.
Frågan är vem som kan justera utan att ställa till något, den yttre justerskriven kan bara justera 10-15 sekunder om jag googlat rätt.

Den enklare 4402-6000 går däremot mycket exakt, max 4 sekunders avvikelse per dygn.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte sett några så tidiga kataloger, denna är från 73, kolla referensarkiv -tråden i recentionsdelen.
 

Stephan

Omega
Ursäkta om jag bumpar min egen gamla tråd, har nu hittat rätt samstämmiga uppgifter om
ett nypris på 40.000 Yen år 1971, vilket skulle motsvara 23.300:- i dagens penningvärde
utan hänsyn till valutaförändingar sedan dess.

Väldigt nördigt med en ganska exklusiv klocka som ser ut som den kostar 295:- :)

Klockan har nu fått service, ska använda den några veckor innan jag börjar mäta och finjustera på den yttre ställskruven.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ursäkta om jag bumpar min egen gamla tråd, har nu hittat rätt samstämmiga uppgifter om
ett nypris på 40.000 Yen år 1971, vilket skulle motsvara 23.300:- i dagens penningvärde
utan hänsyn till valutaförändingar sedan dess.

Väldigt nördigt med en ganska exklusiv klocka som ser ut som den kostar 295:- :)

Klockan har nu fått service, ska använda den några veckor innan jag börjar mäta och finjustera på den yttre ställskruven.
Jag tror den skruven egentligen är ett lock och att skruven som man ställer med finns innanför. Om du servat den så kommer däremot din urmakare säkerligen få det att gå mer exakt än du kan få den att gå genom att mixtra med skruven.
 

Stephan

Omega
Jo, jag känner till att det är locket, men du har nog rätt i att det förmodligen är bättre att låta
urmakaren göra finjusteringen.

Kan man börja mäta och justera direkt efter servicen, eller har jag rätt i min teori om att låta oljan
"smeta ut sig" litet först?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo, jag känner till att det är locket, men du har nog rätt i att det förmodligen är bättre att låta
urmakaren göra finjusteringen.

Kan man börja mäta och justera direkt efter servicen, eller har jag rätt i min teori om att låta oljan"smeta ut sig" litet först?
Jag har hört lite olika. Vissa säger att det bara tar dagar för oljan att "sprida sig", andra månader.
Vad säger du @Echo Delta ?
 
  • Like
Reactions: JLW
Jag har hört lite olika. Vissa säger att det bara tar dagar för oljan att "sprida sig", andra månader.
Vad säger du @Echo Delta ?

Det beror lite på vilka komponenter som bytts ut.
Har balans/reglageparti ändrats alls eller demonterats så skulle jag vänta några dagar. (Några dagar av användning alltså.)
Månader skulle jag inte säga, men jag mäter mina klockor direkt efter service och justerar in dem efter några dagar. Går de rätt från början och inte har några tyngdpunktsfel eller positionsavvikelser så är det bara en mindre korrigering av gången genom ruckning som behövs då några dagar senare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack @Echo Delta
Har alltid tyckt att även det där med att vänta flera månader innan man ruckar en ny klocka är lite udda. De borde ju bli inkörda under tillverkningen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig modell. Hur högt snackar vi när Seiko kallar det för special high beat?
High beat betyder i princip alltid 28800bph från SEIKO under 60/70-talet, undantaget exempelvis cal 45. Är det 36k så står det nästan alltid som ett tillägg på urtavlan.

Special har alltså inget med detta att göra utan handlar om justeringen vilken resulterar i bättre gångavvikelse än "Chronometer-grade" (+10/-1). Minns inte vad kraven är på "special".
 

Stephan

Omega
"Det beror lite på vilka komponenter som bytts ut.
Har balans/reglageparti ändrats alls eller demonterats så skulle jag vänta några dagar. (Några dagar av användning alltså.)"

Klockan skickades via Klockmaster till Holland för service, jag antar att den togs isär helt och hållet, när den kom tillbaka hade
rotorn och daghjulet bytts ut på servicen.

Efter servicen håller den tiden bättre men gångreserven är tyvärr inte vad den var innan, jag lämnade in klockan på nytt och påtalade detta,
varvid den skickades till Norge i ytterligare två månader.

Norrmännen hävdar att gångreserven är OK och att jag rör mig för litet...

Efter 24 timmar i norrmännens winder hade den en gångreserv på 41 timmar, helt OK för mej.
Efter 2 timmar i norrmännens winder hade den en gångreserv på 21 timmar, också helt OK för mej.

Men när jag har den på armen en normal dag klarar den för det mesta inte en hel natt utan att jag skakar på den en stund på
kvällen, detta händer inte med någon av mina andra automatare, SEIKO eller Omega billiga som dyra.

Diskussionen hos Klockmaster blev litet som Monty Pythons dead parrot-sketch...tyvärr utan resultat
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt @Stephan
Jag har aldrig varit med om att en SEIKO från 60/70-talet inte dragit upp som den ska. De brukar ju dras upp väldigt fort.

Får man fråga vad de tog för en service?
 

Stephan

Omega
Servicen kostade 2.800:- vilket inte är mycket så mycket att orda om, ifall klockan fungerat OK efter.

Jag frågade runt hos litet olika urmakare innan jag lämnade hos Klockmaster, men ingen vågade ta sig
an klockan efter att ha sett vad det var, heder åt dem som tackade nej.

De två månaderna i Norge hade jag sluppit vänta om Klockmaster gjort sig omaket att kontrollera klockan
innan den skickades, inte så imponerad av det heller.

Hur lång(eller rättare sagt kort) tid i en winder ska anses vara minimum för att motsvara normalanvändning?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur lång(eller rättare sagt kort) tid i en winder ska anses vara minimum för att motsvara normalanvändning?
Snackar vi om en winder som snurrar oavbrutet så drsr ju den upp klockan väldigt fort. Är det däremot en winder som simulerar användande så blir det ju en annan sak.

Jag kan inte påstå att jag är expert på detta urverk men den ska givetvis klara sig på enbart att vara på handleden. SEIKOs har ju riktigt bra uppdrag (magic lever/prawl lever) i sina automatiska klockor. Jag har haft SEIKOs som jag bara använt en timma under kvällen och under natten och de har ändå klarat sig på den kraftreserven.

Jag har svårt att se att du skulle kunna ha ett så stillasittande liv att inte klockan ska klara sig på din rörelse. Å andra sidan vet jag inte vilket skick ditt urverk var i och vad man utifrån det kan förvänta sig.
 
Topp