• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nytt glas och krona

San15

Cartier
2-Faktor
Jag har den här klockan som jag skulle vilja byta glas och krona på, urverket är en ETA 2892. Nu undrar jag vart man kan hitta ett glas som passar eftersom det är ganska ovanlig form på och kronan som är nött och ful troligtvis någon kromad historia. Ska man försöka få tag på en krona som passar just 2892 eller valfri som passar gängornas storlek.


helvetia1.jpg

helvetia2.jpg
 

rogart-63

Patek
Brukar vara en pain in the ass att hitta fyrkantiga glas . Vad är det för märke på klockan ? Kolla på cousinuk i deras sternkreuz katalog . Krona köper du en som passar gängan och har rätt diameter.
 

Anklår

Breitling
Nu är jag ingen med stor erfarenhet rörande klockservice... Men är det plast så kan det poleras upp, även glas kan poleras. Ser inga sprickor i glaset heller. Blir i princip nytt, kan bli lite brytningsfel om man slarvar dock.

Finns poleringskitt till olika maskiner med tillhörande massor.

Dock vet jag inte om det är en stor "no no" att göra på detta vis...
 

San15

Cartier
2-Faktor
Brukar vara en pain in the ass att hitta fyrkantiga glas . Vad är det för märke på klockan ? Kolla på cousinuk i deras sternkreuz katalog . Krona köper du en som passar gängan och har rätt diameter.

Ok ska kolla där, det är en Helvetia klocka

Nu är jag ingen med stor erfarenhet rörande klockservice... Men är det plast så kan det poleras upp, även glas kan poleras. Ser inga sprickor i glaset heller. Blir i princip nytt, kan bli lite brytningsfel om man slarvar dock.

Finns poleringskitt till olika maskiner med tillhörande massor.

Dock vet jag inte om det är en stor "no no" att göra på detta vis...

Jag tänkte göra det men det är ganska djupa repor på vissa ställen, jag tror det är mineralglas eller liknande och jag testat polera på glas förut och fick inte till det så bra.
 

rogart-63

Patek
Ok ska kolla där, det är en Helvetia klocka



Jag tänkte göra det men det är ganska djupa repor på vissa ställen, jag tror det är mineralglas eller liknande och jag testat polera på glas förut och fick inte till det så bra.
Ser faktiskt ut som mineral glas . En Helvetia säger du? har du några ungefärliga mått? Då du troligen ändå får knalla iväg till urmakaren för att pressa dit glaset kan han nog hjälpa dig byta krona samtidigt? Men är ju aldrig fel att ha ett glas med sig om han inte har nåt som passar? Mätt med ett skjutmått så kan vi kolla på Cousinsuk om det finns nåt som funkar?
Farfarsklockan i Stockholm kan visserligen fixa fram ett customslipat men då kostar det en 800-1000kr monterat. Minst?
 
Ser faktiskt ut som mineral glas . En Helvetia säger du? har du några ungefärliga mått? Då du troligen ändå får knalla iväg till urmakaren för att pressa dit glaset kan han nog hjälpa dig byta krona samtidigt? Men är ju aldrig fel att ha ett glas med sig om han inte har nåt som passar? Mätt med ett skjutmått så kan vi kolla på Cousinsuk om det finns nåt som funkar?
Farfarsklockan i Stockholm kan visserligen fixa fram ett customslipat men då kostar det en 800-1000kr monterat. Minst?
Ok ska kolla där, det är en Helvetia klocka



Jag tänkte göra det men det är ganska djupa repor på vissa ställen, jag tror det är mineralglas eller liknande och jag testat polera på glas förut och fick inte till det så bra.
Ett enkelt sätt att kolla om det är plast eller inte,håll glaset mot pannan och känns det varmt då är det ett plastglas annars omvänt. Detta knep har jag fått lära mig av en gammal urmakare.
 

San15

Cartier
2-Faktor
Ser faktiskt ut som mineral glas . En Helvetia säger du? har du några ungefärliga mått? Då du troligen ändå får knalla iväg till urmakaren för att pressa dit glaset kan han nog hjälpa dig byta krona samtidigt? Men är ju aldrig fel att ha ett glas med sig om han inte har nåt som passar? Mätt med ett skjutmått så kan vi kolla på Cousinsuk om det finns nåt som funkar?
Farfarsklockan i Stockholm kan visserligen fixa fram ett customslipat men då kostar det en 800-1000kr monterat. Minst?

Ok jag mätte nyss och lite svårt att få jätteprecis mått när glaset är på plats men jag fick det till 29,0 x 29,0 mm


Ett enkelt sätt att kolla om det är plast eller inte,håll glaset mot pannan och känns det varmt då är det ett plastglas annars omvänt. Detta knep har jag fått lära mig av en gammal urmakare.

Bra knep, jag testade och det var kallt så det är nog glas, jag brukar knacka med nageln och man både känner och hör skillnad på plast och glas.
 
Topp