• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyservad, hur länge är en klocka nyservad?

79thor

Friends of KS
Det är väl samma personer som skriver nyservad även fast det var 1 år sen, som skriver prisbump/nytt pris mm fast det var 3 år sen priset sänktes.. :/
 

mouqvist

Rolex
Jobbar inom läkemedelbranschen där det som inte dokumenteras är per definition inte utfört
För mig, nyservat utan kvitto = servicehistorik okänd ...
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vad som är snyggt respektive nyservat är en högst subjektiv fråga.

Absolut. Men min fråga var hur relevant kommentaren var till TS frågeställning som tråden rimligen borde avhandla? Jag kan hävda att Lilla Anna och Långa Farbrorn är värdens bästa barnlitteratur men det har jävligt lite att göra med hur länge en klocka kan anses vara nyservad. Eller?
 

Mille79

Trollungen
Absolut. Men min fråga var hur relevant kommentaren var till TS frågeställning som tråden rimligen borde avhandla? Jag kan hävda att Lilla Anna och Långa Farbrorn är värdens bästa barnlitteratur men det har jävligt lite att göra med hur länge en klocka kan anses vara nyservad. Eller?

Kommentaren var relevant iom att den ville tydliggöra subjektiviteten i frågeställningen "nyservat"
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kommentaren var relevant iom att den ville tydliggöra subjektiviteten i frågeställningen "nyservat"

Ok. Taget. Med den argumentationstekniken är en klocka nyservad så länge jag tycker att den är nyservad. Och om du inte håller med mig så har du fel. Och jag känner mig kränkt! Så det så! (Spoiler: Sarkasm!!!)
 

Mille79

Trollungen
Ok. Taget. Med den argumentationstekniken är en klocka nyservad så länge jag tycker att den är nyservad. Och om du inte håller med mig så har du fel. Och jag känner mig kränkt! Så det så! (Spoiler: Sarkasm!!!)

Tycker jag låter klokt. Sen är det upp till köparen att bestämma om din subjektivitet rimmar med hens subjektivitet om vad som anses nyservat för att slå till
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ok. Taget. Med den argumentationstekniken är en klocka nyservad så länge jag tycker att den är nyservad. Och om du inte håller med mig så har du fel. Och jag känner mig kränkt! Så det så! (Spoiler: Sarkasm!!!)

Och för att undvika tråkigheter bör du som tidigare nämnts fråga när klockan servades och om det finns kvitto på servicen ;)

För mig är det självklart att jag gör en bedömning av det jag ska köpa och inte bryr mig om ett begrepp som är en tolkningsfråga.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte varför jag använde hen. Egentligen not my kind of word ...

För sent nu, sorry. Nu befinner du dig på det sluttande, såphala planet. Innan sommaren är du övertygad om att kön är en social konstruktion. 2018 står du i F! s valstuga. Och anser att klockor är ett av patriarkatets verktyg för att förtrycka allt och alla. ;)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Då får jag stå mitt kast. Alltid velat ta ett järn med schyman, eller var det två...

Jag är imponerad över denna ambitiösa målsättning . Dra 3 dl vispgrädde innan ni börjar. Ser fram emot rapport om vem som pallade längst. Om ni pinkar i kors i en bio-foaje så vinner du i inträde i Ultimate hall of fame på walk-over!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bäst är väl, som många är inne på, att säljaren anger datum för service.
Om inte, skulle jag som köpare fråga exakt vad som menas med nyservad.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Är det någon som helt litar på att den är servad över huvud taget när det står "nyligen servad enligt tidigare ägare men papper saknas"?

Om det finns papper är det inga problem och inget att bråka om.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Man skriver datum när den är servad det som är intressant. Många gillar att försköna det mesta i annonser.
T.ex. skadad tavla brukar heta skön patina =)
 

fc2

Rolex
Det skulle innebär att en klocka kan vara nyservad i 3 år?

Jag tolkar begreppet mycket hårdare, max 1 år sedan service.

Är beredd att hålla med. När en klocka legat i närmare två år ser jag den inte längre som nyservad. Däremot ser jag inte att den har behov av service i närtid, men det är skillnad på icke behov av service och nyservad.
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Jag skulle gärna vilja ställa det i relation till normalt/rekommenderat serviceintervall för urverket i fråga.

Ju kortare serviceintervall desto kortare tid får man kalla det nyservat. Känns rimligt att få kalla det nyservat kanske 10% av tiden för serviceintervallet.
 

Ponlarsson

Panerai
Nyservat tycker jag låter som just "NYservat", det vill säga för inte alls länge sen. Max ett halvår, men egentligen tre månader. Som sagt, bättre att skriva datumet då den serverades, men för den som vill att dennes klocka ska framstå som "bättre" väger förstås nyservad bättre om det rör sig om en klocka som serverades för typ ett år sen.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nyservad är knepigt. Jag håller med om att efter 6-12 månader så börjar det bli tveksamt.
Att skriva datum för senaste service inehåller mer information, och lämnar det upp till köparen att avgöra om klockan är "nyservad" neutral eller "dags för service". I fallet med äldre klockor tycker jag det kan vara bra att veta att tex en 70-talare servades senast för 5 år sedan, även om det betyder att det börjar närma sig igen.
 

CarlV

Cartier
Innan jag kom in på detta forum. Så hade jag ingen aning om att klockor skulle servas! Om någon vet att en klocka ska servas!
Så vore det märkligt om inte personen ifråga sparade kvittot om klockan verkligen är servad! I min värld inget kvitto! Ingen service gjord! Finns kvitto. Så finns datum! Finns datum så är det väl upp till personen ifråga och bedöma om den är nyservad!
 
Topp