• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt eller beg?

16610

Patek
2-Faktor
Jag har bestämt mig (iaf som det är nu) för att nästa klocka blir något från Rolex. (Torsk på Rolex)
Någon av dessa 4 klockor: SubC, GMTC, DJ2 eller DJ. ( Nya Modellerna)

MEN, ska man köpa beg eller helt nytt? Givitvis dyrare med helt nytt, men känslan av nytt kontra beg och spara lite pengar?

Vad säger panelen?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Det är inte direkt svåra klockor att hitta begagnade, skulle först söka på den marknaden. Köpte själv nytt senast men blev inte helt tagen av upplevelsen. Se till att göra en vettig affär totalt sett istället.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ska du bara köpa en klocka så köp begagnat.

Ska du köpa en klocka för att du fyllt 20,30 eller 40, för att du fått barn, för att du landat nytt jobb mm mm så hade jag köpt nytt.
 

16610

Patek
2-Faktor
Det är inte direkt svåra klockor att hitta begagnade, skulle först söka på den marknaden. Köpte själv nytt senast men blev inte helt tagen av upplevelsen. Se till att göra en vettig affär totalt sett istället.

Nä de är väl väldigt vanliga rollar och det finns ju en del på marknaden. Får man fråga vart du köpa din nya klocka?
 

Silverminken

Panerai
Du får t.ex en SuBC eller GMTIIC som är i nyskick och endast något år gammal för under 45k.
Du sparar alltså 20k jämfört med svenska listpriset. Jag hade satsat på beg....
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det är bara att fylla kortet och ta mercan till Bergströms och låta Amexet glöda... Du ska köpa nytt alltså ;)
 

Isodor

Audemars
Beror på märke och klocka.

Är det en svårsåld klocka som stått ett tag är såklart AD mer benägna att kanske ge efter lite än något som ständigt köps och de inte nödvändigtvis behöver ge rabatt på (typ subc). Däremot om man är god kund och med en bra relation kan man nog få helt OK rabatt där också.
 

16610

Patek
2-Faktor
Beror på märke och klocka.

Är det en svårsåld klocka som stått ett tag är såklart AD mer benägna att kanske ge efter lite än något som ständigt köps och de inte nödvändigtvis behöver ge rabatt på (typ subc). Däremot om man är god kund och med en bra relation kan man nog få helt OK rabatt där också.

+1 på det
 

Skolläraren

Panerai
image.jpg
 

jaqob

Omega
Lite lite OT, men måste en AD använda listpriserna och kalla allt annat rabatter?
Eller hade en AD kunnat börja köra lite mer vettiga priser (och antagligen öka försäljningen), bara de ville?
 

jaqob

Omega
De får inte avvika mycket och vad är vettiga priser?
Uttryckte mig dumt, men om man utan större svårighet kan får 17% rabatt på en populär klocka som speedmaster (som ny kund), så tycker jag att grundpriserna ligger lite för högt...

Edit: Ser man till andra brancher så närmar sig ju webbpriser och butikspriser, och om klockaffärer låg närmare t.ex. uret tror jag mycket mer hade sålts...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En liten poll skulle du haft. Det beror ju på vad du tycker det är värt att ha en helt ny. Personligen köper jag ny om det är en keeper. Problemet är att det tror man ju alltid att det är för annars finns det ju ingen anledning att köpa klockan. Rollarna går ju att hitta superlätt i kanonskick så anledningen att köpa ny finns ju i princip inte.
 
Topp