• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt från Victorinox

Oj oj vad jag är svag för deras flygare. Nu även i titan!

7901_10151900838064304_545777373_n.jpg


Vad tycks?
 

Reize

Omega
Funkar inte riktigt för mig. Skall de försöka sig på ett B-Uhr skulle de kanske bejaka kärnan i den designen, nämligen rena och luftiga tavlor.

IWC lyckas bättre när det kommer till B-Uhr-kronografer
iwc6-1.JPG.JPG
 
Funkar inte riktigt för mig. Skall de försöka sig på ett B-Uhr skulle de kanske bejaka kärnan i den designen, nämligen rena och luftiga tavlor.

IWC lyckas bättre när det kommer till B-Uhr-kronografer

Känns väl inte som att det är det de försöker med. Kul med någon försöker med egen design skulle jag säga.
 
Titan är tråkigt och det öppna datumfönstret är HEMSKT. Annars är den fin.

Datum fönstret är jag beredd att hålla med om, det förstör.

Undrar egentligen var den röda markeringen ligger. Ser ju ut att ligga ovan visarna. Undra om det är i glaset eller om det bara är riktigt dåligt Photoshoppat?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ganska fin i form men gillar inte röda ringen och Tycker inte de lyckades med datumfönstret. Nja för mig :-/ Annars har de en hel del lyckade modeller!
 

Reize

Omega
Känns väl inte som att det är det de försöker med. Kul med någon försöker med egen design skulle jag säga.
Jag tror ingen här kan förneka att inspirationen kommer från tysk/schweizisk flygursdesign från 30-talet, även kallad B-Uhr.
Beide+49er+WL.jpg

Därför har jag lite svårt att medge att Victorinox har hittat "en egen design". Inget fel med inspirationen dock, det är som sagt plottrigheten i tavlan jag vänder mig emot. Det och en allmän osexighet...
 
Jag tror ingen här kan förneka att inspirationen kommer från tysk/schweizisk flygursdesign från 30-talet, även kallad B-Uhr.Därför har jag lite svårt att medge att Victorinox har hittat "en egen design". Inget fel med inspirationen dock, det är som sagt plottrigheten i tavlan jag vänder mig emot. Det och en allmän osexighet...

Tycker bara att man måste vara lite mer nyanserad. Annars är väl alla flygare inspirerade av de första flygaruren som tillverkats, därav kategoriseringen. Dessutom riskerar vi att alla diskussioner slutar med att Rolex, Omega, IWC osv. är de enda som kan göra rätt.
 

Hubbatix

Cartier
Tycker bara att man måste vara lite mer nyanserad. Annars är väl alla flygare inspirerade av de första flygaruren som tillverkats, därav kategoriseringen. Dessutom riskerar vi att alla diskussioner slutar med att Rolex, Omega, IWC osv. är de enda som kan göra rätt.
Nej, men däremot IWC, Laco, Stowa, Lange och något femte märke som undflyr mitt minne just nu... ;-)

Men ärligt talat så har du ju rätt i det du säger.

EDIT: Glashütte var väl den femte?
 
Nej, men däremot IWC, Laco, Stowa, Lange och något femte märke som undflyr mitt minne just nu... ;-)

Men ärligt talat så har du ju rätt i det du säger.

EDIT: Glashütte var väl den femte?

Syftade inte på dessa klassiker, utan snarare på de moderna klassiker som godkänts av forumets elit. Men är glad att du förstod poängen!
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Datum fönstret är jag beredd att hålla med om, det förstör.

Undrar egentligen var den röda markeringen ligger. Ser ju ut att ligga ovan visarna. Undra om det är i glaset eller om det bara är riktigt dåligt Photoshoppat?
Ser ut som en GMT funktion, är det inte en liten timvisare runt 18:00?

Jag tyckte den var snygg med den silvergråfärgen.
 

Sond

Patek
Käns som om en designer började och var på rätt spår. Så slutar hen och projektet blir liggande. Sedan beslutas att det ska slutföras och någon nyanställd får en dag på sig att bli klar... Datumfönstret är fel, den röda ringen fattar jag inte och den ser helt keff ut. Vad följer den för symmetrisk linje? Sedan verkar det som det finns ett grått fält som inte heller är symmetriskt. Så oharmonisk att jag måste googla för att se om det kan vara ett kommersiellt ur.
 

Sond

Patek
1. Hittar inget när jag googlar. Någon som kan publicera länken? Ping Vander_Hion
2. Bilden kan inte visa en korrekt klocka. Följ den röda linjen över datumfönstret...
 
Hittade tillsist på hemsidan pressreleasen. Den röda tim-markeringen är stämplad på insidan av glaset. Antingen kommer man gilla det eller inte. Svårt att inte reagera på i alla fall.
 

Reize

Omega
Tycker bara att man måste vara lite mer nyanserad. Annars är väl alla flygare inspirerade av de första flygaruren som tillverkats, därav kategoriseringen. Dessutom riskerar vi att alla diskussioner slutar med att Rolex, Omega, IWC osv. är de enda som kan göra rätt.
Missförstå mig rätt här, jag menar inte att Victorinox "stulit" någon design. Jag tyckte helt enkelt inte att klockan var snygg och förde fram IWC Flieger som ett exempel på en klocka som försökt sig på samma grej och lyckats bättre.

De designelement jag syftar på när jag jämför dem är boettformen, de stora tavlorna, kantiga svärdvisarna, stora indexsiffrorna och 12-markeringen med trekant+2 pluppar. Dessa element delas verkligen inte av alla flygur, titta bara på hela Breitlings katalog t.ex.
 

Sond

Patek
Okey... Det förklarar saken..:) Måste säga att det var en innovation. Jag tror jag gillar klockan och jag gillar den röda tim-markeringen. Men det måste smältas och studeras i verkligheten.

Sedan är det väldigt intressant hur fast man är i traditionellt tänkande. Jag kunde aldrig tänka mig något annat än att alla märken är på tavlan. Där ser man hur "farligt" det är att fastna i traditionella tankemönster. Detta ska jag använda i mitt jobb som exempel på hur man kan göra fel bedömningar för att man utgår från hur det brukar vara.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Varför är det så många som ogillar dessa datumfönster?
Jag tycker dom är riktigt coola och att dom bidrar mer till "pilotkänslan" i klockan.
 

berg35

Omega
Varför är det så många som ogillar dessa datumfönster?
Jag tycker dom är riktigt coola och att dom bidrar mer till "pilotkänslan" i klockan.

Jag håller med, tycker inte alls att datum fönstret stör, iallafall in på IWC'n. Victorinoxens utseende har jag inte bestämt vad jag ska tycka om än, men oavsett hänger det inte på datumfönstret. Snyggast är nog ändå IWC 3777.
IW3777IW3778.jpg
 

Sumo

Omega
jag förstår inte riktigt vad ett datumfönster av den typen fyller för funktion? Så att man kan se vilket datum det är dagen innan och dagen efter? o_O

Snygg IWC för övrigt.
 
Se där. Den röda ringen på IWC:n smolkar ju ner bägaren måste jag erkänna och så får jag väl backa lite på B-uhr inspirationen. Men att kalla den IWC-kopia är att dra det för långt.

"Tycker bara att man måste vara lite mer nyanserad. Annars är väl alla flygare inspirerade av de första flygaruren som tillverkats, därav kategoriseringen. Dessutom riskerar vi att alla diskussioner slutar med att Rolex, Omega, IWC osv. är de enda som kan göra rätt."

Det är svårt att undvika konceptet med rund urtavla, tim-, minut, och sekundvisare, krona för att ställa tiden etc. inom kategorin flygare. Så det är klart att de är lika varandra och alla klockor i modern tid är väl inspirerade av någon föregångare. Vill inte ha ett forum där man bara vågar visa upp sin nya Rolle (gäsp). Sen ställer jag mig bakom uppropet mot de kopior som Steinhart och MM producerar.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Inget för mig, kanske lite orättvis att jämföra med Iwc och B-uhr dock...
Gillar det mesta utan tavlan , där är dock ett antal problem..........
 

Reize

Omega
Inget för mig, kanske lite orättvis att jämföra med Iwc och B-uhr dock...
Gillar det mesta utan tavlan , där är dock ett antal problem..........
Är det? IWC försedde Luftwaffe med B-Uhren när det begav sig, så vitt jag vet. Och hela deras pilotlinje är väl direkta hyllningar till de klockorna.
 
Topp